Jak do zasilania ciągnika można wykorzystać amoniak?
Amoniak jest nieorganicznym związkiem chemicznym azotu i wodoru. I właśnie zawartość wodoru sprawia, że może być źródłem zasilania silników spalinowych. Sprawa nie jest jednak taka prosta, bo aby go wykorzystać, potrzebny jest reaktor do rozkładu amoniaku. Kolejnym etapem jest przekształcenie wodoru w ogniwach paliwowych na energię elektryczną. A pozyskany w ten sposób prąd może napędzać traktor i jego podzespoły.
– Amoniak ma taką przewagę nad samym wodorem, że jest łatwiejszy w transporcie i przechowywaniu. A do jego uzupełniania na przykład w traktorach będzie można wykorzystać instalacje stosowane do tankowania LPG – podają naukowcy z Amogy.
- W tylnej części traktora zamocowany jest zbiornik na amoniak o pojemności ok. 220 litrów
Co jest barierą w rozpowszechnieniu tej technologii?
Jedną z barier do upowszechnienia tej technologii są koszty związane z dostosowaniem traktora do pracy na takim paliwie. Obejmują one zamontowanie reaktora, ogniw paliwowych i elektrycznego układu napędowego. Kolejną barierą jest to, że amoniak w przeliczeniu na pozyskaną energię jest dwukrotnie dro...