Silnik ciągnika Valtra Q znana z kombajnów
Traktory Valtra Q napędzane są silnikami AGCO Power o pojemności aż 7,4 litra. Jest to sprawdzona jednostka znana z serii T. Jej wydajność została zwiększona dzięki turbosprężarce o stałej geometrii wirnika. Z myślą o tanim i łatwym serwisie, zastosowano hydrauliczną regulację zaworów.
– Te silniki są dobrze znane. Uwolniona została w nich rezerwa mocy. Ten wariant do tej pory dostępny był tylko w kombajnach zbożowych grupy AGCO. Teraz pełna moc trafia do serii Q. Inteligentny układ napędowy rozdziela ją odpowiednio na przekładnię, hydraulikę i wał odbioru mocy – mówi Sebastian Karasiewicz, product manager w firmie Valtra.
Silnik nie posiada systemu recyrkulacji spalin. Czerpie zimne powietrze wysoko zamontowanym kanałem wlotowym prowadzącym je do kolektora dolotowego. Motor bazuje na rozwiązaniu EcoPower opartym na koncepcji niskich obrotów, które ma wpłynąć na mniejsze zużycie paliwa. Moc maksymalna jest tutaj bowiem osiągana przy 1850 obr./min, a funkcja Permatorque pozwala osiągnąć maksymalny moment obrotowy już przy 1000 obr./min i utrzymać go do 1500 obr./min.
– Długi skok tłoka to wyjątkowa cecha silników AGCO Power. Podobnie jak duża pojemność skokowa, która przekłada się na niezawodność – wyjaśnia Sebastian Karasiewicz, dodając, że mniejsze modele mają silniki z rezerwą 20 koni mocy dodatkowej.
- We wrześniu 2022 r. polskim rolnikom został zaprezentowany najnowsze ciągniki Valtra Q
Valtra Q pracuje wyłącznie na przekładni bezstopniowej CVT i oszczędza paliwo
Ciągniki Valtra serii Q dostępne są wyłącznie z przekładnią bezstopniową CVT. Produkowana jest w Niemczech przez zakłady AGCO. Przekazuje ona moc na koła przy niskich obrotach silnika. Może pracować w trybie ręcznym lub automatycznym. W drugim wariancie sterownik elektroniczny przekładni sam wybiera możliwie najniższe obroty silnika. Operator po prostu zadaje prędkość jazdy, która regulowana jest pedałem, dźwignią jazdy lub poprzez tempomat.
Producent zastosował regulację czułości przekładni na obroty silnika. Za jej pomocą może określić, jak ciągnik ma reagować, pracując z mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo lub z wyższą mocą. Jeśli więc potrzeba więcej mocy przy wykonywaniu ciężkich prac, to automatyczny tryb sam podnosi obroty, aby sprostać obciążeniu. Gdy zapotrzebowanie na moc silnika jest mniejsze, obroty spadają. W efekcie zmniejszane jest zużycie paliwa.
Przekładnia CVT ma dwa zakresy pracy. Tryb "A" przeznaczony jest do ciężkiego osprzętu. Zakres "B" przewidziany został do przejazdów po drogach. Występują dwa warianty skrzyń pozwalające na rozwijanie prędkości w zakresie do 40 lub do 53 km/h. Prędkość na biegu wstecznym sięga 38 km/h. Przy prędkościach drogowych moc przekazywana jest niemal czysto mechanicznie.
- Silnik Valtry pracuje na niskich obrotach, generując dużą moc. Skutkuje to umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo
Amortyzacja kabiny w traktorach Valtra Q
– Przednia oś jest amortyzowana pneumatycznie. Składa się z dwóch miechów pneumatycznych, automatycznej regulacji poziomowania zawieszenia i solidnych amortyzatorów. Oś kół o dużym wychyleniu jest podparta na środkowej ramie podwozia, co zwiększa stateczność podczas jazdy – mówi Sebastian Karasiewicz. – Na komfort wpływa też amortyzacja kabiny. W tym przypadku miechy pneumatyczne utrzymują ją na stałej wysokości bez względu na jej obciążenie. Sterownik zawieszenia pracuje na magistrali CANbus. W sposób ciągły reguluje sztywność amortyzatorów kabiny na podstawie danych o ruchu kabiny z czujnika położenia. Magistrala CANbus przekazuje też dane o położeniu dźwigni kierunku jazdy i pracy hamulców.
