Nośnik narzędzi Huckepack dał początek ciągnikom Claas Xerion
Firma Claas już pod koniec lat pięćdziesiątych wyprodukowała pierwszy nośnik narzędzi o nazwie Huckepack. Pomysł powrócił dekadę później za sprawą systemowego pojazdu eksperymentalnego HSG, który w pierwotnym planie powstał z myślą o testowaniu nowej przekładni hydrostatycznej do kombajnów.
Ale dopiero w drugiej połowie lat 90., za sprawą Xeriona, niemiecki producent w pełni zrealizował pomysł na pojazd wielozadaniowy. W tym roku mija równe 25 lat od rynkowego debiutu tej wyjątkowej maszyny.
Ciągnik Claas Xerion zadebiutował w 1997 roku
Pierwszy prototyp Xeriona został zaprezentowany w 1993 roku. Traktor wzbudził sensację, a to za sprawą m.in. jego kabiny, która mogła być ustawiana w trzech różnych pozycjach, w efekcie czego Xerion mógł z klasycznego ciągnika przekształcać się w pojazd systemowy lub specjalistyczny transportowy. Wyjątkowe w tej maszynie było też to, że wszystkie koła były skrętne. Niemiecki producent zastosował w nim przekładnię bezstopniową hydrostatyczno-mechaniczną własnej produkcji HM-8, która niestety nie okazała się niezawodna. Dlatego wprowadzenie na rynek Xeriona przeciągnęło się w czasie.
Prototyp Xeriona został pomalowany na żółto. Chodziło o to, aby ukryć pochodzenie z firmy Claas
Debiut przypadł na rok 1997. Pierwszym modelem był Xerion 2000 z silnikiem Perkinsa o mocy 250 KM, który był produkowany do 2002 roku. Od 1998 do 2002 roku Claas oferował również mocniejszego Xeriona 3000 z motorem Perkinsa generującym 300 koni.
Claas Xerion 3300 z silnikiem Caterpillara
Wraz z modelem Xerion 3300 (335 KM) debiutującym w 2004 roku nastąpiło przejście na silniki Caterpillara oraz przekładnie bezstopniowe ZF. Na tych samych podzespołach oparto również model Xerion 3800 (364 KM), który pojawił się w ofercie producenta w 2008 roku. Obie te maszyny były produkowane do 2013 roku, a w międzyczasie, bo w 2010 roku, była już gotowa trzecia generacja oferująca moc 483 KM (Xerion 4500) oraz 525 KM (Xerion 5000).
Pojazd eksperymentalny Claas HSG
W 2013 roku w rodzinie Xerionów nastąpiła zmiana pokoleniowa. Powodem było podwyższenie wymagań dotyczących czystości spalin. Claas, aby sprostać wymaganiom, w Xerionach 4000 przeszedł na motor Daimlera, a w modelach Xerion 4500 i 5000 zastosował silniki Mercedes-Benz.
Od 2014 duże ciągniki po raz pierwszy stały się dostępne w Ameryce Północnej, a podczas testu w Nebrasce w 2017 roku w klasie 450–500 KM uzyskały rekordowe wyniki pod względem wydajności, pracy na niskich obrotach, siły uciągu i wyciszenia kabiny.
W 2019 roku w ramach przejścia na normę emisji spalin Stage V wprowadzono nowe ciągniki Xerion 4200, 4500 i 5000. Od tej pory dwa najmocniejsze były dostępne z czterema trójkątnymi gąsienicami.
Traktro Claas Xerion na torze Nürburgring
O Xerionie zrobiło się głośniej w 2020 roku, kiedy to jedna z maszyn pokonała legendarną pętlę o długości 20,6 km na torze Nürburgring jadąc do tyłu z obróconą kabiną. Za sterami siedział wtedy kierowca wyścigowy Christian Menzel. Wideo z tego wydarzenia miało prawie 1 milion wyświetleń i stało się absolutnym hitem na kanale YouTube.
Limitowana wersja ciągników Claasa z okazji 25-lecia produkcji
Claas produkuje rocznie do 400 Xerionów. Z okazji jubileuszu maszyny powstałe od lipca 2022 r. do lipca 2023 r. otrzymają specjalne oznakowanie na drzwiach. Ponadto limitowana wersja maszyny będzie miała wygląd retro, oparty na kolorystyce pierwszego Xeriona 2500 z 1997 roku.
Przemysław Staniszewski