Rumuńskie ciągniki IRUM Tagro już w Polsce. Ile kosztuje traktor?Przemysław Staniszewski
StoryEditorIRUM podbije polską wieś?

Rumuńskie ciągniki IRUM Tagro już w Polsce. Ile kosztuje traktor?

13.04.2023., 15:00h
Przemysław StaniszewskiPrzemysław Staniszewski
Rumuńskie traktory IRUM Tagro dostosowane w zeszłym roku do normy Stage V świetnie sprzedają się na rynku lokalnym oraz na Węgrzech. Od tego roku można je będzie kupić także w Polsce. Ich dystrybucją zajęła się firma Hydro-Masz z Zapola. Jaka jest cena nowego ciągnika z Rumunii?

Ciągniki IRUM Tagro sprowadzone do Polski mają czarny kolor

– Na początek sprowadziliśmy trzy traktory. Czekamy na kolejne – informuje Dawid Kolis z Hydro-Maszu. – Choć fabrycznym kolorem ciągników IRUM Tagro jest czerwony, to wszystkie sprowadzone maszyny mają barwę czarną po to, aby odróżniały się od oferowanych przez naszą firmę traktorów marki Tym i McCormick.

Ciągnik rolniczy IRUM Tagro ma moc ponad 100 KM

IRUM Tagro to ciągnik na wskroś mechaniczny. Dysponuje mocą 102 KM, którą osiąga przy 2200 obr./min, a gdy obroty zostaną zredukowane do 1400 obr./min, generowany jest maksymalny moment obrotowy 430 Nm. Takie parametry są zasługą zastosowania czterocylindrowego silnika FPT F36. Jest to jednostka szesnastozaworowa o pojemności skokowej 3,6 litra wyposażona w układ wtryskowy common rail, turbosprężarkę oraz chłodnicę powietrza doładowującego.

image

Traktor zasila czterocylindrowy silnik FPT F36 o pojemności skokowej 3,6 litra

FOTO: Przemysław Staniszewski

Pracuje zgodnie z normą Stage V m.in. dzięki wykorzystaniu systemu SCR i płynu AdBlue, który jest przechowywany w zbiorniku o pojemności 20 litrów. Przy czym zbiornik paliwa traktora jest w stanie pomieścić 110 litrów.

Ciągnik ma przekładnie z 12 biegami jazdy do przodu i 12 do tyłu

Moc z silnika odbiera mechaniczna przekładnia z 12 biegami jazdy do przodu i 12 do tyłu. Obsługuje się ją trzema dźwigniami. Jedną wybiera się biegi główne z czterech dostępnych, drugą zakresy prędkości z trzech dostępnych, a ostatnia służy do zmiany kierunku jazdy. Wszystkie drążki zgrupowane są obok siebie.

{embed_photo_L50_tpr}277645{/embed_photo_L50_tpr} – Z prawej strony fotela znajduje się panel m.in. z dźwigniami służącymi do obsługi trzech par wyprowadzonych z tyłu szybkozłączy hydraulicznych. U jego podstawy są zamocowane dźwignie do obsługi podnośnika, na którym można unieść ciężar o masie do 4400 kg. Na tyle pozwala zamontowana w tym traktorze pompa hydrauliczna podająca do 60 litrów oleju na minutę – podkreśla Dawid Kolis.

image

Jeśli chodzi o przekładnie, to w IRUM Tagro znajduje się skrzynia z 3 zakresami i 4 biegami. Obsługuje się ją trzema dźwigniami zgrupowanymi obok siebie

FOTO: Przemysław Staniszewski

Wyposażenie standardowe ciągnika stanowi klimatyzacja, pneumatyczny i podgrzewany fotel kierowcy, homologowane siedzenie dla pasażera, radio z USB czy dwuobwodowy układ pneumatyczny. Z wyposażenia opcjonalnego będzie można zamówić przedni podnośnik, przedni WOM, obciążniki oraz szyby z poliwęglanu o zwiększonej odporności na uszkodzenia.

243 000 zł – taka jest cena netto traktora IRUM Tagro 102. W wersji z przednim podnośnikiem ciągnik jest droższy o 6500 zł

IRUM - rumuński producent ciągników

Firma IRUM powstała w 1953 roku, a początkowym celem jest działalności były naprawy i konserwacja maszyn rolniczych i leśnych. W 1969 roku zaczęła produkować ciągniki leśne i szybko stał się jednym z największych producentów tego typu maszyn na Półwyspie Bałkańskim.

IRUM funkcjonował jako przedsiębiorstwo państwowe do końca lat 90. Przejęła je firma Maviprod należąca do rodziny Oltean. Pierwszą próbę wejścia do sektora rolnego podjęła w 2007 roku, kiedy nawiązała współpracę z Uzina Tractorul Brasov (UTB) w celu opracowania nowej serii ciągników rolniczych. Ale jeszcze w tym samym roku spółka UTB została postawiona w stan likwidacji.

Firma IRUM nie zrezygnowała z projektu traktora i w 2010 roku nawiązała współpracę z białoruskim MTZ-em. Na bazie licencji zaczęła montować traktory serii TAG. W 2013 roku ruszyły pierwsze prace mając na celu opracowanie ciągników rolniczych własnej konstrukcji. Projekt nabrał rozpędu wraz z zainaugurowaniem w 2015 roku działalności Centrum Badawczo-Rozwojowego Maszyn Rolniczych i Leśnych iFOR. W tym samym roku powstawał pierwszy prototyp, który był poddawany licznym testom i badaniom. Na bazie tej maszyny w 2018 r. zostały zbudowane pierwsze traktory Tagro, które obecnie są produkowane w mieście Reghin w Transylwanii (środkowa Rumunia), w fabryce, która zajmuje ponad 17 ha powierzchni. W zeszłym roku w tym otwarta została nowa malarnia o powierzchni ok. 2000 m2. Zmodernizowano także pomieszczenia administracyjne.

Przemysław Staniszewski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
30. październik 2024 14:01