W lutym 2023 roku litewska firma Agtech i grupa Auga wprowadziła na rynek ciągnik hybrydowy Agua M1. Traktor może być napędzany biometanem, co w gospodarstwach produkujących mleko czy żywiec, może oznaczać niemalże samowystarczalność pod kątem paliwa. To, że wybór padł na biometan nie powinno dziwić, gdyż Grupa Auga zajmuje się uprawami ekologicznymi na powierzchni aż 39 tys. ha oraz chowem 3400 krów, więc na paliwo w postaci biometanu Auga nie może narzekać.
400-konny ciągnik zasilany biometanem
– Grupa Auga kilka lat temu podjęła inicjatywę opracowania technologii, które pozwoli rolnikom pracować w sposób bardziej zrównoważony, a konsumentom wybierać żywność bez kosztów dla przyrody. Rok temu wprowadziliśmy prototyp ciągnika hybrydowego i przeprowadziliśmy szereg testów technologicznych, które pozwoliły udoskonalić ten koncepcyjny model. Rok później, mamy obiecany wszystkim rezultat – nową wersję Auga M1. Ciągniki z tej pierwszej partii rozpoczną pracę w gospodarstwach już w 2023 roku – mówi Kęstutis Juščius, prezes grupy Auga.
Prezentacja prototypu Augi M1 odbyła się we wrześniu 2021 roku. Zaprezentowany traktor ma 4 metry wysokości i 6 metrów długości oraz moc aż 400 KM. Silnik traktora jest zasilany wyłącznie biometanem, a napęd na koła jest przekazywany elektrycznie. Gdy praca w polu nie wymaga dużej mocy, wtedy nadmiar energii jest magazynowany w akumulatorach.
Jak długo może pracować Auga M1 w polu?
W ciągniku zastosowano hybrydowy biometanowo-elektryczny układ paliwowy. Podczas pracy ciągnika silnik spalinowy zasilany biometanem wytwarza energię i przekazuje ją bezpośrednio do silników elektrycznych, które obracają koła.
Jak zapewnia producent, traktor Auga M1 może pracować nieprzerwanie do 12 godzin. To o wiele dłużej niż inne ciągniki podobnego typu.
– Do tej pory ciągniki gazowe, które zostały opracowane na całym świecie, były w stanie pracować w polu tylko do 4 godzin na raz, ponieważ butle gazowe nie pasowały fizycznie do konstrukcji ciągnika. Konstrukcja opracowana przez naszych inżynierów pozwala na umieszczenie w ciągniku większych butli z gazem biometanowym. Drugą przeszkodą w upowszechnieniu się ciągników zasilanych biometanem jest słabo rozwinięta infrastruktura stacji tankowania biometanu. Rozwiązaliśmy ten problem, oferując szybką i wygodną wymianę kartusza gazowego, który jest napełniany w wytwórni biometanu i dostarczany do każdego gospodarstwa. Odpada zatem długotrwałe tankowanie ciągnika. To wyeliminuje potrzebę posiadania stacji tankowania biometanu w gospodarstwach rolnych – mówi Kęstutis Juščius.
Trzy egzemplarze Augi M1 będą testowane podczas prac w gospodarstwie
Przez ponad rok prac inżynierowie grupy Auga ograniczyli straty energii i poprawili wydajność napędu elektrycznego. Sama konstrukcja ciągnika została odchudzona, dzięki czemu zredukowano zużycie energii i ugniatanie gleby podczas pracy w polu
W fabrycznej wersji ciągnika Auga M1 zastosowano podzespoły takich producentów jak np. Ford (silnik) czy Claas (kabina). Auga M1 zyskała także specjalny design.
– Kolor nowego ciągnika to antracytowy brąz. Antracyt to najstarszy węgiel na świecie, a brąz to kolor naturalnie żyznej ziemi. Za pomocą wszystkich opracowanych przez nas technologii będziemy magazynować węgiel w glebie, aby zmniejszyć jego ilość w atmosferze. A kiedy będziemy pracować w sposób zrównoważony, ziemia stanie się bardziej żyzna – mówi szef Augi podczas prezentacji ciągnika M1.
Według przedstawicieli Augi, do prac testowych w gospodarstwie w ramach pierwszej partii produkcyjnej będą skierowanie trzy ciągniki. Każdy z tych modeli składa się z nieco innych komponentów. Później do seryjnej produkcji Augi M1 trafią te rozwiązania, które najlepiej wypadną podczas testów.
Kiedy ciągnik Auga M1 trafia do seryjnej produkcji i jaki będzie koszt eksploatacji?
Grupa Auga zaplanowała, że pod koniec I oraz na początku II kwartału 2023 r. w gospodarstwach Grupy będą przeprowadzone testy ciągników Auga M1 pierwszej partii produkcyjnej. Pod koniec III kwartału mają zakończyć się badania nad wynikami testów, a inżynierowie mają dokonać wyboru kombinacji rozwiązań do produkcji seryjnej ciągników AUGA M1. Sama seryjna produkcja ciągników Auga M1 ma się rozpocząć pod koniec 2023 roku.
Prezes grupy Auga liczy na to, że nowe ciągniki hybrydowe na biometan będą używane nie tylko na Litwie, ale także rolników na całym świecie. W jego opinii, koszty eksploatacji Augi M1 powinny być porównywalne z kosztami eksploatacji ciągników z silnikiem Diesla.
Paweł Mikos
Fot. Grupa Auga