Wspomaganie hydrauliczne do Ursusa C-330
Według Maksymiliana Barszcza z hurtowni rolniczej Agro–Bis, najlepszym rozwiązaniem dla Ursusa C-330 jest wspomaganie na bazie siłowników hydraulicznych umiejscowionymi między kołami. Jego zdaniem jest to najbardziej niezwodny i trwały układ wspomagania w „trzydziestce”.
Jakie elementy ma wspomaganie do Ursusa C-330?
Do Ursusa C-330 Maksymilian Barszcz przedstawił dwie propozycje zamontowania wspomagania: z napędem z koła pasowego ze sprężarki z siłownikiem między kołami oraz drugiego z napędem z rozrządu również z siłownikiem między kołami.
Pełny zestaw części potrzebnych za zamontowania w „trzydziestce” wspomagania z napędem z koła pasowego w miejsce sprężarki zawiera:
- siłownik hydrauliczny z przegubami,
- zbiornik na olej wraz z obejmą zbiornika,
- kolumnę kierowniczą wraz ze wspornikiem przykręcana na 6 śrub,
- przewody hydrauliczne wzmocnione 2SN,
- napęd pompy,
- pompę hydrauliczną,
- orbitrol,
- dźwignię zwrotnicy lewa i prawa,
- wspornik siłownika hydraulicznego,
- dźwignię gazu,
- 2 sztuki ogranicznika zwrotnicy,
- wzmocniony pasek klinowy,
- złącza, śruby i obejmy.
– Kompletny zestaw wspomagania do Ursusa C-330 z napędem z koła pasowego w miejsce sprężarki oraz siłownikami między kołami to obecnie koszt niespełna 2680 złotych – mówi Maksymilian Barszcz z Agro–Bis.
Jak zamontować wspomagania w Ursusie C-330?
Montaż wspomagania układu kierowniczego w „trzydziestce” należy rozpocząć od… demontażu. Najpierw ściągamy drążki kierownicze, odkręcamy deskę rozdzielczą i odczepiamy łączenie pedału gazu, aby wyjąć kolumnę kierowniczą.
Kolejny etap do skręcenie w całość pompę oleju i połączenie jej z wężem doprowadzającym olej. Następnie pompę oleju mocujemy do korpusu ciągnika i napinamy pasek oraz montujemy zbiornik na olej i podłączamy do niego wąż. Następnie przychodzi czas na zamontowanie orbitrola i kierownicy. W tym celu w pierwszej kolejności należy założyć kolumnę kierownicy do podstawy, do której jest już podłączony orbitrol.
Kolejny krok to zamontowanie dźwigni ręcznego sterowania gazem do kolumny kierowniczej. Całą kolumnę montujemy z powrotem do ciągnika i przykręcamy deskę rozdzielczą oraz podłączamy pedał gazu.
Dalszy etap to zamontowanie siłownika. Po jego skręceniu mocuje się go do kół. Warto przy tym poprosić drugą osobę o pomoc i pamiętać, że koła powinny być wyprostowane. Wreszcie należy podłączyć samo wspomaganie. Aby to zrobić należy podłączyć przewody do orbitrola i następnie połączyć z pompą oleju, lewym i prawym przyłączem siłownika oraz zbiorniczkiem oleju. Później uzupełniamy zbiornik olejem i włączamy silnik, aby płyn został rozprowadzony po całym układzie. Kolejny krok to… zamknięcie maski i jazda ciągnikiem ze wspomaganiem.
W przypadku wspomagania do Ursusa C-330 z napędem z rozrządu zestaw jest niemal identyczny z tą różnicą, że zamiast wzmocnionego paska klinowego jest tu wzmocniony wąż omijający pompę oraz dodatkowo jest płyta pośrednia z ułożyskowaniem i kołem rozrządu. Cena pełnego kompletu wspomagania do Ursusa C-330 z napędem z rozrządu wynosi 2786,16 zł.
Poniżej film z instrukcją montażu wspomagania do Ursusa C-330
Paweł Mikos