W Gdańsku ma powstać terminal zbożowy
Na dzisiejszym posiedzeniu rządu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminala produktów rolno-spożywczych, głownie zbóż. Za jego powstanie i funkcjonowanie będzie odpowiadał minister infrastruktury.
Z informacji opublikowanej przez Kancelarię Premiera dowiedzieliśmy się właściwie tylko tyle, że terminal produktów rolno-spożywczych ma powstać w Porcie Gdańsk. Nie zostały podane żadne inne konkretne informacje, w tym najważniejsza - kiedy zacznie działać ani jakie ma możliwości przeładunkowe.
Stanisław Kacperczyk, prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych w rozmowie z nami zaznaczył, że jeśli terminal faktycznie powstanie, będzie to dobra wiadomość.
- Ubolewam także, że nie powstał państwowy port zbożowy, o którym tyle mówiliśmy i było już wiele przygotowane do jego powstania. Zabrakło wyłącznie woli politycznej do jego realizacji. A obecna sytuacja pokazuje, że takie nabrzeże bardzo by się nam przydało. Pomogłoby to ogromnie w eksporcie ukraińskiego zboża, ale musimy także myśleć o tym, że te nabrzeża prywatnych, zachodnich firm się zaangażują, to wówczas stanie eksport polskiego zboża - mówił Ardanowski kilka tygodni temu w rozmowie z nami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Jakie możliwości przeładunkowe zboża mają polskie porty?
Port Gdańsk jest drugim pod względem przeładunku portem na Bałtyku.
- Od strony operacyjnej port jest przygotowany na to, żeby takie ładunki [zboże – przyp. red.] obsłużyć - zaznaczył w rozmowie z money.pl Sławomir Michalewski, wiceprezes zarządu ds. finansowych, Morskiego Portu Gdańsk S.A.
W ubiegłym roku Port Gdańsk przeładował niewielkie ilości zboża - 1,5 mln ton.
Głównym portem przeładunkowym zbóż w Polsce jest Port Gdynia z możliwościami 6 mln ton rocznie. Obecnie główny terminal w tym porcie, czyli Bałtycki Terminal Zbożowy, jest w likwidacji.
Natomiast w Porcie Szczecin-Świnoujście można przeładować rocznie 2,5 mln ton zboża.
Trwają także prace nad rozwojem Portu Elblągu po przekopie Mierzei Wiślanej. Według ministerstwa infrastruktury port ten może odegrać istotną rolę w przeładunkach towarów z Ukrainy, w tym produktów rolnych.