W Polsce przechowywanie paliwa w gospodarstwach rolnych regulowane jest przez kilka aktów prawnych. Regulacje w tej kwestii są wydawane także przez wiele ministerstw. Zasady użytkowania zbiorników na paliwa podlegają określonym przepisom prawa budowlanego, ochrony środowiska, bezpieczeństwa pożarowego i dozoru technicznego. Nadzór nad tymi dziedzinami sprawuje ministerstwo rozwoju, energii, ochrony środowiska, spraw wewnętrznych oraz rolnictwa. W tym roku wiele zamieszania wśród rolników wywołał kolejny akt prawny regulujący przechowywanie i dostarczanie paliwa do gospodarstw. Od 18 kwietnia obowiązuje Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ustawa wprowadziła ograniczenia w zakupie paliwa rolniczego na potrzeby gospodarstw rolnych.
Jednym z najważniejszych z punktu widzenia tego, jakie zbiorniki mogą być użytkowane w gospodarstwach rolnych jest obowiązujące od 30 czerwca 2010 r. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Określa ono, w jaki sposób należy przechowywać paliwa klasy II o temperaturze zapłonu poniżej 55 st. C, a więc benzyny oraz paliw klasy III o temperaturze zapłonu poniżej 100°C, czyli oleju opałowego i napędowego. Rozporządzenie wymaga, aby zbiorniki były sytuowane co najmniej 10 m od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej oraz w odległości 5 m od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej. Zbiorniki nie mogą być też umieszczane w zamkniętych garażach i magazynach ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Olej bowiem wydziela opary cięższe od powietrza a w zamkniętych pomieszczeniach mogłyby stwarzać zagrożenie. Od 1 stycznia 2017 r. rolnik chcący przechowywać paliwo w gospodarstwie musi robić to w atestowanych zbiornikach dwupłaszczowych. Warto przypomnieć, że obowiązujące rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych dopuszcza przechowywanie paliw płynnych klasy III (ON), na potrzeby własne użytkownika, w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym o pojemności do 5 m3. Oznacza to, że w gospodarstwach rolnych nie można przetrzymywać paliwa w większych zbiornikach.
Korzystanie ze zbiorników mniejszych do 2,5 m3 pojemności nie jest obarczone dodatkowymi wymogami prawa. Konstrukcje większe objęte są ograniczoną formą dozoru technicznego. Wiąże się ona z obowiązkiem rejestracji urządzenia w Urzędzie Dozoru Technicznego, które najczęściej siedziby mają w miastach wojewódzkich. Należy wypełnić wniosek, załączyć dwa komplety dokumentacji technicznej i badanie odbiorcze. Zbiorniki powyżej 2,5 m3 podlegają dozorowi oraz kontrolom i rewizjom. W tym celu, co dwa lata wykonywana jest rewizja zewnętrzna prowadzona przez Urząd. Wiąże się ona z koniecznością uiszczenia ustawowej opłaty. Zbiorniki objęte dozorem uproszczonym dodatkowo wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Takie zbiorniki według art. 378 ust. 1, 2 i 2a Prawa ochrony środowiska, należy zgłosić do starosty, marszałka województwa albo RDOŚ. Na rynku jest ogromna oferta zbiorników na paliwo rolnicze. My przedstawiamy charakterystykę kilku modeli do 2,5 i 5 m3 pojemności.
JFC Polska informuje, że zbiorniki produkowane przez firmę zostały wykonane z polietylenu wysokiej jakości, niekorodującego, ze stabilizacją na promienie UV. Zastosowany materiał odporny jest na działanie czynników atmosferycznych. Zbiorniki wyróżnia wzmocniona konstrukcja składająca się z pięciu pierścieni, co zapewnia lepsze parametry wytrzymałościowe. W zbiornikach zastosowano ergonomiczną skrzynię dystrybucyjną wyposażoną w drzwiczki. Wykorzystano także nowatorski sposób jej montażu przez co dodatkowo zostało ograniczone ryzyko powstania uszkodzeń mechanicznych podczas transportu. Dodatkowo znacznie wzmacnia konstrukcję zbiornika. Optymalny kolor tworzywa zapewnia łatwość utrzymania zbiornika w czystości i niweluje efekt blaknięcia. JFC Diesel występują w trzech wariantach pojemności: 1,5 l, 2,5 l i 5 tys. l.
