StoryEditorPorady

Jak można obniżyć wydatki na AdBlue?

24.05.2022., 17:05h
W ostatnich miesiącach gospodarstwa rolne mocno odczuły systematyczne wzrosty cen paliw. Niestety podwyżki nie dotyczą jedynie oleju napędowego. Skokowo wzrosła też cena płynu AdBlue. Jak obniżyć jego zużycie? Na to pytanie odpowiada specjalista John Deere.       

Płyn AdBlue w ciągu ostatnich 6 miesięcy podrożał o prawie 300 procent

Polscy rolnicy zdążyli już odczuć drastyczne podwyżki cen paliw. Obecna cena za litr benzyny wzrosła do ok. 7,32 zł. Średnia cena oleju napędowego nieco spadła i wynosi obecnie 7,27 zł. Jak się okazuje to nie jedyny wzrost wydatków, który odbije się na kieszeniach gospodarzy. 

- Zaobserwowaliśmy inny niepokojący trend – skokowy wzrost cen AdBlue, co może mieć podobny wpływ na gospodarkę, co podwyżki cen paliw. Użycie płynu AdBlue zarówno w rolnictwie, transporcie czy w innych branżach opartych na wykorzystaniu maszyn, jest niezbędne, by spełnić normy spalin. Tymczasem od jesieni obserwujemy stałe podwyżki cen, w skali pół roku nawet do 300 proc. – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.

Jakie jest zużycie płynu AdBlue w segmencie większych ciągników?

Wobec rosnących kosztów coraz istotniejsze staje się szukanie oszczędności tam, gdzie wcześniej nie było to aż tak istotne. Przeprowadzono więc niezależne testy DLG dotyczące zużycia płynu AdBlue w maszynach różnych marek. Wyniki publikowano w kolejnych wydaniach magazynu Profi. W poniższej tabeli zestawiono dane dotyczące maszyn o mocy powyżej 400 KM.

 

Wydanie magazynu

PROFI IN 02/2021

PROFI IN 4/2020

PROFI IN 12/2020

PROFI IN 6/2018

PROFI IN 2/2022

Silnik/ model ciągnika

John Deere 8R 410

Konkurencja 1 

Konkurencja 2 

Konkurencja 3 

Konkurencja 4 

Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120)

443 KM

445 KM

415 KM

517 KM

433 KM

Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin

6/9.0l/Stage V

6/8,7l/Stage IV

6/9.0l/Stage V

6/12,4l/Stage IV

6/8,7l/Stage V

Moc na WOM (boost/bez boost)

311 kW/305,8 kW

293,3 kW

276,9 kW

361,7 kW

291,7 kW

przy obrotach znamionowych

303 kW/ 276,5 kW

290,7 kW

276,9 kW

360,3 kW

260,8 kW

Zużycie ON i AdBlue

 

 

 

 

 

przy mocy maksymalnej

221 + 5,1 g/kWh

233 + 23,6 g/kWh

211 + 23,7 g/kWh

204 + 20,5 g/kWh

222 + 23 g/kWh

przy nominalnej prędkości obrotowej silnika

223 + 6,1 g/kWh

226 + 25,8 g/kWh

211 + 23,7  g/kWh

207 + 17,9 g/kWh

229 + 21,5 g/kWh

Maksymalna moc uciągu

381,5 KM

352,8 KM

327,9 KM

426,6 KM

359,3 KM


–  Zwróćmy uwagę na fakt, że maszyny John Deere w tej klasie oferują bardzo wysoką maksymalną moc uciągu przy niewielkim, nawet 4-5 razy mniejszym zużyciu AdBlue. Przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue wyniosło w przypadku ciągnika John Deere 8R 410 – 5,1 g / kWh oraz 6,1 g / kWh przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Tymczasem w przypadku konkurencji zejście poniżej 20 g / kWh jest wręcz incydentalne. W porównaniu do konkurencji nasz ciągnik o tej samej klasie zużył mniej AdBlue o odpowiednio: 340, 323, 242 i 297 %. Dla naszych klientów to konkretna wartość
– podsumowuje Szymon Kaczmarek.

 

Zużycie AdBlue wśród średnich ciągników

Podobnie niezależne testy przeprowadzone przez instytut DLG wykazały, że w segmencie średnich ciągników o mocy powyżej 200 KM istnieją widoczne różnice pomiędzy ciągnikami John Deere a innymi markami ciągników w zużyciu AdBlue. Wyniki zebrano w poniższej tabeli, w której ciągniki John Deere porównano do czterech innych czołowych marek.

 

Wydanie magazynu

PROFI IN 6/2018

PROFI IN 8/2014

PROFI IN 8/2018

PROFI IN 1/2015

PROFI 3/2015

Silnik / model ciągnika

John Deere 6250R

Konkurencja 1

Konkurencja 2

Konkurencja 3

Konkurencja 4

Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120)

275 KM

280 KM

235 KM

264 KM

247 KM

Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin

6/6,8l/Tier IV

6/6l/Tier IV

6/7,4l/Tier IV

6/6,7l/Tier IV

6/6,1 l/ Stage IIIB

Moc na WOM (boost/bez boost)

193,7 kW/179,9 kW

194,2 kW

173,2 kW/149,8 kW

180,8 kW

184,5 kW/181 kW

przy obrotach znamionowych

183,5 kW/ 157,1 kW

178,8 kW

169,8 kW/129,8 kW

167,5 kW

177,2 kW/171,1 kW

Zużycie ON i AdBlue

 

 

 

 

 

przy mocy maksymalnej

230 + 11,7 g/kWh

219 + 18,8 g/kWh

236 + 19 g/kWh

216 + 19,3 g/kWh

229 + 20 g/kWh

przy nominalnej prędkości obrotowej silnika

237 + 9,5 g/kWh

229 + 20,9 g/kWh

243 + 19,3 g/kWh

226 +  20,6 g/kWh

243 + 19 g/kWh

Maksymalna moc uciągu

226,5 KM

215 KM

182,4 KM

220,3 KM

205,2 KM

 

Również w segmencie średnich maszyn różnice są znaczące. W przypadku ciągnika John Dere 6250R przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue kształtuje się na poziomie 11,7 g / kWh, a przy nominalnej prędkości obrotowej silnika – 9,5 g / kWh. To odpowiednio aż o 87, 80, 88 i 84 proc. w odniesieniu do konkurencyjnych maszyn o podobnej mocy – przyznaje specjalista John Deere - Szymon Kaczmarek.

 

Co to oznacza dla rolnika?

Jak wylicza ekspert John Deere, w przypadku ciągnika 8R410, którego średnie zużycie oleju napędowego wynosi 32,5 l/h, wykorzystanie płynu AdBlue wyniesie w przybliżeniu 0,8 l/h Adblue. Zakładając takie zużycie, można łatwo wyliczyć, że podczas pięcioletniej pracy po tysiąc godzin, zapotrzebowanie na płyn Adblue wyniesie 4 tys. litrów, czyli 340% mniej niż w przypadku jednej z marek konkurencyjnych.

Rachunek jest zatem prosty: 13 600 litrów więcej to 40 800 zł różnicy przy średniej cenie 3zł/litr – podsumowuje ekspert John Deere.

Oprac. kd na podstawie inf. prasowej John Deere
fot. John Deere

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. listopad 2024 20:59