Kabina i przednia oś są dobrze zsynchronizowane. Zapewnia to optymalną amortyzację niezależnie od środowiska, jak i temperatury, bowiem zawieszenie pneumatyczne w przeciwieństwie do olejowego jest niewrażliwe na zmiany temperatury. Układ pracuje płynnie zarówno w upale, jak i mroźne dni. Zawieszenie osi w połączeniu z długim rozstawem osi nie tylko zwiększa komfort pracy, ale również przyczepność do podłoża, ponieważ amortyzacja pneumatyczna ma szybszy czas reakcji niż hydrauliczna.
Dwa obiegi oleju hydraulicznego i przekładniowego
Traktory Valtra serii Q dysponują hydrauliką siłową dużej mocy z kompensacją obciążenia. W wersji standardowej pompa podaje do 200 l/min przy znamionowych obrotach silnika. Z funkcją ECO pełna wydajność jest dostępna już przy 1650 obr./min silnika. Istnieje możliwość zamówienia do pięciu par zaworów z opcjonalnymi dźwigniami do dekompresji w złączach hydraulicznych. Wszystkimi można sterować elektronicznie. Można je programować z podłokietnika SmartTouch. Można też dowolnie przypisywać je do elementów sterowania w podłokietniku. Podnośnik tylny potrafi unieść nawet 10 ton.
– Oleje hydrauliczne i przekładniowe mają dwa różne obiegi i nie mieszają się wzajemnie. Jest to ten sam olej, z tej samej beczki, ale lejemy go w dwa różne miejsca – informuje Sebastian Karasiewicz.
Ciągniki Valtra Q zapewniają dobrą widoczność operatorowi podczas pracy w polu i jazdy po drodze
Ciągniki nowej serii mają zwartą budowę oraz dosyć niską wysokość, która bez modułu nawigacji i anten telemetrii wynosi niewiele ponad 3,2 m. Rozstaw osi jest odpowiednio długi, dzięki czemu uzyskano nisko położony środek ciężkości. Rozwiązanie to zapewnia dużą stabilność podczas jazdy. Nowe ciągniki ważą 9,2 tony, a ich dopuszczalna masa całkowita wynosi 16 ton.
– Operator ma dużą widoczność. Powierzchnia szyb sięga 6,5 m2. Tłumik jest schowany za słupkiem. Na wyposażeniu są światła LED do jazdy dziennej. W serii Q można w tej samej technologii wybrać światła drogowe. Światła robocze są zintegrowane z dachem w najwyższym możliwym jego punkcie. W ciągnikach dostępne są dodatkowe światła obrysowe, które poprawiają bezpieczeństwo. Podobnie jak w seriach N, T i S w Q można zastosować rozwiązanie TwinTrac, czyli układ jazdy tyłem. Umożliwia on wygodną pracę na wstecznych przełożeniach. Fotel jest obracany o 180 stopni, a operator prowadzi maszynę korzystając z tylnej kierownicy – informuje fiński producent.
Valtra zasłynęła tym, że oferuje użytkownikom wprowadzanie niemal dowolnych modyfikacji ciągników. Zajmuje się tym studio Unlimited. Oferuje między innymi instalację układu centralnego smarowania, automatycznej regulacji ciśnienia w ogumieniu, a także możliwość instalacji terminala SmartTouch w innym miejscu w kabinie. Na wyposażeniu traktora może znaleźć się komfortowy system audio, rolety przeciwsłoneczne. Nowy właściciel może wybrać także indywidualny kolor traktora.
Tomasz Ślęzak