Wersja Basic w standardowym wyposażeniu zawiera dużą skrzynię dystrybucyjną zabezpieczoną zamkami właz rewizyjny w zbiorniku wewnętrznym, pompę paliwa o wydajności 56 l/min, wąż dystrybucyjny o długości 6 m, nalewak automatyczny, bezprzewodowy wskaźnik poziomu paliwa, czujnik przecieku, odpowietrznik na zbiorniku wewnętrznym, wąż ssący z filtrem siatkowym, zawór przeciwzwrotny, przyłącze uziemienia oraz przepływomierz cyfrowy dwufunkcyjny. Producent zapewnia, że istnieje spory zakres dodatkowego wyposażenia związanego z układem dystrybucji paliwa, jego monitoringu i dodatkowego oświetlenia.
Kilka wariantów pojemności zbiorników na paliwo znajduje się w serii Kingspan FuelMaster. Producent chwali się, że te urządzania są standardowo wyposażone w system zdalnego monitorowania poziomu oleju Watchman Anywhere. Produkt zapewnia więc dodatkową kontrolę nad magazynowaniem i wewnętrzną dystrybucją oleju napędowego w gospodarstwach rolnych. FuelMaster występuje w kilku wariantach pojemności. W przypadku zbiorników przewidzianych dla gospodarstw rolnych dostępne pojemności to: 1,2 l, 2,5 l, 3,5 l, 4,0 l oraz 5 tys. l ON. Kingspan zapewnia, że jego urządzania zostały wykonane z polietylenu gwarantującego wysoką odporność na czynniki atmosferyczne i oddziaływanie na promienie UV. Dwupłaszczowa konstrukcja uniemożliwia wydostawanie się zapachu oleju na zewnątrz. Zapewnia także dziesięcioletnią gwarancję na zbiornik oraz dwu- na elementy jego wyposażenia. W standardowym zastawieniu FuelMaster posiadają dystrybutor z pompą elektryczną o wydajności maksymalnej 72 l/min, przepływomierz z wyświetlaczem, zamykaną na klucz obudowę urządzeń dystrybucyjnych, samozamykający nalewak automatyczny z wężem o długości 6 m, filtr usuwający z paliwa wodę i zanieczyszczenia, umieszczony w skrzyni dystrybucyjnej, czujnik maksymalnego poziomu z wtyczką umożliwiającą podłączenie do cysterny oraz przyłącze uziemienia. Producent zastrzega, że podawana wartość przepływu oleju jest maksymalna i podawana przez producenta pomp. Rzeczywisty przepływ zależny jest od konfiguracji układu ssąco-dystrybucyjnego urządzania, jego konserwacji, parametrów oleju, jak i temperatury powietrza. Tango to kolejna marka powstających w naszym kraju zbiorników na paliwo. W jej ofercie z myślą o gospodarstwach rolnych znajduje się 6 wariantów zbiorników. Najmniejszy może zmagazynować 900 l a największy 5 tys. l.
Podstawowa wersja Tango Oil 5000 l wyposażona jest w linię ssącą z zaworem zwrotnym i filtrem siatkowym, przepływomierz paliwa z możliwością kalibracji, zamykaną skrzynię dystrybucyjną z blokadą w trzech miejscach, bezprzewodowy czujnik poziomu paliwa połączony z systemem monitoringu przestrzeni międzypłaszczowej, długi liczący 10 m wąż z nalewakiem automatycznym odbijającym przy zapełnionym zbiorniku w pojeździe.
Zbiorniki zostały poprzez właz rewizyjny, umieszczony w płaszczu wewnętrznym, wyposażone w możliwość okresowego czyszczenia i dostęp bezpośredni do tej przestrzeni. Dodatkowo urządzenie posiada sondę informującą o ryzyku przepełnienia oraz zabezpieczenie przed nieupoważnionym otwarciem pokrywy górnej zamontowane w skrzyni dystrybutora. W przypadku zbiornika o mniejszej pojemności ECO 2500 l konstrukcja i wyposażenie urządzenia są znacznie mniej złożone. Dwupłaszczowy zbiornik jest zgodny z normą PN EN 13 341. Producent montuje w nim sondę informującą o przepełnieniu, bezprzewodowe czujniki poziomu oraz przecieku, kominek odpowietrzający 2, właz rewizyjny, drzwi zamykane na kłódkę, linię ssącą z zaworem zwrotnym i filtrem siatkowym, pompę o wydajności 56 l/min i filtr paliwa o przepływie 60 l/min. Na wyposażeniu jest też licznik mechaniczny, wąż o długości 6 m oraz pistolet automatyczny.
