W Sejmie toczą się prace nad projektem zmieniającym ustawę o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz niektórych innych ustaw, którego wnioskodawcą był minister rolnictwa i rozwoju wsi.
Jakie rozwiązania proponuje projekt?
Obecnie wniosek o wpis do ewidencji producentów należy składać w wersji papierowej do kierownika biura powiatowego ARiMR. Papierologia związana z przechowywaniem akt spraw w postaci papierowej zajmowała bardzo dużo miejsca i czasu na poszukiwanie odpowiednich dokumentów.
Najważniejsze rozwiązania zmienionej ustawy to m.in. możliwość:
- elektronicznego składania wniosku o wpis do ewidencji producentów rolnych,
- zmiany i korekty danych.
- sporządzanie elektronicznej kopii dokumentów,
- szybki dostęp do akt z każdego szczebla organizacyjnego ARiMR. Obecnie akta spraw przechowywane są wyłącznie w wersji papierowej,
- doprecyzowanie przepisów w sprawie postępowań ze skopiowanymi elektronicznie dokumentami oraz z elektroniczną kopią dokumentów.
Elektroniczne składanie wniosków dotyczących działań PROW
Dodatkowo, wprowadzona zostanie możliwość elektronicznego składania wniosku o wypłatę oraz wniosku o przyznanie pomocy (tzw. wniosku transferowego) w ramach działań zalesieniowych objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004–2006 i 2007–2013.
Projekt zakłada doprecyzowanie przepisów, które będą regulować procesy przyznawania pomocy w działaniach transferu wiedzy i doradztwa objętych PROW 2014-2020 oraz wprowadzenie przepisów, regulujących odmowę przyznania pomocy w tych działaniach.
Kiedy nowe przepisy będą obowiązywać?
Nowe rozwiązania mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Fot. Pixabay, MRIRW