Zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi sposobem na ograniczenie emisji spalin
Jak wykazały przeliczenia, 70% całkowitej emisji drogowej to skutek używania samochodów osobowych lekkich, ciężkich i pojazdów użytkowych. W związku z celem, który postawiła sobie Unia Europejska, czyli osiągnięciem neutralności klimatycznej do 2050 r. podjęta została decyzja o uniemożliwieniu sprzedaży nowych samochodów posiadających silniki spalinowe. Efektem działań ma być ograniczenie emisji spalin związanych z ruchem drogowym o 90%.
Silniki spalinowe w ciągnikach rolniczych i kombajnach – czy produkcja takich modeli zostanie wstrzymana?
Zgodnie z wprowadzoną ustawą, zakaz stosowania silników spalinowych nie dotyczy ciągników i kombajnów w rolnictwie. Producenci silników niepokoją się jednak faktem, że nowe technologie eksploatacji silnika spalinowego, nie są brane pod uwagę w ustaleniach dotyczących kolejnych rozporządzeń, o czym poinformował producent silników Deutz AG w wywiadzie dla AgrarHeute.
– Naszym zdaniem rozporządzenie nie ma zastosowania do ciągników i kombajnów rolniczych. Z niepokojem patrzymy jednak na ten rozwój, ponieważ dostępne już dziś technologie eksploatacji silnika spalinowego w sposób neutralny dla klimatu nie są brane pod uwagę – powiedział producent z Deutz AG.
Czy powstaną ciągniki z innym napędem niż spalinowy?
Choć decyzja w sprawie zakazu produkcji silników spalinowych dla samochodów okazała się negatywna dla producentów maszyn rolniczych, to ci już myślą o alternatywach. W firmach zajmujących się produkcją kombajnów zbożowych i maszyn żniwnych oraz przedsiębiorstwach produkujących silniki m.in. w AGCO Power i Deutz Ag, trwają badania nad silnikami wodorowymi. W firmie Fendt testowany jest model Fendt Vario napędzany wodorem. Start-up obsługuje ciągnik John Deere z amoniakiem nieemitującym spalin, a New Holland masowo produkuje swój ciągnik na metan, mając na koncie zasilenie rynku ciągnikiem LNG, który jest napędzany biogazem.
Znaczenie biodiesla będzie wzrastało
Podczas odbywającego się w Berlinie Zielonego Tygodnia 2023 grupa ekspertów zgodnie stwierdziła, że zużycie oleju napędowego, a zwłaszcza biodiesela, będzie wysokie. Jak przyznał prof. dr Peter Pickel zrównoważone biopaliwa, takie jak olej roślinny lub biodiesel, stanowią jedyny sposób na zmniejszenie emisji CO₂ z maszyn rolniczych oraz podwyższenie wskaźnika bezpieczeństwa kryzysowego w rolnictwie poprzez uniezależnienie od paliw kopalnych.
oprac. Justyna Czupryniak
źródło: agrarheute.pl
oprac. Justyna Czupryniak
źródło: agrarheute.pl