Ciągniki rolnicze
Sierpień zakończył się rejestracją 785 nowych ciągników rolniczych, co oznacza 6-procentowy spadek w porównaniu do lipca br. Jeśli jednak zestawić te dane z rokiem ubiegłym, to mowa o 31-procentowym wzroście rejestracji. Dokładnie analizując dane można zauważyć, że gros ciągników zostało zarejestrowanych przez dilerów, co może zapowiadać akcje promocyjne szykowane przez producentów. W czołówce nie zachodzą jakieś znaczące zmiany. Liderem pozostaje New Holland z 150 zarejestrowanymi ciągnikami w sierpniu. To o 3 procent więcej niż w lipcu. W sierpniu ubiegłego roku traktory New Hollanda zarejestrowano 111 razy, a więc 26 procent mniej niż w omawianym miesiącu. Drugą lokatę zdobył John Deere ze 125 rejestracjami. Wynik osiągnięty przez tego producenta był niższy niż w lipcu o 14 procent. John Deere utrzymał jednak tendencję wzrostową w zestawieniu z rokiem 2016, kiedy w sierpniu zarejestrowano 92 ciągniki – 36 procent mniej niż w tym roku. Trzecia lokata na podium przypadła Zetorowi, który w sierpniu zarejestrował 94 maszyny – o 12 procent więcej niż przed miesiącem oraz o 119 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wysoką pozycję czeski producent zawdzięcza m.in. ciągnikowi Major 80, który w sierpniu br. był najchętniej wybieranym modelem z liczbą 34 zarejestrowanych egzemplarzy. Drugim najchętniej kupowanym ciągnikiem w omawianym miesiącu był New Holland TD 5.85. Na ten model zdecydowało się 24 nabywców. Zestawienie najpopularniejszych modeli zamyka John Deere 5085M, który znalazł 17 nabywcówu. Co ciekawe, w zestawieniu zabrakło Ursusa C-380, który z pozycji lipcowego lidera spadł poza zestawienie.
W sierpniu największą ilość rejestracji odnotowano w województwie mazowieckim, gdzie nowe tablice rejestracyjne otrzymało 106 ciągników – dokładnie tyle samo co przed miesiącem. Ilość rejestracji w tym regionie była wyższa niż w ubiegłym roku o 3 procent. Drugim regionem z największą ilością rejestracji było województwo łódzkie gdzie zarejestrowano 89 ciągników, czyli o 20 procent więcej niż przed miesiącem i o 89 procent więcej niż w sierpniu ubiegłego roku. Trzecim regionem z największą ilością rejestracji w omawianym okresie było województwo kujawsko-pomorskie, gdzie przybyło 88 nowych ciągników. Jest to wynik o 22 procent wyższy niż w lipcu tego roku, a także o 69 procent lepszy niż w sierpniu ubiegłego roku.
W sierpniu 2017 r. zarejestrowano 530 przyczep rolniczych – o 35 procent mniej niż przed miesiącem. Mniejsza ilość rejestracji przyczep w sierpniu jest normalnym trendem na rynku, jednak zestawiając rokroczną sprzedaż można mówić o utrzymaniu wysokiego poziomu sprzedaży, bowiem w analogicznym okresie ubiegłego roku zarejestrowano 280 przyczep, a więc 89 procent mniej niż w sierpniu tego roku. Rynek jest zdominowany przez firmę Pronar, która w omawianym miesiącu wprowadziła na rynek aż 227 nowych przyczep. Taki wynik oznacza sprzedaż niższą niż przed miesiącem o 31 procent. Zestawiając jednak ilość rejestracji z ubiegłym rokiem, jest ona wyższa o 125 procent. Drugi na podium Metal-Fach zarejestrował 74 przyczepy – o 40 procent mniej niż przed miesiącem i o 28 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podium producentów zamyka Metaltech. W sierpniu tego roku zarejestrowano 47 przyczep tego producenta – 53 procent mniej niż przed miesiącem, jednocześnie firma z Mirosławca odnotowała rekordową 161-procentową większą ilość rejestracji niż przed rokiem.
Tradycyjnie najwięcej przyczep zarejestrowano w województwie wielkopolskim, gdzie trafiło 67 sztuk, czyli 42 procent mniej niż w poprzednim miesiącu. Ilość rejestracji w tym regionie była wyższa niż przed rokiem o 72 procent. Drugim województwem z najwyższą ilością sprzedanych przyczep było województwo podlaskie, gdzie zarejestrowano 60 przyczep – o 12 procent mniej niż w miesiącu poprzedzającym i o 253 procent (!) więcej niż w sierpniu ubiegłego roku. Trzecie na podium były ex aequo województwa: mazowieckie oraz łódzkie. W obu odnotowano 49 rejestracji. W porównaniu z lipcem w województwie mazowieckim odnotowano spadek ilości sprzedaży o 30 procent, a spadek w województwie łódzkim wyniósł w tym okresie 31 procent. W obu województwach ilość rejestracji była wyższa niż w sierpniu ubiegłego roku – w województwie mazowieckim o 26 procent, natomiast w województwie łódzkim o 58 procent.
