StoryEditorPolska

Jak NIK ocenia powstanie KOWR w miejsce ANR i ARR?

10.02.2020., 09:02h
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa. Czy rządowa agenda powstała w miejsce ANR i ARR spełnia swoje założenia? Jak NIK ocenia prace tego ciała doradczego dla polskich rolników?

Likwidacja ANR i ARR

Zgodnie z ustawami z 10 lutego 2017 r. powstał Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, a zlikwidowane zostały Agencja Rynku Rolnego i Agencja Nieruchomości Rolnych. Jednocześnie z trzech agencji płatniczych Unii Europejskiej w Polsce: ARiMR i ARR ANR oraz Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych została tylko jedna, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Były nieprawidłowości

NIK w swych wnioskach pokontrolnych wskazuje, że już na etapie przygotowywania reformy oraz jej wdrażania w życie stwierdzono szereg nieprawidłowości. Nie stwierdzono jednak, aby KOWR wykonywał inne zadania względem tych, jakie wcześniej prowadziły zlikwidowane agencje. Niemniej KOWR nie był przygotowany organizacyjnie do wykonywania zadań przejętych od zlikwidowanych agencji. Przede wszystkim chodzi o niedoszacowanie liczby pracowników.

Zwalniali, by potem zatrudniać

W likwidowanych agencjach pracowało 3035 osób. Pracę w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa znalazło jedynie 2436 pracowników. Części z tych pracowników zmieniano warunki pracy, co w ocenie Najwyższej Izby Kontroli było niezgodne z ustawą o przepisach powołujących KOWR.

Ustawodawca powołując KOWR określił zmniejszenie zatrudnienia o około 30 procent, co okazało się problematyczne biorąc pod uwagę zadania KOWR. W efekcie w 2019 r. trzeba było zatrudniać kolejnych pracowników, lecz ci doświadczeni znaleźli zatrudnienie gdzieś indziej w efekcie czego zabrakło pracowników, którzy mogliby „od ręki” kontynuować realizację zadań.

Michał Czubak
fot. Pixabay
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
24. listopad 2024 00:21