Tomasz Ślęzak
Określona pojemność
Jednym z najważniejszych z punktu widzenia tego, jakie zbiorniki mogą być użytkowane w gospodarstwach rolnych jest obowiązujące od 30 czerwca 2010 r. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Określa ono, w jaki sposób należy przechowywać paliwa klasy II o temperaturze zapłonu poniżej 55 st. C, a więc benzyny oraz paliw klasy III o temperaturze zapłonu poniżej 100°C, czyli oleju opałowego i napędowego. Rozporządzenie wymaga, aby zbiorniki były sytuowane co najmniej 10 m od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej oraz w odległości 5 m od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej. Zbiorniki nie mogą być też umieszczane w zamkniętych garażach i magazynach ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Olej bowiem wydziela opary cięższe od powietrza a w zamkniętych pomieszczeniach mogłyby stwarzać zagrożenie. Od 1 stycznia 2017 r. rolnik chcący przechowywać paliwo w gospodarstwie musi robić to w atestowanych zbiornikach dwupłaszczowych. Warto przypomnieć, że obowiązujące rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych dopuszcza przechowywanie paliw płynnych klasy III (ON), na potrzeby własne użytkownika, w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym o pojemności do 5 m3. Oznacza to, że w gospodarstwach rolnych nie można przetrzymywać paliwa w większych zbiornikach.
Dozór techniczny
Korzystanie ze zbiorników mniejszych do 2,5 m3 pojemności nie jest obarczone dodatkowymi wymogami prawa. Konstrukcje większe objęte są ograniczoną formą dozoru technicznego. Wiąże się ona z obowiązkiem rejestracji urządzenia w Urzędzie Dozoru Technicznego, które najczęściej siedziby mają w miastach wojewódzkich. Należy wypełnić wniosek, załączyć dwa komplety dokumentacji technicznej i badanie odbiorcze. Zbiorniki powyżej 2,5 m3 podlegają dozorowi oraz kontrolom i rewizjom. W tym celu, co dwa lata wykonywana jest rewizja zewnętrzna prowadzona przez Urząd. Wiąże się ona z koniecznością uiszczenia ustawowej opłaty. Zbiorniki objęte dozorem uproszczonym dodatkowo wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Takie zbiorniki według art. 378 ust. 1, 2 i 2a Prawa ochrony środowiska, należy zgłosić do starosty, marszałka województwa albo RDOŚ. Na rynku jest ogromna oferta zbiorników na paliwo rolnicze. My przedstawiamy charakterystykę kilku modeli do 2,5 i 5 m3 pojemności.
Bogata oferta
JFC Polska informuje, że zbiorniki produkowane przez firmę zostały wykonane z polietylenu wysokiej jakości, niekorodującego, ze stabilizacją na promienie UV. Zastosowany materiał odporny jest na działanie czynników atmosferycznych. Zbiorniki wyróżnia wzmocniona konstrukcja składająca się z pięciu pierścieni, co zapewnia lepsze parametry wytrzymałościowe. W zbiornikach zastosowano ergonomiczną skrzynię dystrybucyjną wyposażoną w drzwiczki. Wykorzystano także nowatorski sposób jej montażu przez co dodatkowo zostało ograniczone ryzyko powstania uszkodzeń mechanicznych podczas transportu. Dodatkowo znacznie wzmacnia konstrukcję zbiornika. Optymalny kolor tworzywa zapewnia łatwość utrzymania zbiornika w czystości i niweluje efekt blaknięcia. JFC Diesel występują w trzech wariantach pojemności: 1,5 l, 2,5 l i 5 tys. l.
Wersja Basic w standardowym wyposażeniu zawiera dużą skrzynię dystrybucyjną zabezpieczoną zamkami właz rewizyjny w zbiorniku wewnętrznym, pompę paliwa o wydajności 56 l/min, wąż dystrybucyjny o długości 6 m, nalewak automatyczny, bezprzewodowy wskaźnik poziomu paliwa, czujnik przecieku, odpowietrznik na zbiorniku wewnętrznym, wąż ssący z filtrem siatkowym, zawór przeciwzwrotny, przyłącze uziemienia oraz przepływomierz cyfrowy dwufunkcyjny. Producent zapewnia, że istnieje spory zakres dodatkowego wyposażenia związanego z układem dystrybucji paliwa, jego monitoringu i dodatkowego oświetlenia.
