Co najczęściej psuje się w ciągnikach? Na to pytanie postanowiła znaleźć odpowiedź firma Petronas Lubricants International, która jest globalnym producentem środków smarnych i części. Posłużyła się Niezależnym Badaniem Opinii Rolników NBOR, przeprowadzonym przez badaczy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, w którym wzięło udział 650 rolników z całego kraju.
Ankietowani zostali zapytani o odporność ich maszyn na różne awarie, przedstawiając odpowiedzi w skali od 0 do 5, gdzie niższa nota oznacza bardziej awaryjny układ.
TOP 5 usterek w ciągnikach
Oto lista najczęstszych awarii w ciągnikach rolniczych:
- Na 5. miejscu spośród układów najczęściej psujących się w traktorach rolnicy wskazali układ hydrauliczny (4,03).
- 4 miejsce pod względem awaryjności zajęły przekładnie (4,01).
- 3 lokatę pod względem awarii przypadło instalacji elektrycznej (3,95)
- a 2 miejsce zajęły usterki układu pneumatycznego (3,92).
- 1 miejsce i najniższy wynik pod względem bezawaryjności dla badanych maszyn wyniósł 3,92 i dotyczył układu chłodzenia.
Ile pracuje ciągnik w polskim rolnictwie w ciągu roku?
Z ankiet można było się dowiedzieć, że często ciągnik pracujący w Polsce kręci rocznie po 700–800 motogodzin, z czego 250–300 motogodzin przypada na szczyt sezonu zaczynający się w lipcu i trwający do września.
Kiedy zadbać o serwis ciągnika?
– W starszych, bardziej wyeksploatowanych ciągnikach, serwis olejowy z reguły odbywa się co 200–250 motogodzin. Natomiast nowsze silniki potrzebują zmiany oleju co 400–500 godzin. Prosta matematyka pokazuje zatem, że trzeba przynajmniej dwa razy w roku wymienić olej w swojej maszynie. Najlepiej się za to zabrać zaraz po szczycie sezonu, czyli właśnie teraz. Planując czynności serwisowe należy również uwzględnić warunki terenowe, w jakich pracuje sprzęt. Im trudniejsze, tym krótsze powinny być interwały olejowe – radzi Magdalena Szczepańska, doradca techniczny Petronas Lubricants International.
Przemysław Staniszewski