Nowy ciągnik DST-Ural FT-7fot. DST-Ural
StoryEditorMASZYNY ROLNICZE

Nowy ciągnik DST-Ural FT-7. Rosjanie wyprodukowali traktor podobny do Fendta

02.04.2025., 12:35h

Rosyjska odpowiedź na Fendta Vario MT gotowa. Zobaczmy, w czym ciągnik MT-7 przypomina niemieckiego konkurenta?

Działający od 1998 roku DS-Ural to firma znana przede wszystkim z produkcji ciężkiego sprzętu służącego głównie w przemyśle wydobywczym.

Jednak w jej portfolio znajdziemy także segment “agro”, a w nim dużą ładowarkę kołową L430 czy ładowarkę teleskopową TL41-7, różniącą się od swojej przemysłowej wersji (jak to często bywa) zaledwie kolorem. Do tej grupy dołącza właśnie nowa konstrukcja. Mianowicie oparty na dwóch wózkach gąsienicowych ciągnik FT-7 o masie 19 t.

Ciągnik z silnikiem JaMZ

Taki ruch właściwie nie powinien dziwić. Obciążonej sankcjami rosyjskiej gospodarce potrzebne są przecież ciągniki, które obsłużą wielkoobszarowe gospodarstwa rolne. W tę koncepcję zdecydowanie wpisuje się nowy produkt. Ciągnik napędza silnik JaMZ-652, który znany jest z innych rosyjskich konstrukcji, jak chociażby ciężkie ciężarówki Ural. Jest to rzędowa 6-cylindrowa jednostka o pojemności 11,1 l, mocy 412 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 1870 Nm.

Aby ułatwić rozruch w niskich temperaturach, silnik wyposażono w funkcję wstępnego podgrzewania.

image
Nowy ciągnik DST-Ural FT-7
FOTO: fot. DST-Ural

Konstrukcja ciągnika

Układ jezdny to konstrukcja z trzema rolkami i hydraulicznym napinaczem gąsienic. Zaś powierzchnia ich styku z podłożem to ok. 4,25 m kw. Na stronie producenta możemy przeczytać, że cała konstrukcja nośna wózka jest “spawana z dużą precyzją”, co złośliwi za chwilę okraszą komentarzem, że w przypadku rosyjskich maszyn to faktycznie coś wyjątkowego…

W ciągniku mamy do czynienia z przekładnią hydrostatyczną (prędkość do 23 km/h) z elektronicznym sterowaniem. Natomiast sam układ przeniesienia napędu wymaga do działania 90 l oleju. Jeszcze większą pojemność ma układ hydrauliczny – 160 l, zaś pompa typu load sensing osiąga wydatek 280 l/min.

Co dla operatora ciągnika?

Co z komfortem operatora? Klimatyzacja oczywiście jest. Ponadto znajdziemy m.in. mechaniczną amortyzację kabiny (w opcji) czy podgrzewany fotel, a także zestaw oświetlenia składający się z aż 20 reflektorów roboczych. Jak na standardy zachodnie, MT-7 w zakresie komfortu zatem nie rozpieszcza.

Ciągnik można oczywiście zamówić z opcjonalnym systemem rolnictwa precyzyjnego. Nie znamy jego ceny, choć chętnie byśmy ją poznali i zestawili z wymienianym na początku Fendtem Vario…

Warszawa
0°C
Zachmurzenie duże
wi_00
niedz.
wi_00
5°C
-2°C
pon.
wi_00
7°C
0°C
wt.
wi_00
8°C
0°C
śr.
wi_00
8°C
3°C
czw.
wi_00
8°C
1°C
04. kwiecień 2025 11:18