Jaką mocą dysponuje fabrycznie nowa Puma 140 X?
Testowi na moc został poddany model Puma 140 X. Był to fabrycznie nowy ciągnik z przebiegiem 5 motogodzin. Zgodnie z wytycznymi producenta silników, z myślą o okresie na tzw. „dotarcie” silnika, pomiary mocy powinny być wykonywane na ciągnikach z minimalnym przebiegiem 600 motogodzin, aby uzyskały pełną, zadeklarowaną moc. Ale specjaliści z Case IH postanowili sprawdzić, jaką mocą dysponuje nowa maszyna. W tym celu do Pumy 140 X podłączyli hamownię Eggers wykonując dwa pomiary dynamometryczne. Pierwszy w tzw. trybie standardowym (bez włączonego trybu power boost), drugi z włączonym trybem mocy dodatkowej.
Zgodnie z wytycznymi z instrukcji obsługi dla tego modelu, moc znamionowa na wałku WOM powinna wynosić 85 kW, czyli 115,6 KM przy obrotach 2200 obr./min. Hamownia wskazała jednak, że w tym konkretnym ciągniku na wałku dostępnych jest aż 134,1 KM, czyli o 18,5 KM więcej od wartości zawartej w instrukcji obsługi. W drugim pomiarze moc maksymalna w trybie mocy dodatkowej osiągnęła wartość 123 kW, czyli 167,28 KM.
Warto pamiętać, że w wyniku straty mocy na układach przeniesienia napędu, moc uzyskiwana na wałku WOM jest zawsze niższa od deklarowanej na silniku o około 10–15 procent, a ta w przypadku Pumy 140 X wynosi 155 KM (bez power boosta) i 175 KM z załączoną mocą nadmiarową. Generuje ją sześciocylindrowy silnik FPT o pojemności 6,7 litra.
Zgodnie z wytycznymi z instrukcji obsługi dla tego modelu, moc znamionowa na wałku WOM powinna wynosić 85 kW, czyli 115,6 KM przy obrotach 2200 obr./min. Hamownia wskazała jednak, że w tym konkretnym ciągniku na wałku dostępnych jest aż 134,1 KM, czyli o 18,5 KM więcej od wartości zawartej w instrukcji obsługi. W drugim pomiarze moc maksymalna w trybie mocy dodatkowej osiągnęła wartość 123 kW, czyli 167,28 KM.
Warto pamiętać, że w wyniku straty mocy na układach przeniesienia napędu, moc uzyskiwana na wałku WOM jest zawsze niższa od deklarowanej na silniku o około 10–15 procent, a ta w przypadku Pumy 140 X wynosi 155 KM (bez power boosta) i 175 KM z załączoną mocą nadmiarową. Generuje ją sześciocylindrowy silnik FPT o pojemności 6,7 litra.
Przemysław Staniszewski