Najpopularniejszą ładownością w sierpniu był przedział 10–13 ton. Na takie przyczepy zdecydowało się 198 rolników. Sprzedaż w tym segmencie spadła w miesięcznym ujęciu o 41 procent, ale w porównaniu z ubiegłym rokiem jest wyższa o 108 procent. Drugim najpopularniejszym segmentem ładowności był przedział 13–17 ton. Zarejestrowano dokładnie 100 przyczep znajdujących się w tym przedziale – o 40 procent mniej w porównaniu z lipcem tego roku, a w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku więcej o 92 procent. Popularnością cieszyły się również przyczepy o ładowności między 8 a 9 ton, których zarejestrowano 54 sztuki. Ilość rejestracji w tym segmencie była niższa od lipcowej o 31 procent. A w porównaniu do ubiegłorocznej wyższa o 64 procent.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych udostępnianych przez agencję Martin&Jacob)
W sierpniu największą ilość rejestracji odnotowano w województwie mazowieckim, gdzie nowe tablice rejestracyjne otrzymało 106 ciągników – dokładnie tyle samo co przed miesiącem. Ilość rejestracji w tym regionie była wyższa niż w ubiegłym roku o 3 procent. Drugim regionem z największą ilością rejestracji było województwo łódzkie gdzie zarejestrowano 89 ciągników, czyli o 20 procent więcej niż przed miesiącem i o 89 procent więcej niż w sierpniu ubiegłego roku. Trzecim regionem z największą ilością rejestracji w omawianym okresie było województwo kujawsko-pomorskie, gdzie przybyło 88 nowych ciągników. Jest to wynik o 22 procent wyższy niż w lipcu tego roku, a także o 69 procent lepszy niż w sierpniu ubiegłego roku.
Przyczepy rolnicze
W sierpniu 2017 r. zarejestrowano 530 przyczep rolniczych – o 35 procent mniej niż przed miesiącem. Mniejsza ilość rejestracji przyczep w sierpniu jest normalnym trendem na rynku, jednak zestawiając rokroczną sprzedaż można mówić o utrzymaniu wysokiego poziomu sprzedaży, bowiem w analogicznym okresie ubiegłego roku zarejestrowano 280 przyczep, a więc 89 procent mniej niż w sierpniu tego roku. Rynek jest zdominowany przez firmę Pronar, która w omawianym miesiącu wprowadziła na rynek aż 227 nowych przyczep. Taki wynik oznacza sprzedaż niższą niż przed miesiącem o 31 procent. Zestawiając jednak ilość rejestracji z ubiegłym rokiem, jest ona wyższa o 125 procent. Drugi na podium Metal-Fach zarejestrował 74 przyczepy – o 40 procent mniej niż przed miesiącem i o 28 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podium producentów zamyka Metaltech. W sierpniu tego roku zarejestrowano 47 przyczep tego producenta – 53 procent mniej niż przed miesiącem, jednocześnie firma z Mirosławca odnotowała rekordową 161-procentową większą ilość rejestracji niż przed rokiem.
Tradycyjnie najwięcej przyczep zarejestrowano w województwie wielkopolskim, gdzie trafiło 67 sztuk, czyli 42 procent mniej niż w poprzednim miesiącu. Ilość rejestracji w tym regionie była wyższa niż przed rokiem o 72 procent. Drugim województwem z najwyższą ilością sprzedanych przyczep było województwo podlaskie, gdzie zarejestrowano 60 przyczep – o 12 procent mniej niż w miesiącu poprzedzającym i o 253 procent (!) więcej niż w sierpniu ubiegłego roku. Trzecie na podium były ex aequo województwa: mazowieckie oraz łódzkie. W obu odnotowano 49 rejestracji. W porównaniu z lipcem w województwie mazowieckim odnotowano spadek ilości sprzedaży o 30 procent, a spadek w województwie łódzkim wyniósł w tym okresie 31 procent. W obu województwach ilość rejestracji była wyższa niż w sierpniu ubiegłego roku – w województwie mazowieckim o 26 procent, natomiast w województwie łódzkim o 58 procent.
Najpopularniejszą ładownością w sierpniu był przedział 10–13 ton. Na takie przyczepy zdecydowało się 198 rolników. Sprzedaż w tym segmencie spadła w miesięcznym ujęciu o 41 procent, ale w porównaniu z ubiegłym rokiem jest wyższa o 108 procent. Drugim najpopularniejszym segmentem ładowności był przedział 13–17 ton. Zarejestrowano dokładnie 100 przyczep znajdujących się w tym przedziale – o 40 procent mniej w porównaniu z lipcem tego roku, a w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku więcej o 92 procent. Popularnością cieszyły się również przyczepy o ładowności między 8 a 9 ton, których zarejestrowano 54 sztuki. Ilość rejestracji w tym segmencie była niższa od lipcowej o 31 procent. A w porównaniu do ubiegłorocznej wyższa o 64 procent.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych udostępnianych przez agencję Martin&Jacob)