Ministerstwo nie zgadza się z argumentacją izb rolniczych
Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych z 12 stycznia 2024 roku, oficjalnie odrzuciło propozycję zmiany rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych pojazdów rolniczych. Resort infrastruktury przeprowadził wewnątrzresortowe konsultacje, w których negatywnie wypowiedziały się komórki organizacyjne i jednostki podległe, posiadające doświadczenie we wpływie pojazdów nienormatywnych na infrastrukturę drogową i mostową.
Kombajn musi zdemontować heder, bo będzie przeszkadzał innym uczestnikom ruchu
Głównym zarzutem wobec propozycji było utrudnienie dla innych uczestników ruchu, zwłaszcza na drogach wiejskich. W szczególności zwrócono uwagę na to, że normatywne szerokości pasów ruchu na drogach klas D i L wynoszą odpowiednio 2,5 m i 2,75 m, a wprowadzenie takich zmian mogłoby prowadzić do zajmowania częściowego drugiego pasa ruchu przez szerokie kombajny, co stwarzałoby zagrożenie dla bezpieczeństwa.
„Istotnym argumentem przeciwko dopuszczeniu do ruchu takich pojazdów jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy, negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, gdyż rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona.” - czytamy w odpowiedzi na wniosek KRIR.
W ocenie ministerstwa tak jak jest, jest dobrze
Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło, że obecne przepisy są dostatecznie uzasadnione i nie ma konieczności wprowadzania zmian w zakresie sugerowanym przez KRIR. Zdaniem resortu, powszechne dopuszczenie do ruchu takich pojazdów bez zezwoleń mogłoby znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Przejazd pojazdem ponadwymiarowym tylko za zgodą
Przepisy dopuszczają na przejazd pojazdu nienormatywnego o szerokości przekraczającej 3,5m (m.in. kombajnu), ale tylko przy spełnieniu odpowiednich warunków. Uzyskania zgody od odpowiedniego zarządcy drogi na przejazd oraz sprawdzenia, czy istnieją warunki do wyznaczenia trasy przejazdu, która zagwarantuje bezpieczeństwo i sprawną organizację ruchu drogowego.
Michał Czubak
fot. PSP Poznań