Uszczelnienie zasad związanych z obrotem i przechowywaniem paliwa nastąpiło na początku 2017 r. Dzięki temu została ograniczona szara strefa i wyłudzenia podatku VAT. W wyniku wprowadzonych zmian, sprzedaż i przewożenie hurtowych ilości tj. pow. 500 l oleju napędowego musi być rejestrowane. Dodatkowo, sprzedawcy paliwa zostali zobowiązywani do dostarczania ich wyłącznie do zbiorników dwupłaszczowych. Kłopot polega na tym, że nie bardzo wiadomo jak zdefiniować zbiornik spełniający kryteria dopuszczenia go do użytku. Pełną dowolność wykazują urzędy gmin i starostwa powiatowe oraz ARiMR. Zdarzają się przypadki, że żądają one od rolników pozwoleń na budowę, mimo że ustawa prawo budowlane nie wymienia zbiorników z układami dystrybucyjnymi, niezwiązanych na stałe z gruntem, na paliwo rolnicze, jako konstrukcji, które tego wymagają.
Produkcję zbiorników do przechowywania oleju napędowego reguluje zharmonizowana norma europejska EN 13341:2005 + A1:2011. Odnosi się do konstrukcji naziemnych z polietylenu. Według niej, w UE można produkować dwupłaszczowe zbiorniki o pojemności do 10 tys. l i wyposażać je w układ dystrybucyjny. W nasz...