Nowe przepisy obejmują też ciągniki rolnicze
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania skutków kradzieży tożsamości, decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed dniem 14 marca 2005 roku wygasną, jeśli pojazdy te nie spełniają określonych warunków. Nowelizacja ta, opublikowana w Dz. U. z 2023 r., poz. 1394, wprowadza istotne zmiany w Prawie drogowym.
Wygasną decyzje o rejestracji pojazdów, które spełniają jeden z poniższych warunków:
- pojazdy bez ważnego okresowego badania technicznego.
- pojazdy bez obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC), jeżeli brak ten trwał dłużej niż 10 lat przed dniem wejścia w życie ustawy.
- decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed dniem 14 marca 2005 roku.
Automatyczne wyrejestrowanie takich pojazdów miało nastąpić 10 czerwca 2024 r. Te zmiany mają na celu uporządkowanie ewidencji i wyeliminowanie z systemu pojazdów, które nie spełniają podstawowych wymogów bezpieczeństwa i ubezpieczenia.
Kombajn wyjątkiem od reguły
Warto zauważyć, że nowe przepisy nie dotyczą wszystkich pojazdów. Wyjątki obejmują pojazdy zabytkowe i pojazdy wolnobieżne.
Zgodnie z art. 2 ust. 34 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, pojazd wolnobieżny to pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego. Do pojazdów wolnobieżnych zaliczają się m.in.: kombajny, kosiarki samojezdne, prasy, opryskiwacze.
Czy nowe przepisu obejmują ciągniki rolnicze?
Zgodnie z nowymi przepisami, ciągniki rolnicze nie są klasyfikowane jako pojazdy wolnobieżne. Oznacza to, że automatyczne wygaśnięcie rejestracji dotyczy również ciągników w przypadkach braku ważnych badań technicznych, braku OC lub rejestracji sprzed 14 marca 2005 roku.
Mój ciągnik rolniczy został usunięty z bazy CEPiK. Co teraz?
Spokojnie. To nie jest koniec świata. Ciągnik nie trafi na złom. Właściciel takiego pojazdu będzie miał możliwość ponownej rejestracji pojazdu po dopełnieniu wszystkich formalności. Oznacza to, że konieczne będzie przeprowadzenie wymaganych badań technicznych oraz zawarcie obowiązkowej umowy OC.
Michał Czubak
fot. T. Ślęzak