JCB to brytyjskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją maszyn budowalnych, rolniczych oraz agregatów prądotwórczych. Jest światowym liderem w produkcji koparko-ładowarek i ładowarek teleskopowych. Marka stawia na innowacje i inwestuje w projekty z obszaru badawczo-rozwojowego.
Przedsiębiorstwo zajmuje się także produkcją silników od 2004 roku. Teraz nadszedł moment zmian, ponieważ będą one produkowane w nowym wymiarze z wykorzystaniem nowoczesnych technologii wodorowych. Dzięki czemu nowe silniki mają być relatywnie tanie, wydajne i ekologiczne. Firmie będzie też łatwiej wprowadzić je na rynek, ponieważ ma flotę maszyn, na której może się oprzeć.
Za niecały rok ładowarki z silnikiem wodorowym będą dostępne na rynku
W prace nad nowoczesnym silnikiem, który ma być dostępny już na rynku pod koniec 2022 roku, pracuje obecnie 100 inżynierów, a ich skład ma się powiększyć o kolejnych 50 specjalistów z branży.
Świat miał okazje poznać działanie silnika wodorowego na przykładzie prototypowej koparko-ładowarki JBC oraz podczas premiery nowej ładowarki teleskopowej Loadall podczas wydarzenia w Londynie z udziałem brytyjskiego premiera B. Johnsona.
Sposób funkcjonowania silników wodorowych JBC zaprezentuje w trakcie szczytu klimatycznego
Technologia silników wodorowych JBC zostanie zaprezentowana już na dniach w Glasgow podczas rozpoczynającego się 31 października br. szczytu klimatycznego ONZ COP26.
Dla marki JBD to doskonała okazja do zaprezentowania się jako lider w rozwijaniu zeroemisyjnej technologii wodorowej, nad którą większość państw dopiero się pochyla.
Celem tych działań jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery
Nowoczesne silniki, które będą znajdowały się na wyposażeniu ładowarek i koparko-ładowarek. Stanowią one innowacyjne rozwiązanie, które realnie wpłynie na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz które będzie akceleratorem nadchodzącej i koniecznej zielonej rewolucji przemysłowej.
Projekt JBC został także doceniony przez premiera Wielkiej Brytanii, Borisa Johnsona, który zauważył, że takie inwestycje znacząco przyśpieszą rozwój technologii wodorowej, co znacząco wpłynie na poprawę klimatu, tworzenie nowych miejsc pracy oraz napędzaniu kolejnych innowacji tej gałęzi przemysłu.
Prezes JBC, Lord Anthony Bamford, podkreśla, że konieczne jest znalezienie alternatywy do paliw tradycyjnych, a wodór to doskonała alternatywa.
Jak działa silnik wodorowy JBC?
Nowoczesna technologia silnika wodorowego opiera się silnikach zbudowanych z dostępnych komponentów, które spalają wodór. Moc powstała z jego spalana działa na tej samej zasadzie, jak to funkcjonuje w silnikach wysokoprężnych. Z tym, że z rury wydechowej wydziela się para, a nie spaliny.
Innowacją JBC jest mniejsze skomplikowanie tego układu niż to ma miejsce w przypadku wodorowych ogniw paliwowych. Wodór jako pierwiastek i paliwo jest łatwo dostępny i w dużych ilościach. Dodatkowo łatwo go zintegrować ze wszystkimi formami układu napędowego, co stanowi o jego opłacalności i solidności.
Producent podkreśla, że ładowarka z silnikiem wodorowym, działa dokładnie tak samo jak jej siostra z silnikiem Diesla.
Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Zdjęcie: JBC InTerhandler