– Przednie karuzele są napędzane hydraulicznie, tylne mechanicznie – podaje firma Pöttinger prezentując zgrabiarkę Top 1403 C. – Przy takim napędzie mniejsze jest zużycie maszyny. Mniej jest też prac związanych z konserwacją zgrabiarki. Dlaczego? Bo jeżeli zastosowalibyśmy mechaniczny napęd przednich karuzeli, to na maszynie musiałoby się znaleźć kilka dodatkowych przekładni – jedna rozdzielająca napęd na trzy strony oraz co najmniej dwie kolejne, które przekazywałyby napęd poprzez podwójnie „łamane” ramiona, jakie są w tej maszynie. A tak mamy tylko kilka przewodów oraz silniki hydrauliczne mocowane przy karuzelach.
– Dlaczego zatem nie zastosowano napędu hydraulicznego również przy tylnych karuzelach?
– Bo – zdaniem Pöttingera – tylne karuzele są zamocowane na krótszych „niełamanych” ramionach. Do ich napędu wystarczą więc proste przekładnie mechaniczne, które nie generują takich strat mocy jak układy hydrauliczne.
W zgrabiarce Top 1403 C
tylne karuzele mają po 3,3 metra
średnicy. Od ich ustawienia zależy
szerokość pokosu. Gdy są maksymalnie
odsunięte od siebie, wtedy tworzą
pokos o szerok...