StoryEditorWiadomości rolnicze

Czy os boogie zastapi gasienice w kombajnach? – niemiecki NAF pracuje nad takim rozwiazaniem

09.09.2020., 15:09h
Specjalista w produkcji mostów napedowych – niemiecka firma NAF (Neunkirchener Achsenfabrik AG) – wpadła na pomysł, aby w kombajnach zbozowych zastapic gasienice osiami typu boogie. Twierdzi, ze taki system nie tylko bedzie znacznie tanszy, ale w wielu aspektach równiez korzystniejszy.

Oś boogie posiada z obu stron po dwa koła, które są umieszczone na wahaczach i które w swojej środkowej części są przymocowane do ramy w sposób wahliwy. Wszystkie koła są napędzane i dzięki wahliwemu zamocowaniu, dobrze dopasowują się do nierówności terenu.

– Gdy w kombajnie zamontujemy oś boogie, uzyskamy doskonałe rozłożenie masy. Maszyna nie będzie zapadła się w ziemi tak, jak w przypadku, gdy porusza się na pojedynczej przedniej osi – twierdzi firma NAF. – A gdy postawimy jeszcze na niskociśnieniowe szerokie opony, ugniatanie roli będzie nawet mniejsze niż w przypadku gąsienic. I to nie są tylko nasze wewnętrzne spostrzeżenia, ale podparte badaniami wykonanymi na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie.

Producent z Neunkirchen twierdzi, że kombajn z takim układem jezdnym będzie przebijał maszynę gąsienicową zwrotnością. Nie będzie również niszczył tak mocno gleby na uwrociach, bo przy kołach działają mniejsze siły odśrodkowe. Oś boogie jest też lżejsza od gąsienic, ma mniej skomplikowaną konstrukcję, a dzięki temu, że jest całkowicie zamknięta jest również odporna na błoto i zanieczyszczenia. ...

Pozostało 47% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
23. listopad 2024 11:01