JCB Fastrac Two najszybszym ciągnikiem na świecie
W połowie listopada 2019 roku Biuro Rekordów Guinnessa poinformowano, że został ustanowiony nowy Rekord Guinnessa prędkości ciągnika rolniczego (modyfikowanego). Miano najszybszego ciągnika na świecie uzyskał JCB Fastrac Two.
Rekord Guinnessa na najszybszy ciągnik rolniczy został pobity na lotnisku Elvington w pobliżu Yorku w Wielkiej Brytanii, które w czasie II wojny światowej było wykorzystywane przez RAF. Lotnisko posiada pas startowy o długości 1,92 mil, jeden z najdłuższych w Wielkiej Brytanii.
Ciągnik JCB Fastrac Two został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa z maksymalną prędkością na poziomie 247,47 km/h (153,771 mil/h) i średnią prędkością 217,57 km/h (135,191 mil na godzinę). Oficjalnie zapisaną prędkością będzie średnia – zatem oficjalny rekord najszybszego ciągnika na świecie wynosi ponad 217 km/h.
Ciągnik JCB prawdziwym dziełem sztuki
– To było ogromne przedsięwzięcie, a ja byłem bardzo małym trybikiem w maszynie. Ale bycie tak małym trybikiem było ogromnym zaszczytem, więc bardzo dziękuję JCB i jego zespołowi inżynierów, którzy sprawili, że ten ciągnik jest absolutnie wyjątkowy. Wystarczy spojrzeć na ten ciągnik – oni są genialni, a to jest prawdziwe dzieło sztuki – mówi Guy Martin.
Co istotne, jest to już drugi rekord Guinnessa pobity przez ciągnik JCB. Pierwszy został pobity w czerwcu 2019 roku na tym samym lotnisku. Wówczas to Guy Martin w ciągniku JCB Fastrac One rozpędził ciągnik do prędkości 166,7 km/h (średnia), czyli 103,6 mil/h. Było to o ponad 26 km/h więcej niż wcześniejszy rekord.
Więcej na ten temat w artykule:
Ciągnik JCB z rozwiązaniami z Formuły 1 pobił rekord prędkości
– Kiedy latem osiągnęliśmy 103,6 mil na godzinę z Fastrac, byłem przekonany, że możemy jechać jeszcze szybciej, a zespół JCB podjął wyzwanie, ustanawiając nowy rekord. To niesamowite osiągnięcie dostarczone przez młody i pełen entuzjazmu zespół inżynierów. Wszyscy zaangażowani powinni być bardzo dumni z roli, jaką odegrali, pokazując brytyjską inżynierię w najlepszym wydaniu – przekonuje Anthony Bamford, prezes JCB.
- Za kierownicą ciągnika JCB Fastrac Two zasiadł Guy Martin
Monstrualny ciągnik o mocy pond 1000 KM napędza ciągnik JCB Fastrac Two
Chociaż inżynierowie JCB podkreślają, że najszybszy ciągnik Fastrac Two został stworzony na podstawie seryjnego ciągnika rolniczego Fastrac, to jednak znacznie się różni od seryjnego modelu oraz od Fastrac One.
Sercem Fastrac Two jest 7,2-litrowy silnik JCB Dieselmax o 6-cylindrach. Ma on moc aż 1030 KM i maksymalny moment obrotowy 2500 Nm. Co istotne jest to silnik „podkręcony” przez inżynierów o 284 KM.
Zastosowano hybrydowy system doładowania ze zwiększeniem przepływu powietrza o 350%, większą turbiną i elektrycznym doładowaniem.
Przy takich prędkościach i mocy ważne było również zapewnienie odpowiedniego chłodzenia silnika. W tym celu dodano chłodnicę chłodzoną lodowatą wodą oraz dodatkowo zamontowano wtrysk wody do chłodzenia spalania i wspomagania chłodzenia tłoka. Inżynierowie zamontowali także masywną 2500 barową pompę paliwa.
Zmiany w nadwoziu ciągnika i odchudzenie traktora
Inżynierowie JCB biorąc pod uwagę wyniki bicia rekordu przez JCB Fastrac One z czerwca zdecydowali na modyfikację nadwozia, aby poprawić aerodynamikę ciągnika.
Z tego powodu maszyna została obniżona o 20 cm, dostała zupełnie nowe owiewki kabiny oraz dodano przedni rozdzielacz, płytę podwozia oraz tylny dyfuzor. Te modyfikacje pozwoliły w Fastrac Two zredukować o 10% opory powietrza w porównaniu do Fastrac One.
Ważna była także „terapia odchudzająca” JCB. Fastrac Two dostał aluminiowe panele zamiast stalowych oraz karbonową karoserię. Co pozwoliło zmniejszyć jego wagę o 3,5 tony, zatem zamiast 8,5-tonowego standardowego JCB Fastraca uzyskano Fastrac Two ważący 5 ton.
Jak zatrzymać 5-tonowy ciągnik rozpędzony do niemal 250 km/h
Co ciekawe, JCB nie zamontował opon lotniczych, tylko postanowił zmodyfikować opony stosowane w fabrycznej wersji opon Fastrac które są normalnie dopuszczone do prędkości 80 km/h. Po zmianach zostały zatwierdzone do prędkości 260 km/h.
Zmiany polegały na dodaniu stalowych pasów w oponach, co miało zapewnić wysoką wytrzymałość. Obniżono bloki bieżnika, co podnosiło wyższą stabilność boczną i zmniejszone opory toczenia.
Co istotne wszystkie modyfikacje zostały zaakceptowane przez FIA (Międzynarodową Federację Samochodową).
Nie można byłoby jednak podłączyć do takiego ciągnika pługu czy innej maszyny, gdyż z tyłu musiano wygospodarować miejsce na spadochron wspomagający hamowanie. Bo rzeczywiście zatrzymanie 5-tonowego ciągnika rozpędzonego do niemal 250 km/h nie było łatwym zadaniem.
Paweł Mikos