StoryEditorWiadomości rolnicze

Potężne maszyny na najgłębszym jeziorze świata

30.06.2017., 08:06h
Kilka dni temu rosyjski Rostselmash poinformował o niecodziennym wydarzeniu, które miało miejsce w marcu tego roku. Wtedy we współpracy z magazynem National Geographic na zamarzniętym jeziorze Bajkał odbyła się sesja filmowo-fotograficzna 375-konnego ciągnika przegubowego Versatile 2375 oraz kombajnu zbożowego Rostselmash Acros 595 Plus. Głównym celem ekspedycji było podniesienie świadomości na temat wyjątkowego ekosystemu rosyjskiego jeziora.

Bajkał ma głębokość 1642 metrów, co czyni go najgłębszym jeziorem na ziemi. Dla porównania, najgłębsze jezioro w Polsce – Hańcza w swoim najniższym punkcie ma głębokość 108 m. Pod względem powierzchni Bajkał jest drugim jeziorem w Azji, a siódmym na świecie. Wyjątkowe jest w nim również to, że posiada największe rezerwy wody pitnej na świecie. W sytuacji brak dostępu do wody, jego zasoby mogłyby zaspokoić zapotrzebowanie nawet 20-procentowej światowej populacji. Na te wszystkie aspekty starają się zwrócić uwagę organizatorzy wyprawy, podkreślając jednocześnie, że 2017 r. w Rosji jest „rokiem ekologii”.


Podczas niecodziennej sesji filmowo-fotograficznej panowały skrajne warunki, bo temperatura powietrza oscylowała w granicach minus 25 stopni C, a lód na jeziorze Bajkał miał grubość około 1 metra. Wjazd na jezioro pojazdem nie jest jednak niczym wyjątkowym, bowiem zimą, kiedy jezioro całkowicie zamarza otwierane są tzw. zimniki, czyli drogi lodowe, po których można przejechać autem z jednego brzegu jeziora na drugi. Jednak nawet najcięższy samochód nie może równać się z traktorem o szerokości 5,5 m i wadze blisko 12 ton, czy kombajnem, którego waga oscyluje w okolicach 14,5 tony.

Dla zapewniania bezpieczeństwa po poruszaniu się po lodzie obie maszyny zachowywały odległość między sobą 50 m. Lód tego jeziora był bowiem tak gładki i śliski, że – jak podkreślali organizatorzy – droga hamowania po nim po przyspieszeniu do 100 kilometrów na godzinę wynosiłaby więcej niż pięć kilometrów!

Współorganizatorem wyprawy była firma Mitas, która w tak ekstremalnych warunkach chciała wykazać niezawodność oferowanych przez siebie opon. Opony radialne tego producenta o rozmiarze 520/85R42 AC85 były zamontowane w ciągniku rolniczym Versatile 2375. Jednostką napędową tego traktora jest niespełna 11-litrowy Cummins QSM. W układzie przeniesienia napędu pracuje przekładnia Quadshift 12/4 lub Powershift 12/2. Kanadyjska marka Versatile wchodzi w skład koncernu Rostselmash od 2007 roku. Z kolei Acros 595 Plus to najnowszy kombajn rosyjskiego producenta. Ma klasyczną młocarnię składającą się z dziesięciocepowego bębna o średnicy 0,8 m i szerokości 1,48 m oraz z klepiska, którego kąt opasania sięga 130 stopni. Wymłócona słoma poprzez odrzutnik przekazywana jest na pięć wytrząsaczy zajmujących powierzchnię 6,3 m2. Oczyszczone ziarno trafia do zbiornika o pojemności 9000 litrów. Kombajn Acros 595 Plus wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik Cummins QSB o mocy 333 KM.

Przemysław Staniszewski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. listopad 2024 17:54