Przez problemy z paliwem rolnicy nie mogą uprawiać pól
PKN Orlen wprowadził nowe limity na paliwo rolnicze, a ceny na stacjach benzynowych przyprawiają o zawrót głowy. W wielu miejscach cena oleju napędowego przekroczyła już 8 zł za litr! Dodatkowo, na niektórych stacjach są problemy z dostępnością paliw, dlatego limitowana jest także jego sprzedaż.
Niestety, nie trwało to długo, ponieważ paliwa ponownie zaczęły drożeć. Po 24. lutego, czyli po wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą, ceny za benzynę i olej napędowy zaczęły zatrważająco piąć się w górę, a stację zaczęły wprowadzać limity jednorazowego tankowania. W wielu miejscach rolnicy do 9 marca mogli tankować jedynie wprost do baku ciągnika i to jedynie 50 litrów. Taka ilość wystarcza zaledwie na 1-2 godziny prac w polu.
Nadal zakazana jest sprzedaż ON w kanistry czy pojemniki, a hurtownie wciąż wstrzymują dostawy. Jak tu się nie denerwować obecną sytuacją?
Rolnikom nie jest łatwo opanować emocje, zwłaszcza teraz, kiedy wszystko idzie w złym kierunku. Kursy na stacje benzynowe po 50 l paliwa są bezsensowną stratą czasu i pieniędzy dla rolników.
– Chyba będę musiał zainwestować w konia i odkurzyć stare maszyny rolnicze – ironizuje jeden z rolników z Wielkopolski.
– Ceny dla rolników powinny być inne tzw. paliwo rolnicze. Przecież nic nie zrobimy w polu, głód murowany – napisała Agnieszka w komentarzu do artykuły na Facebooku.
KRIR interweniuje w resorcie rolnictwa i prosi o interwencję
Krytyczna sytuacja sprawiła, że rolnicy zaapelowali o natychmiastową interwencję na rynku paliw, a samorząd rolniczy walczy o tankowanie do zbiorników i wyższy zwrot akcyzy. Trudności z zakupem oleju napędowego nadal trwają. Często zwykły, pojedynczy rolnik, który zaopatruje się hurtowo w paliwo u dostawców, otrzymuje informacje o wstrzymaniu dostaw.
10 marca 2022 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, już po raz drugi wystąpił do ministra rolnictwa Henryka Kowalczyka o zdecydowaną interwencję w tej sprawie. Chodzi m.in. o poziom nowych limitów na stacjach paliw.
Jest to o tyle ważne, że małe gospodarstwa rolne, dysponują zazwyczaj małymi ciągnikami (tj. o małej mocy) z bakami o pojemności do 50 l paliwa. Ograniczona pojemność zbiorników paliwa i limity na stacjach benzynowych wymuszają kursowanie rolników na stacje, co jest nieopłacalne.
Należy zwiększyć zwrot akcyzy za paliwo rolnicze do 3,5 zł/litr
Drugą i równie ważną kwestią tej sprawy jest wniosek Świętokrzyskiej Izby Rolniczej o zwiększenie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, które wykorzystywane jest do produkcji rolnej lub zwiększenie limitu oleju napędowego od którego przysługuje zwrot akcyzy.
Obecna stawka zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze wynosu 1 złoty do 1 litra zakupionego paliwa. Z kolei limit zwrotu podatku na hektar użytków rolnych wynosi 110 zł, a limit dla producentów bydła wynosi 40 złotych do DJP.
Świętokrzyska Izba Rolnicza apeluje, aby stawka zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze wynosiła około 3 lub 3,5 zł do 1 litra zakupionego paliwa.
Już wcześniej organizacje rolnicze apelowały także o zwiększenia samych limitów zwrotu do hektara do poziomu 126 l/ha.
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Fot. Pixabay