Płyn AdBlue w ciągu ostatnich 6 miesięcy podrożał o prawie 300 procent
Polscy rolnicy zdążyli już odczuć drastyczne podwyżki cen paliw. Obecna cena za litr benzyny wzrosła do ok. 7,32 zł. Średnia cena oleju napędowego nieco spadła i wynosi obecnie 7,27 zł. Jak się okazuje to nie jedyny wzrost wydatków, który odbije się na kieszeniach gospodarzy.
- Zaobserwowaliśmy inny niepokojący trend – skokowy wzrost cen AdBlue, co może mieć podobny wpływ na gospodarkę, co podwyżki cen paliw. Użycie płynu AdBlue zarówno w rolnictwie, transporcie czy w innych branżach opartych na wykorzystaniu maszyn, jest niezbędne, by spełnić normy spalin. Tymczasem od jesieni obserwujemy stałe podwyżki cen, w skali pół roku nawet do 300 proc. – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.
Jakie jest zużycie płynu AdBlue w segmencie większych ciągników?
Wobec rosnących kosztów coraz istotniejsze staje się szukanie oszczędności tam, gdzie wcześniej nie było to aż tak istotne. Przeprowadzono więc niezależne testy DLG dotyczące zużycia płynu AdBlue w maszynach różnych marek. Wyniki publikowano w kolejnych wydaniach magazynu Profi. W poniższej tabeli zestawiono dane dotyczące maszyn o mocy powyżej 400 KM.
Wydanie magazynu |
PROFI IN 02/2021 |
PROFI IN 4/2020 |
PROFI IN 12/2020 |
PROFI IN 6/2018 |
PROFI IN 2/2022 |
Silnik/ model ciągnika |
John Deere 8R 410 |
Konkurencja 1 |
Konkurencja 2 |
Konkurencja 3 |
Konkurencja 4 |
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120) |
443 KM |
445 KM |
415 KM |
517 KM |
433 KM |
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin |
6/9.0l/Stage V |
6/8,7l/Stage IV |
6/9.0l/Stage V |
6/12,4l/Stage IV |
6/8,7l/Stage V |
Moc na WOM (boost/bez boost) |
311 kW/305,8 kW |
293,3 kW |
276,9 kW |
361,7 kW |
291,7 kW |
przy obrotach znamionowych |
303 kW/ 276,5 kW |
290,7 kW |
276,9 kW |
360,3 kW |
260,8 kW |
Zużycie ON i AdBlue |
|
|
|
|
|
przy mocy maksymalnej |
221 + 5,1 g/kWh |
233 + 23,6 g/kWh |
211 + 23,7 g/kWh |
204 + 20,5 g/kWh |
222 + 23 g/kWh |
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika |
223 + 6,1 g/kWh |
226 + 25,8 g/kWh |
211 + 23,7 g/kWh |
207 + 17,9 g/kWh |
229 + 21,5 g/kWh |
Maksymalna moc uciągu |
381,5 KM |
352,8 KM |
327,9 KM |
426,6 KM |
359,3 KM |
– Zwróćmy uwagę na fakt, że maszyny John Deere w tej klasie oferują bardzo wysoką maksymalną moc uciągu przy niewielkim, nawet 4-5 razy mniejszym zużyciu AdBlue. Przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue wyniosło w przypadku ciągnika John Deere 8R 410 – 5,1 g / kWh oraz 6,1 g / kWh przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Tymczasem w przypadku konkurencji zejście poniżej 20 g / kWh jest wręcz incydentalne. W porównaniu do konkurencji nasz ciągnik o tej samej klasie zużył mniej AdBlue o odpowiednio: 340, 323, 242 i 297 %. Dla naszych klientów to konkretna wartość – podsumowuje Szymon Kaczmarek.
Zużycie AdBlue wśród średnich ciągników
Podobnie niezależne testy przeprowadzone przez instytut DLG wykazały, że w segmencie średnich ciągników o mocy powyżej 200 KM istnieją widoczne różnice pomiędzy ciągnikami John Deere a innymi markami ciągników w zużyciu AdBlue. Wyniki zebrano w poniższej tabeli, w której ciągniki John Deere porównano do czterech innych czołowych marek.
Wydanie magazynu |
PROFI IN 6/2018 |
PROFI IN 8/2014 |
PROFI IN 8/2018 |
PROFI IN 1/2015 |
PROFI 3/2015 |
Silnik / model ciągnika |
John Deere 6250R |
Konkurencja 1 |
Konkurencja 2 |
Konkurencja 3 |
Konkurencja 4 |
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120) |
275 KM |
280 KM |
235 KM |
264 KM |
247 KM |
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin |
6/6,8l/Tier IV |
6/6l/Tier IV |
6/7,4l/Tier IV |
6/6,7l/Tier IV |
6/6,1 l/ Stage IIIB |
Moc na WOM (boost/bez boost) |
193,7 kW/179,9 kW |
194,2 kW |
173,2 kW/149,8 kW |
180,8 kW |
184,5 kW/181 kW |
przy obrotach znamionowych |
183,5 kW/ 157,1 kW |
178,8 kW |
169,8 kW/129,8 kW |
167,5 kW |
177,2 kW/171,1 kW |
Zużycie ON i AdBlue |
|
|
|
|
|
przy mocy maksymalnej |
230 + 11,7 g/kWh |
219 + 18,8 g/kWh |
236 + 19 g/kWh |
216 + 19,3 g/kWh |
229 + 20 g/kWh |
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika |
237 + 9,5 g/kWh |
229 + 20,9 g/kWh |
243 + 19,3 g/kWh |
226 + 20,6 g/kWh |
243 + 19 g/kWh |
Maksymalna moc uciągu |
226,5 KM |
215 KM |
182,4 KM |
220,3 KM |
205,2 KM |
– Również w segmencie średnich maszyn różnice są znaczące. W przypadku ciągnika John Dere 6250R przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue kształtuje się na poziomie 11,7 g / kWh, a przy nominalnej prędkości obrotowej silnika – 9,5 g / kWh. To odpowiednio aż o 87, 80, 88 i 84 proc. w odniesieniu do konkurencyjnych maszyn o podobnej mocy – przyznaje specjalista John Deere - Szymon Kaczmarek.
Co to oznacza dla rolnika?
Jak wylicza ekspert John Deere, w przypadku ciągnika 8R410, którego średnie zużycie oleju napędowego wynosi 32,5 l/h, wykorzystanie płynu AdBlue wyniesie w przybliżeniu 0,8 l/h Adblue. Zakładając takie zużycie, można łatwo wyliczyć, że podczas pięcioletniej pracy po tysiąc godzin, zapotrzebowanie na płyn Adblue wyniesie 4 tys. litrów, czyli 340% mniej niż w przypadku jednej z marek konkurencyjnych.
Oprac. kd na podstawie inf. prasowej John Deere
fot. John Deere