Tractor of the Year 2025: które ciągniki zwyciężyły?
W jednym HighPower dotyczącym ciągników o mocy ponad 300 KM triumfował Case IH Quadtrac 715, natomiast w drugim MidPower dedykowany ciągnikom o mocy od 150 do 280 KM, bezkonkurencyjny okazał się Fendt 620 Vario DP. Co zadecydowało o wyborze tych maszyn?
Case IH Quadtrac 715 to jeden z najmocniejszych ciągników na świecie
Napędza go sześciocylindrowy podwójnie doładowany silnik FPT Cursor 16 TST, który ma 15,9-litra pojemności i który produkuje nawet 778 KM oraz 3356 Nm momentu obrotowego. Paliwo dopływa do motoru ze zbiornika mieszczącego 1968 litrów.
W układzie przekazania mocy uczestniczy przekładnia typu powershift, która ma 16 biegów do przodu i 2 wsteczne. Aby przenieść potężną moc na podłoże, traktor porusza się na czterech wózkach gąsienicowych. Innowacyjnym rozwiązaniem jest to, że każdy jest wyposażony w zawieszenie mechaniczne z amortyzacją hydrauliczną.
– Niezależnie zawieszone koła pośrednie i środkowe w wózkach gąsienicowych podnoszą komfort jazdy. Sprawiają też, że rolki środkowe podążają za konturami podłoża, umożliwiając osiąganie wyższych prędkości jazdy w trudnych warunkach polowych. Przekłada się to na zwiększenie siły uciągu. System nie wymaga smarowania, bo jest wyposażony w bezobsługowe tuleje i sworznie. Czas serwisowania jest zminimalizowany również dzięki automatycznemu napinaniu gąsienic – informuje producent.
Fendt 620 Vario jest najmocniejszym czterocylindrowym ciągnikiem dostępnym na rynku
Zamontowany w nim 5-litrowy silnik AGCO Power CORE50 uzyskuje 209 koni mocy maksymalnej. To nie wszystko, bo z załączonym systemem Dynamic Performance (DP) jest w stanie wykrzesać dodatkowych 15 koni ponad moc maksymalną osiągając łącznie aż 224 KM.
Mówiąc o silniku warto też wspomnieć o koncepcji niskich obrotów Fendt iD. Dzięki tej funkcji maksymalny moment obrotowy 950 Nm jest już dostępny przy 1200 obr./min, a traktor uzyskuje prędkość maksymalną 50 km/h przy 1250 obr./min. Moc z silnika odbiera przekładnia bezstopniowa TA 150, która jest częścią układu napędowego VarioDrive. Pod tą nazwą kryje się takie rozwiązanie, że oś przednia i tylna są napędzane niezależnie i nieustannie są porównywane i dostosowywane prędkości przednich i tylnych kół. To pozwoliło wyeliminować nadmierny poślizg.
System VarioDrive daje też możliwość, że koła przedniej osi mogą się obracać szybciej w stosunku do prędkości standardowej, a to wprost wpływa na ograniczenie promienia skrętu.
Steyr 4120 Plus najbardziej uniwersalnym ciągnikiem 2025 roku
W konkursie wybrano również ciągnik o najlepszej użyteczności (Utility), czyli taki wyróżniający się uniwersalnością i wszechstronnością wykorzystania. Musiał się on mieścić w zakresie mocy od 70 do 150 KM. Wygrał Steyr 4120 Plus dysponujący mocą 117 KM.
Ten traktor posiada takie funkcje jak brake-to-clutch, która wyłącza napęd podczas hamowania oraz elektroniczne sterowanie przednim podnośnikiem zapewniające stały, równomierny nacisk na podłoże przez osprzęt montowany z przodu.
Inne ciągniki wyróżnione w plebiscycie Tractor of the Year 2025?
W kolejnej kategorii najlepszego ciągnika specjalistycznego (Specialized) triumfował Antonio Carraro Tony 8900 TRG, natomiast najbardziej innowacyjnym traktorem pod kątem zrównoważonego rozwoju (Sustainable) został elektryczny Fendt e107 Vario.
Szóste a zarazem ostatnie wyróżnienie w nowej kategorii Toty Bot przewidzianej dla ciągników autonomicznych bez kabiny, otrzymał AgXeed 5.115T2. Jego siłę napędową stanowi czterocylindrowy silnik wysokoprężny Deutz o mocy 156 KM.
W tym przypadku silnik spalinowy napędza generator produkujący energię elektryczną, a wytworzony prąd trafia do silników elektrycznych odpowiedzialnych za napęd gąsienic, WOM-u oraz pompy hydraulicznej podającej do 80 l/min.
Traktor ma kompaktowe wymiary, bowiem ma 2 metry wysokości, poniżej 3 metrów szerokości i z przednim i tylnym podnośnikiem jego długość nie przekracza 4 metrów.
Przemysław Staniszewski