Jest to firma rodzinna o stosunkowo świeżym, lecz już bogatym dorobku. Została założona w 1991 r. przez Risto Käkelä. Jej siedziba mieści się w miejscowości Ylötie położonej w pobliżu Tampere. Powody jej powstania są podobne jak w przypadku wielu polskich firm zakładanych na początku lat 90. Risto Käkelä stwierdził, że na rynku brakuje małych, wszechstronnych i kompaktowych urządzeń, które ograniczyłyby nakłady pracy fizycznej w gospodarstwach hodowlanych. Chodziło o stworzenie urządzenia przeznaczonego dla średniej wielkości gospodarstw rodzinnych, które nie potrzebowały ogromnej mocy i wymiarów oferowanych przez urządzenia światowych koncernów maszynowych. Tak zrodziła się koncepcja stworzenia odpowiedniej miniładowarki. Dziś Avant oferuje 23 różnego rodzaju modele. Najmniejsze to seria 200. Potrafią unieść 350 kg na wysokość 1,4 m. Avant oferuje jeszcze 5 innych kategorii modeli miniładowarek. Największa seria 700 może podnieść 1500 kg na wysokość 3,1 m.
Ładowarki są napędzane silnikami diesla Kubota lub benzynowymi Kohler. Avant przez 26 lat wyprodukował ponad 60 tys. urządzeń. Dziś obecny jest nie tylko w rolnictwie, ale także ogrodnictwie, przemyśle budowlanym, górnictwie i leśnictwie.
Z wózka do ładowarki
Pod koniec ubiegłego roku Avant do swojej oferty wprowadził dwie nowe innowacyjne maszyny. Pierwszą z nich była ładowarka przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych z ograniczeniami ruchowymi kończyn dolnych. Urządzenie zostało zaprezentowane podczas targów w REHACARE w Dusseldorfie. System wsparcia został nazwany Handicap. Początkowo zostały w niego wyposażone ładowarki serii 200. Prezentowany w Niemczech model 225 to kompaktowa konstrukcja z napędem na 4 koła o hydraulice, która pozwala na podłączanie kilku narzędzi wykorzystywanych w pracy. Przeniesienie napędu odbywa się hydrostatycznie.
System Handicap opiera się na zastosowaniu 8-funkcyjnego joysticka. Wszelkie regulacje związane ze sterowaniem maszyną odbywają się za jego pomocą. Praca standardowych maszyn odbywa się poprzez kierownicę, joystick, który reguluje ustawieniami łyżki oraz pedałami wyznaczającymi prędkość oraz kierunek jazdy. Avant dla potrzeb osób niepełnosprawnych sterowanie wszelkimi funkcjami maszyny przeniósł do jednej dźwigni. Joystick pozwala operatorowi unieść oraz obniżyć maszt, wychylić łyżkę w pozycję nabierania lub wysypywania, sterować napędem maszyny do przodu lub do tyłu oraz włączać przepływ oleju hydraulicznego oraz jego powrót.
Handicap nie oznacza, że maszyna traci swoje pierwotne właściwości prowadzenia. Pedały i tak w niej zostają. Sprawność operatora nie ma znaczenia. System oznacza, że urządzenie jest bardziej uniwersalne. Kierunek jazdy może być wyznaczany poprzez pedały lub też odpowiedni przełącznik umieszczony na joysticku. Handicap początkowo był oferowany w ładowarkach serii 200. Teraz jest także dostępny w innych maszynach marki Avant – tłumaczy Marcin Sieńko z firmy Serafin spod krakowskich Przybysławic, która w naszym kraju jest generalnym przedstawicielem marki.
Motocyklowa pasja
Wprowadzenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych ruchowo wiązało się z potrzebami wyrażanymi przez klientów firmy. Związane także było z osobistymi doświadczeniami Janiego Käkelä, syna założyciela przedsiębiorstwa Avant Tecno Oy. Rodzina pasjonuje się sportami motocyklowymi. Od 2008 r. wspiera startujący w motocyklowych mistrzostwach świata Moto GP 2 i Moto GP 3 fiński zespół Ajo Motosport. W tym czasie zdobył on w tych kategoriach sześć tytułów mistrzowskich. Należy więc do czołowych zespołów na świecie w zawodach motorowych. Firma traktuje sportowe zmagania nie tylko jako pasję, ale doskonałą okazję do promocji swoich produktów. W czynne ściganie motocyklami zaangażowany był także Jani Käkelä. Podczas odbywających się w 2014 r. niedaleko Tampere zawodów uległ ciężkiemu wypadkowi. Porażeniu uległy nerwy odpowiadające za ruchy rąk. Lewa ręka musiała zostać poddana długiej rehabilitacji. Podczas jej trwania Jani Käkelä mógł poznać i zrozumieć potrzeby osób niepełnosprawnych. To między innymi dzięki temu przekonał się, że maszyny dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych chcących pracować w rolnictwie są potrzebne. Tak też narodził się pomysł stworzenia Avant Handicap.
W naszym kraju ładowarka przeznaczona dla osób z niepełnosprawnością ruchową zostanie przez firmę Serafin zaprezentowana po raz pierwszy podczas zbliżających się kieleckich targów Agrotech. Koszt wyposażenia maszyny w Handicap to kwota około 6 tys. zł dodawana do ceny katalogowej danego modelu Avant.
Tomasz Ślęzak