![Pod koniec stycznia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się nowe maszynowe wydarzenie Agro-Premiery Kierunek Rolnictwo 5.0.](/templates/site/images/jpgs/h_no-image_640.jpg)
Rolnicy nie kupują, bo ciągniki są za drogie
Spadek sprzedaży ciągników (mierzonej rejestracjami) jest bardzo wyraźny i ujęciu rocznym wynosi aż 16,8%. Łącznie w 2024 roku zarejestrowano 8566 nowych ciągników, o 1734 mniej r/r. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy są wysokie ceny maszyn, w tym ciągników. I choć dynamika wzrostu cen w ubiegłym roku spadła, to właśnie maszyny były w czołówce jeśli chodzi o wzrost cen środków do produkcji rolnej w ostatnich latach. Dość wspomnieć, że w okresie od lipca 2014 do lipca 2024 maszyny zdrożały średnio o 126%...
- Niższy niż w latach poprzednich popyt na nowy sprzęt rolniczy (w związku z m.in. niekorzystnymi tendencjami na podstawowych rynkach rolnych, w tym głównie na rynku zbóż) skutkował wyraźnym spowolnieniem tempa wzrostu cen w 2024 r. - wyjaśnia Arkadiusz Zalewski, analityk Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Gorzki smak zwycięstwa?
Można powiedzieć, że John Deere "doczekał się"; polski rynek długo opierał dominacji amerykańskiego producenta. Blisko było już w 2023 roku, ale na ostatniej prostej skuteczniejszy okazał się New Holland. Dziś to John Deere świętuje zwycięstwo.
– To dla całej załogi John Deere wyjątkowy moment, który potwierdza wysiłki wkładane przez każdego z pracowników, także zespołów dealerskich, każdego dnia w swoje obowiązki, by spełniać misję John Deere. Codziennie na całym świecie ułatwiamy rolnikom i dostawcom utrzymywanie ich ziemi i produkcję środków do życia przez dostarczanie unikalnych maszyn i technologii. Wiara w to, że ich biznes dzięki nam staje się lepszy i wydajniejszy, napędza nas do działania w kolejnych latach i wzmacniania niezachwianej pozycji lidera – komentuje Katarzyna Mrzygłód z John Deere Polska.
A jak wyglądają wyniki? 1165 ciągników i 13,6% udziału w rynku. To jednak spadek o 390 szt. r/r, a więc aż o 25,1%. Choć wolumen nie robi w tym roku wrażenia, dobrą informacją dla John Deere‘a jest bez wątpienia jednak fakt, że sprzedaje relatywnie dużo ciągników wysokich mocy; w kategorii powyżej 150 KM jest to ponad 28% udziału w rynku.
Sprzedaż ciągników: dalsze miejsca
Ciągników New Hollanda zarejestrowano w zeszłym roku 1109, o 685 mniej r/r, co stanowi spadek o 38,2%. Udział rynkowy to 13%. Z kolei Kubota z 1071 szt. o 12,5-procentowym udziałem w rynku zajmuje trzecie miejsce; japoński producent sprzedał o 10,4% ciągników mniej r/r.
Czwarty jest Deutz-Fahr z 786 sztukami i 9,2-procentowym udziałem w rynku, a piąty Case IH z 655 sprzedanymi ciągnikami i 7,8% udziału w rynku.
Choć jeśli chodzi o porównanie do 2023 roku, w przypadku większości marek mamy do czynienia ze spadkami, to nie jest to regułą; wzrost sprzedaży zanotowały m.in.: Arbos, Claas, Landini, Fendt, czy dość znacznie koreański LS. Jak radzić sobie w trudnym otoczeniu rynkowym? Piotr Dziamski z firmy Claas zwraca uwagę na kilka elementów, w tym m.in. wymianę informacji z dealerami; wywiad wśród rolników pozwala na poznanie ich potrzeb, a tym samym dostarczenie ciągników w większości przypadków od ręki. Bardzo ważną rolę odgrywa finansowanie fabryczne; nawet ok. 70% ciągników kupowanych jest z takim finansowaniem, a jego warunki często determinują decyzje zakupowe.
W najmniejszych ciągnikach dominuje Kubota, w największych - John Deere
Jeśli chodzi o kategorie mocy, w przedziale do 30 i 30-50 KM dominuje Kubota; odpowiednio 33,8 i 34,1%, kategorie 51-70 oraz 101-140 KM to zwycięstwo Deutz-Fahra (19,7 i 18,3%, New Holland dominuje w kategorii 71-100 KM (26,1%), zaś wysokie moce - 141-200 i powyżej 200 KM należą do John-Deere‘a (28,6 oraz 27,7%).
– Wyprzedzamy w tych konkretnych segmentach pozostałych producentów i to w wyraźny sposób podkreślając naszą dominację. Liczby te również pokazują, że do najbardziej wymagających prac przy użyciu ciągników o wyższej mocy wybiera się maszyny John Deere – stwierdza Szymon Kaczmarek, specjalista ds. ciągników John Deere Polska.
Najpopularniejsze modele ciągników w Polsce
Niejako na pocieszenie New Hollandowi pozostał najlepiej sprzedający się model - z liczbą 171 sztuk pierwsze miejsce zajął T5.90S. O włos był John Deere 6155M z liczbą 170 sztuk, zaś trzeci był Farmtrac 26 4WD ze 128 sztukami. Kolejne miejsca należą do John Deere‘a 6120M (126) i Case‘a Pumy 150 (119).
Źródło danych: PIGMIUR