O planowanym wyczynie Leo Tergujeffa informowaliśmy w 17. numerze TPR. Poczynania śmiałka na trasie można było śledzić dzięki kamerze zamontowanej w kabinie ładowarki oraz systemowi geolokalizacji MerloMobility. Jest to zaawansowany system do zarządzania systemem infomobilności oraz telemetrii, opracowany i stworzony przez Grupę Merlo. Oprócz śledzenia podróży Leo Tergujeffa system ten umożliwił kontrole stanu maszyny. Był on także zasadniczym narzędziem do poświadczenia ustanowienia Rekordu Guinnessa. Merlomobility łączy w jednym systemie, zapewnianym przez Merlo, zabezpieczenie przed kradzieżą oraz funkcje logistyki i telemetrii.
Dotarł przed czasem
Leo Tergujeff po wytyczeniu trasy planował, że pokona ją w 40 do 50, a nawet w 60 dni. Jednak udało się skrócić czas przejazdu do prawie jednego miesiąca. Skrócenie czasu przejazdu było potwierdzeniem słuszności wyboru tego modelu ładowarki do ekstremalnej podróży, gdyż pomimo niewielkich rozmiarów osiąga ona prędkość 36 km/ha. Leo nie mógł poruszać się ładowarką po autostradach, tylko korzystał z dróg lokalnych, co nie przeszkodziło w uzyskaniu bardzo dobrego wyniku. Panoramic P 25.6 jest najbardziej kompaktowym modelem z gamy Merlo. Jej szerokość wynosi 1,8 m, a wysokość 1,92 m. Leo Tergujeff podczas jazdy korzystał z laptopa, nawigacji i telefonu komórkowego, dlatego potrzebował w swoim pojeździe przestrzennej kabiny. Właśnie P 25.6, charakteryzuje się tym, że przy bardzo niewielkich rozmiarach ma najszerszą kabinę w swojej kategorii, której szerokość zewnętrzna wynosi 1010 mm, a wewnętrzna 995 mm. Po dotarciu na miejsce Leo podkreślał znaczenie rozmiarów kabiny. Zwrócił także uwagę na wytrzymałość przekładni hydrostatycznej, w którą wyposażona jest ładowarka P 25.6. Zapewnia ona najwyższe osiągi, dużą precyzję jazdy, bezpieczeństwo jazdy oraz bezkonkurencyjną niezawodność.
Leo Tergujeff, dla przyjaciół: Manne, od prawie trzydziestu lat jest cenionym i doświadczonym technikiem, który jako kierownik odpowiedzialny za obsługę posprzedażową w firmie Rotator, importera Merlo w Finlandii, pokochał swój zawód a szczególnie ładowarki teleskopowe Merlo. Wyrazem tego, jest wytatuowanie na lewym ramieniu logo Merlo. Leo chciał w ten sposób zaświadczyć, że praca stała się jego prawdziwą pasją. Jednak, jak już wspominaliśmy w poprzednim materiale, nawet dla Leo nadszedł czas udania się na emeryturę. Dlatego dla potwierdzenia swojej pasji, zdecydował się zrobić coś niezwykłego. Tę wielką zmianę w swoim życiu postanowił upamiętnić poprzez podróż na pokładzie maszyny Merlo. W ciągu 28 lat pracy Leo bardzo często odwiedzał zakłady Grupy Merlo, biorąc udział w szkoleniach lub spotykając się z klientami. Leo pokonując ładowarką połowę Europy, w każdym kraju, przez który przejeżdżał, odwiedzał zespół lokalnego importera Merlo, aby podzielić się wrażeniami ze swojej podróży.
Nowa gama ładowarek
Merlo oprócz serii Panoramic, do której należy zdobywca Rekordu Giunessa – P 25.6, w swojej ofercie ma także ładowarki z gamy Turbofarmer, Multifarmer i Roto. Ostatnio oferta została rozbudowana o nową gamę Turbofarmer II Modular. Nie jest to zwykłe odnowienie modelu, lecz całkowicie nowa gama. Zastosowane w niej rozwiązania techniczne i innowacje sprawiły, że podczas Targów Agritechnica w Hanowerze przyznano jej Złoty Medal. Dostępne obecnie nowe modele wchodzą w skład rodziny Medium Duty o udźwigu 3,8 i 4,2 t i wysokości operacyjnej 7 i 10 metrów. Merlo znacznie polepszyło osiągi poprzednich modeli, oferując nowe wykresy obciążenia i w istocie ustaliło nową referencję w tej kategorii maszyn. Przede wszystkim, nowe modele Turbofarmer wyróżniają się swoimi osiągami jako ładowarki teleskopowe, czyli zdolnością przemieszczania i podnoszenia ładunków. Nowa gama oferowana jest z dwoma silnikami, które zostały zaprojektowane z myślą o różnorodnych wymaganiach w sektorze rolniczym. Pierwszy z nich o mocy 122 KM, który nie wymaga filtra cząstek stałych DPF ani AdBlue, posiada wiele zalet, jeśli chodzi o zmniejszenie kosztów obsługi. Natomiast drugi o mocy 156 KM umożliwia dysponowanie pełną, niezbędną mocą do najbardziej ciężkich prac. Aby zmniejszyć koszty operacyjne w nowej serii Turbofarmer, Merlo wprowadza seryjnie w całej gamie technologię Eco Power Drive (EPD) dostępną już w niektórych modelach. Technologia ta umożliwia sterowanie elektroniczne silnika cieplnego, co pozwala zwiększyć wydajność i zmniejszyć zużycie paliwa. Dzięki temu zużycie paliwa zmniejsza się o 18%. Merlo oferuje w wyposażeniu standardowym system kontroli bezpieczeństwa M CDC, opatentowany przez Merlo, gwarantujący standardy bezpieczeństwa przekraczające wymogi obecnej normy EN 15000. System M CDC automatycznie rozpoznaje osprzęt zamontowany na wysięgniku teleskopowym i w oparciu o parametry operacyjne przemodelowuje wykres obciążenia, zapewniając w każdej sytuacji krytycznej maksymalne bezpieczeństwo, a także zwiększa do maksimum wydajność ładowarki teleskopowej, co gwarantuje szybkość, produktywność oraz oszczędność czasu i pieniędzy.
We wszystkich modelach nowej serii Turbofarmer dostępna jest mechaniczna przystawka odbioru mocy PTO. Pozwala ona na realizowanie prac, które wcześniej były niewykonalne w przypadku tej kategorii maszyn. Dzięki mechanicznej przystawce odbioru mocy, nowe modele Turbofarmer mogą wykorzystywać wszystkie rodzaje przyczepionego osprzętu, co umożliwia pracę w gospodarstwach rolnych z użyciem tylko jednej maszyny, przy dużej oszczędności zarówno czasu, jak i kosztów operacyjnych.
Innym rozwiązaniem technologicznym, zapewniającym maszynom Merlo wyjątkową wszechstronność jest przekładnia MCVTronic. Dla zastosowań wymagających ciągnięcia przyczepy lub wykonywania ciężkich prac za pomocą ładowarki teleskopowej, nowe maszyny Turbofarmer zostaną wyposażone w modelach najwyższej gamy w oryginalną i wyłączną interpretację bezstopniowej skrzyni biegów MCVTronic autorstwa firmy Merlo. Hydrostatyczna skrzynia biegów o 2 przełożeniach pozwala przyspieszyć od 0 do 40 km/h bez zatrzymania na zmianę biegów lub przerw w dostarczaniu momentu napędowego. Nowy system umożliwia 12 proc. zwiększenie momentu.
Józef Nuckowski