Potężny traktor Chamberlain
Jak wynika z relacji BBC, replika Chamberlaina 40k stanęła w Carnamah w Australii Zachodniej, 300 km na północ od Perth dzięki Bobowi Lukinsowi będącemu członkiem-założycielem WA Vintage Tractor and Machinery Association.
Pomysł na zbudowanie potężnej machiny powstał niemalże trzydzieści lat temu. Ostatecznie traktor osiągnął następujące wymiary:
- 11,5 m wysokości,
- 16 m długości.
Ciągnik jest na tyle duży, że widać go z odległości 2 km od miasta.
Dlaczego wybrano markę Chamberlain?
Zdaniem dziennikarzy niemieckiego Top Agrar, powstały ciągnik jest prototypem Chamberlain 40K, gdyż od połowy XX w. ciągniki te usprawniały pracę rolników z Australii Zachodniej. Tamtejsi gospodarze do dziś są wdzięczni za to, że dzięki rolnictwu udało im się postawić Australię na nogi, choć nie było to łatwe podczas dwóch wojen i poważnego wówczas kryzysu. Kiedy tylko Chamberlain 40K pojawił się na rynku w 1949 r., rolnicy szybko doszli do wniosku, że jest to model niezbędny do pracy w gospodarstwie.
Ile kosztowała budowa Chamberlaina 40K większych rozmiarów?
Szacunkowy koszt budowy nowego Chamberlaina wynosił 1 mln dolarów, jednak dzięki darowiznom rzeczowym od sympatyków mechanizacji rolnictwa i mieszkańców Australii, udało się obniżyć tę kwotę do 600 tys. dolarów. Niepotrzebne okazały się również fundusze i dotacje rządowe.
Jak powstał Chamberlain 40K w rozmiarze XXXXL?
Za projekt Chamberlaina 40K w zwiększonym rozmiarze odpowiadał inżynier Frank Kidman. Naukowiec w celu dokładnego opracowania maszyny zaparkował oryginalnego Chamberlaina 40K w pobliżu tylnych drzwi swojego domu po to, by dokładnie zmierzyć każdą część i wprowadzić wymiary do komputera. Ostatecznie włożony w zebranie materiałów wysiłek okazał się opłacalny i niemal każdy element poza śrubami i nakrętkami jest dokładnie 5 razy większy niż w oryginalnym modelu.
Ile osób pracowało nad budową Chamberlaina 40K?
Nad budową powiększonej wersji Chamberlaina 40K pracowało 58 osób zatrudnionych w firmie wydobywczej DIAB Engineering. Co ciekawe, do ukończenia konstrukcji zużyto 800 litrów pomarańczowej farby i 42 tony stali.
Przeczytaj również:
Oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz
Źródło: topagrar.com