Zdalna kontrola
Kilka wariantów pojemności zbiorników na paliwo znajduje się w serii Kingspan FuelMaster. Producent chwali się, że te urządzania są standardowo wyposażone w system zdalnego monitorowania poziomu oleju Watchman Anywhere. Produkt zapewnia więc dodatkową kontrolę nad magazynowaniem i wewnętrzną dystrybucją oleju napędowego w gospodarstwach rolnych. FuelMaster występuje w kilku wariantach pojemności. W przypadku zbiorników przewidzianych dla gospodarstw rolnych dostępne pojemności to: 1,2 l, 2,5 l, 3,5 l, 4,0 l oraz 5 tys. l ON. Kingspan zapewnia, że jego urządzania zostały wykonane z polietylenu gwarantującego wysoką odporność na czynniki atmosferyczne i oddziaływanie na promienie UV. Dwupłaszczowa konstrukcja uniemożliwia wydostawanie się zapachu oleju na zewnątrz. Zapewnia także dziesięcioletnią gwarancję na zbiornik oraz dwu- na elementy jego wyposażenia. W standardowym zastawieniu FuelMaster posiadają dystrybutor z pompą elektryczną o wydajności maksymalnej 72 l/min, przepływomierz z wyświetlaczem, zamykaną na klucz obudowę urządzeń dystrybucyjnych, samozamykający nalewak automatyczny z wężem o długości 6 m, filtr usuwający z paliwa wodę i zanieczyszczenia, umieszczony w skrzyni dystrybucyjnej, czujnik maksymalnego poziomu z wtyczką umożliwiającą podłączenie do cysterny oraz przyłącze uziemienia. Producent zastrzega, że podawana wartość przepływu oleju jest maksymalna i podawana przez producenta pomp. Rzeczywisty przepływ zależny jest od konfiguracji układu ssąco-dystrybucyjnego urządzania, jego konserwacji, parametrów oleju, jak i temperatury powietrza. Tango to kolejna marka powstających w naszym kraju zbiorników na paliwo. W jej ofercie z myślą o gospodarstwach rolnych znajduje się 6 wariantów zbiorników. Najmniejszy może zmagazynować 900 l a największy 5 tys. l.
Okresowe czyszczenie
Podstawowa wersja Tango Oil 5000 l wyposażona jest w linię ssącą z zaworem zwrotnym i filtrem siatkowym, przepływomierz paliwa z możliwością kalibracji, zamykaną skrzynię dystrybucyjną z blokadą w trzech miejscach, bezprzewodowy czujnik poziomu paliwa połączony z systemem monitoringu przestrzeni międzypłaszczowej, długi liczący 10 m wąż z nalewakiem automatycznym odbijającym przy zapełnionym zbiorniku w pojeździe.
Zbiorniki powinny być ustawiane co najmniej 10 m od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej oraz w odległości 5 m od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej
Zbiorniki zostały poprzez właz rewizyjny, umieszczony w płaszczu wewnętrznym, wyposażone w możliwość okresowego czyszczenia i dostęp bezpośredni do tej przestrzeni. Dodatkowo urządzenie posiada sondę informującą o ryzyku przepełnienia oraz zabezpieczenie przed nieupoważnionym otwarciem pokrywy górnej zamontowane w skrzyni dystrybutora. W przypadku zbiornika o mniejszej pojemności ECO 2500 l konstrukcja i wyposażenie urządzenia są znacznie mniej złożone. Dwupłaszczowy zbiornik jest zgodny z normą PN EN 13 341. Producent montuje w nim sondę informującą o przepełnieniu, bezprzewodowe czujniki poziomu oraz przecieku, kominek odpowietrzający 2, właz rewizyjny, drzwi zamykane na kłódkę, linię ssącą z zaworem zwrotnym i filtrem siatkowym, pompę o wydajności 56 l/min i filtr paliwa o przepływie 60 l/min. Na wyposażeniu jest też licznik mechaniczny, wąż o długości 6 m oraz pistolet automatyczny.
Zbiorniki Kingspan FuelMaster przwidziane dla gospodarstw rolnych występują w wariantach o pojemności od 1200 l do 5000 l
Tomasz Ślęzak