Jak zwykle największą uwagę przykuwają ciągniki rolnicze. John Deere zaprezentuje najnowszą odsłonę traktorów serii 5E. Ich siłę napędową będą stanowiły trzycylindrowe silniki John Deere Power Tech E o pojemności 2,9 litra wyposażone w system common rail. Dostępne będą trzy modele: 5058E o mocy znamionowej na poziomie 60 KM, 5067E generujący ponad 68 KM i 5075E o mocy blisko 75 KM. Traktory są zgodne z normą Stage IIIB, dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych DPF, katalizatora DOC i układu recyrkulacji spalin EGR. W poprzedniej generacji dostępna była w nich przekładnia mechaniczna 9/3 lub 12/12 z rewersem elektrohydraulicznym. W chwili obecnej przekładnia 12/12 jest standardem, a w opcji jest możliwość zamówienia przekładni PowrReverser 24/12 z jednym półbiegiem zmienianym pod obciążeniem.
Sporo zmian wprowadzono w kabinie, która ma nowy design. Śladem modeli 5M wprowadzono prawą konsolę z dźwigniami i przyciskami sterującymi TUZ-em, WOM-em i wyjściami hydraulicznymi. Nowością jest amortyzowany pneumatycznie fotel, a w opcji fotel pasażera. Pojawiła się też nowa deska rozdzielcza z wyświetlaczem, który pokazuje podstawowe funkcje m.in. prędkość jazdy, przebieg i prędkość WOM-u. W przypadku wałka odbioru mocy ma on dwie prędkości 540 i 540E obr./min, tyle że nie trzeba już wysiadać z kabiny, aby zmieniać obroty. Ciągniki różnią się z zewnątrz. Nowa przednia maska nawiązuje do mocniejszych ciągników. Taki zabieg udało się uzyskać dzięki przeniesieniu świateł z dolnej linii maski na górną część i zastosowaniu dużych chromowanych obramowań. Nowe modele standardowo wyposażono w dwa przednie i dwa tylne światła robocze. Opcjonalnie można zaopatrzyć je w maksymalnie w osiem świateł roboczych.
Sporo zmian wprowadzono w kabinie, która ma nowy design. Śladem modeli 5M wprowadzono prawą konsolę z dźwigniami i przyciskami sterującymi TUZ-em, WOM-em i wyjściami hydraulicznymi. Nowością jest amortyzowany pneumatycznie fotel, a w opcji fotel pasażera. Pojawiła się też nowa deska rozdzielcza z wyświetlaczem, który pokazuje podstawowe funkcje m.in. prędkość jazdy, przebieg i prędkość WOM-u. W przypadku wałka odbioru mocy ma on dwie prędkości 540 i 540E obr./min, tyle że nie trzeba już wysiadać z kabiny, aby zmieniać obroty. Ciągniki różnią się z zewnątrz. Nowa przednia maska nawiązuje do mocniejszych ciągników. Taki zabieg udało się uzyskać dzięki przeniesieniu świateł z dolnej linii maski na górną część i zastosowaniu dużych chromowanych obramowań. Nowe modele standardowo wyposażono w dwa przednie i dwa tylne światła robocze. Opcjonalnie można zaopatrzyć je w maksymalnie w osiem świateł roboczych.
Nową generację
ciągników serii Arion 500 (3 modele, moc maksymalna 125–165 KM) i Arion 600 (4 modele 145–205 KM) będzie można zobaczyć na stoisku Claasa. Te pierwsze traktory wyposażone są w silniki 4-cylindrowe. W drugich pracują motory z sześcioma tłokami, które na postoju redukują obroty z 800 do 600 obr./min, co pozwala oszczędzić paliwo. Wszystkie spełniają normę Stage IV dzięki zastosowaniu układu recyrkulacji spalin EGR, filtra cząstek stałych DPF oraz systemu selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Mimo konieczności zastosowania zbiornika na roztwór mocznika AdBlue, udało się również zwiększyć pojemność zbiornika na olej napędowy.
Nowością są udoskonalane funkcje w przełączanej pod obciążeniem przekładni Hexashift i bezstopniowej Cmatic, nowe wyposażenie CIS+, zmieniony 12-calowy terminal Cebis oraz opracowana na nowo przez Claasa amortyzacja przedniej osi Proactiv. Te rozwiązania przedstawimy bliżej w jednym z kolejnych wydań naszego tygodnika.
Nowością są udoskonalane funkcje w przełączanej pod obciążeniem przekładni Hexashift i bezstopniowej Cmatic, nowe wyposażenie CIS+, zmieniony 12-calowy terminal Cebis oraz opracowana na nowo przez Claasa amortyzacja przedniej osi Proactiv. Te rozwiązania przedstawimy bliżej w jednym z kolejnych wydań naszego tygodnika.
Przemysław Staniszewski
Na Targach swoje premiery będą miały również ciągniki JBC Fastrac z serii 8000, najnowsze zestawy uprawowo-siewne, kultywatory do uprawy prasowej oraz największe zaczepiane opryskiwacze marki Kuhn, czy też opryskiwacze Berthoud Vantage. Wiele nowości przygotowały też takie marki jak A-Lima-Bis, CynkoMet, Metaltech, Joskin oraz Gama Group Szepietowscy. Możesz o nich przeczytać w numerze 39/2017 "Tygodnika Poradnika Rolniczego" na stronach 54-59.
Na Targach swoje premiery będą miały również ciągniki JBC Fastrac z serii 8000, najnowsze zestawy uprawowo-siewne, kultywatory do uprawy prasowej oraz największe zaczepiane opryskiwacze marki Kuhn, czy też opryskiwacze Berthoud Vantage. Wiele nowości przygotowały też takie marki jak A-Lima-Bis, CynkoMet, Metaltech, Joskin oraz Gama Group Szepietowscy. Możesz o nich przeczytać w numerze 39/2017 "Tygodnika Poradnika Rolniczego" na stronach 54-59.