Władek, Tt-tka, Iwanek, Cebulozaur, Rusek – czasem różnie nazywamy radziecki ciągnik T-25 Władimirec. To, jak mówią sami właściciele, całkiem udany model, choć nie pozbawiony poważnych wad konstrukcyjnych. Jednak na początku lat 60. XX w. w ZSRR nikt na to specjalnej uwagi nie zwracał.
T-25 Władymirec. Zalety i wady
Do jasnych stron Władimirca trzeba zaliczyć 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o mocy 25, a po modernizacji nawet czasem 30 KM. Choć trudno go uznać za rdzennie radziecką konstrukcję, to póki się go nie przegrzeje (o co trudno) to potrafi bezawaryjnie działać długie lata.
O zespole sprzęgła można powiedzieć tylko, że jest i działa. Nie zachwyca kulturą pracy, ale można się przyzwyczaić do jego pracy (choć lewa noga czasem boli). Ewidentnie słabą stroną jest skręcany łącznik przekazujący całą moc na przekładnię. Osadzony na drobnych klinach i skręcany jedną śrubą potrafi się rozkręcić i uniemożliwić dalszą jazdę.
Skrzynia biegów jednak radzieckim konstruktorom stanowczo się nie udała. Sami o tym wiedzieli bo modernizacja objęła między innymi koła zębate (3) i skomplikowany system przełączania biegów oparty na wałkach i zatrzaskach. Kupując dziś części lepiej zorientować się wcześniej jakich będziemy potrzebować.
Ceny Władimirca poszybowały
Niezaprzeczalnym plusem T-25 jest to, że ceny części zamiennych są niezwykle tanie. Trzeba też przyznać, że popularność tego ciągnika spowodowała, że o większości dostępnych na rynku częściach trudno powiedzieć, że są oryginalne. Bo nie są. Jednak nawet jak się coś popsuje, to przy odrobinie znajomości mechaniki można je sobie samemu wymienić.
Mimo tych kliku zalet trudno powiedzieć, że dziś T-25 Władimirec to atrakcyjny ciągnik. Przeglądając oferty sprzedaży trudno też zrozumieć jego obecne ceny na rynku wtórnym. W większości przypadków określenie "wysokie" to jakby nic nie powiedzieć.
Spójrzmy na wybrane ogłoszenia jakie znaleźliśmy na popularnych portalach aukcyjnych.
- 1985 rok, niezarejestrowany, stan "bardzo dobry", bez kabiny - 9 800 zł,
- 1988 rok, przegląd i ubezpieczenie, kabina, stan techniczny "bardzo dobry" - 14 800 zł,
- 1980 rok, bez kabiny, zarejestrowany, stan "bardzo dobry" - 15 900 zł,
- 1988 rok, zarejestrowany i opłacony, bez kabiny, "doinwestowany" - 21 000 zł,
- 1990 rok, niezarejestrowany, kabina, stan idealny - 27 900 zł.