Kompaktowy i wydajny Fendt e100 Vario
Fendt e100 Vario został stworzony do pracy w gospodarstwach:
- warzywniczych,
- hodowlanych,
- mających własną produkcję energii.
Jak informuje producent, Fendt e107 Vario ma szerokość zewnętrzną równą 2,16 m i wysokość wynoszącą od 2,64 m przy seryjnym ogumieniu tak jak model Fendt 200 Vario. Ponadto Fendt e107 Vario jest dostępny w wariantach wyposażenia Profi i Profi+.
– Układ napędowy Fendt e107 Vario składa się z baterii akumulatorów z silnikiem elektrycznym i przekładni Fendt Vario. Fendt e100 Vario wyposażony jest w mocny silnik elektryczny, którego moc jest wykorzystywana bardzo efektywnie dzięki 3 trybom jazdy. Maksymalna moc wynosi według normy ECE R85 50 kW (68 KM) w trybie Eco. W trybie Dynamic do dyspozycji jest nawet 55 kW (75 KM), a szczytowa moc napędowa, dostępna w trybie Dynamic+, może przez krótki czas wynosić nawet 66 kW (90 KM). Jego maksymalny moment obrotowy o wartości 347 Nm zapewnia optymalną siłę uciągu i wrażanie dynamicznej jazdy – czytamy na stronie producenta.
Na ile starcza bateria w Fendt e107 Vario?
Pojemność akumulatora wynosząca 100 kWh pozwala na osiągnięcie czasu pracy ciągnika równego od 4 do 7 godzin przy zastosowaniu w trybie częściowego obciążenia, takich jak np. mechaniczne zwalczanie chwastów lub sadzenie roślin. W przypadku pracy wymagającej intensywności energetycznej np. transportu z przyczepą, czas pracy ulega skróceniu.
Fendt e100 Vario z ładowaczem czołowym
Fendt e100 Vario może być opcjonalnie wyposażony w ładowacz czołowy Fendt Cargo 3X65.
– Konstrukcja komfortowej kabiny ciągnika Fendt została zoptymalizowana pod kątem pracy z ładowaczem czołowym. Okno dachowe w modelu Fendt e100 Vario zapewnia doskonałą widoczność z kątem widzenia 100°. To ułatwia prace z ładowaczem czołowym jak na przykład składowanie balotów. Opcjonalny joystick 3L funkcją zmiany kierunku jazdy może być używany do obsługi ładowacza czołowego, eliminując konieczność zmiany chwytów rąk – wyjaśnia producent.
Fendt e100 Vario na prąd
Odnawialne źródła energii są coraz chętniej wykorzystywane przez rolników, a ładowany zieloną energią Fendt e100 Vario prawie nie emituje CO2, tworząc podczas pracy zamknięty obieg energetyczny od wytwarzania do wykorzystania.
– Skutkuje to dwoma pozytywnymi efektami: znaczną redukcją emisji CO2 oraz obniżeniem kosztów eksploatacji ciągnika. Niższe koszty konserwacji, wynikające z braku konieczności stosowania technologii do obróbki spalin, filtrów silnika i oleju silnikowego, dodatkowo redukują koszty eksploatacji – podaje producent.
Fendt e100 Vario nie naraża na spaliny
Fendt e100 Vario jest zalecany do pracy w wyżej wymienionych gospodarstwach, ponieważ nie emituje spalin.
– W ciągnikach z silnikiem wysokoprężnym rura wydechowa może się nagrzewać i uszkadzać folię np. w tunelach foliowych. Fendt e100 Vario, pracując bez rury wydechowej i ze znacznie niższymi temperaturami, eliminuje to ryzyko. Ponadto ciągnik elektryczny może być także wykorzystywany w sektorze komunalnym, na przykład do pielęgnacji terenów zielonych lub zimowego utrzymania dróg – dodaje producent.
Ponadto elektryczny ciągnik działa ciszej, niż maszyny z konwencjonalnym silnikiem diesla.
– To rozszerza czas pracy w obszarach wrażliwych na hałas, takich jak osiedla mieszkaniowe czy parki miejskie, np. przy posypywania solą w ramach zimowego utrzymania dróg. Ciągnik elektryczny posiada pozwolenie na jazdę z prędkością do 40 km/h i może być używany przez przedsiębiorstwa komunalne oraz w gospodarstwach rolnych także do transportu na krótkich odległościach – wyjaśnia producent.
Oprac. Justyna Czupryniak
Źródło: Fendt.com