Czerwcowa sprzedaż przyczep rekordowa w tym półroczu
Po dwóch miesiącach spadków rejestracji przyczep rolniczych czerwiec przyniósł spodziewane odbicie. Wynik 543 sztuk jest wyższy od tego z maja br. o ponad 30 procent. Również w porównaniu do czerwca zeszłego roku zanotowano ponad 7-procentowy wzrost sprzedaży. Na koniunkturze korzysta lider zestawienia – firma Pronar, którego przyczepy były rejestrowane w czerwcu aż 260 razy. To najlepszy tegoroczny wynik tego producenta. Łącznie od początku roku firma z Narwi wprowadziła na rynek 1172 sztuki. Dla porównania, w zeszłym roku o tej porze Pronar notował 818 rejestracji. Nie dziwi więc fakt, że w zestawieniu najpopularniejszych modeli pierwszych sześć pozycji zajmują przyczepy z Narwi.
Zestawienie otwiera P653/2 (6 ton ładowności) z liczbą 189 rejestracji, z których 52 dokonano w czerwcu br. Wyprzedza ona model PT612 (12 ton), na który zdecydowało się 126 rolników. W czerwcu dokonano 37 rejestracji tej przyczepy. Podium uzupełniają ex aequo PT610 (10 ton) i P672 (8 ton) z liczbą 103 rejestracji, z tym że na pierwszą w omawianym miesiącu zdecydowano się 15 razy, na drugą 26-krotnie.
Zestawienie otwiera P653/2 (6 ton ładowności) z liczbą 189 rejestracji, z których 52 dokonano w czerwcu br. Wyprzedza ona model PT612 (12 ton), na który zdecydowało się 126 rolników. W czerwcu dokonano 37 rejestracji tej przyczepy. Podium uzupełniają ex aequo PT610 (10 ton) i P672 (8 ton) z liczbą 103 rejestracji, z tym że na pierwszą w omawianym miesiącu zdecydowano się 15 razy, na drugą 26-krotnie.
- Hitem sprzedażowym Metaltechu jest przyczepa DB 12000 (12 ton), która w tym roku trafiła do 46 gospodarstw
Nie wszyscy producenci przyczep odnotowują wzrost sprzedaży
Ten rok nie zalicza do najlepszych firma Metal-Fach. Choć jest wiceliderem zestawienia, to jako jedna z niewielu traci udziały w porównaniu do zeszłego roku. Tegoroczna liczba 279 rejestracji jest niższa od zeszłorocznego wyniku o blisko 19 procent. Jednak w porównaniu do maja br. Metal-Fach wprowadził na rynek o 34 procent przyczep więcej. W zestawieniu miesięcznym był jednak trzeci. Wyprzedził go Wielton, który w czerwcu sprzedał 58 nowych przyczep. Dla tego producenta oznacza to 100 procentowy wzrost w ujęciu miesięcznym oraz 49-procentowy wzrost w ujęciu rocznym. Na razie jednak producent z Wielunia w łącznym zestawieniu z liczbą 173 sztuk musi zadowolić się czwartą pozycją. Wyprzedza go Metaltech, który ma na swoim koncie 215 rejestracji, z tego 50 sztuk trafiło do rolników w czerwcu br. Wynik z omawianego miesiąca był zbliżony do zeszłorocznego i wyższy o około 14 procent od miesiąca poprzedzającego.
Hitem sprzedażowym Metaltechu jest przyczepa DB 12000 (12 ton), która w tym roku była rejestrowana 46-krotnie. Jej odpowiednik o dłuższej skrzyni – model DBL 12000 – trafił z kolei do 29 gospodarstw. Również przebojem sprzedażowym firmy Zasław jest 12-tonowa przyczepa D-737AA-12. W tym roku kupiło ją 41 rolników, 10 sztuk zostało sprzedanych w czerwcu. Łącznie firma Zasław w czerwcu wprowadziła na rynek 47 przyczep – o 124 procent więcej niż w maju br. i o 4 procent mniej niż w czerwcu ubiegłego roku.
- Sprzedaż przyczep używanych jest zbliżona do tej na rynku przyczep nowych. Tu również notuje się wzrosty. W okresie styczeń–czerwiec 2018 r. zarejestrowano 2372 przyczepy używane, co stanowi wzrost o 372 szt., tj. o 18,7 procenta. W układzie regionów, województwami, gdzie rejestruje się najwięcej przyczep używanych są woj. wielkopolskie (511 szt.) i kujawsko-pomorskie (406 szt.).
Hitem sprzedażowym Metaltechu jest przyczepa DB 12000 (12 ton), która w tym roku była rejestrowana 46-krotnie. Jej odpowiednik o dłuższej skrzyni – model DBL 12000 – trafił z kolei do 29 gospodarstw. Również przebojem sprzedażowym firmy Zasław jest 12-tonowa przyczepa D-737AA-12. W tym roku kupiło ją 41 rolników, 10 sztuk zostało sprzedanych w czerwcu. Łącznie firma Zasław w czerwcu wprowadziła na rynek 47 przyczep – o 124 procent więcej niż w maju br. i o 4 procent mniej niż w czerwcu ubiegłego roku.
Najczęściej wybierane ładowności przyczep
Największym zainteresowaniem rolników cieszą się przyczepy o ładowności 12–17 ton. W czerwcu zarejestrowano 208 sztuk, czyli o 47 procent więcej niż przed miesiącem. Od początku roku przyczepy o takim tonażu były kupowane 749 razy – o ponad 22 procent więcej niż w zeszłym roku. Drugą najchętniej wybieraną ładownością pozostaje 7–10 ton. W pierwszym półroczu liczba rejestracji takich przyczep zatrzymała się na 539 sztukach, z tego 114 sztuk trafiło do gospodarstw w czerwcu br. Popularne są również mniejsze przyczepy, na które można załadować od 5 do 7 ton ładunku. W czerwcu tablice rejestracyjne otrzymało 99 przyczepy z tej kategorii, a łącznie w pierwszym półroczu były one rejestrowane 467 razy.
Najwięcej nowych przyczep w województwie lubelskim
Nowe przyczepy rolnicze najczęściej trafiały do rolników z województwa lubelskiego, gdzie w czerwcu zarejestrowano 82 sztuki. Wartość ta jest wyższa o 34 procent od tej osiągniętej w maju br. i a także o 78 procent wyższa od tej z czerwca ubiegłego roku. Od początku roku rolnicy z tego regionu kupili 320 nowych przyczep – o 35 procent więcej niż rok temu. Drugie miejsce w klasyfikacji regionów w czerwcu zajęło ex aequo województwo mazowieckie i wielkopolskie, na terenie których dokonano po 72 rejestracje. Dla tego pierwszego oznacza to 61-procentowy wzrost w ujęciu miesięcznym i 90-procentowy w porównaniu do czerwca ub.r., Z kolei w Wielkopolsce wydano o 25 procent więcej tablic niż przed miesiącem, ale już w stosunku do czerwca ubiegłego roku sprzedaż zmalała o 9 procent.
W zestawieniu półrocznym tuż za Lubelszczyzną plasuje się Wielkopolska z 294 przyczepami, wyprzedzając woj. mazowieckie, gdzie nowe tablice rejestracyjne zamontowano na 255 przyczepach. Najniższą sprzedaż przyczep notuje się w województwie lubuskim, gdzie w czerwcu sprzedało się tylko 12 nowych przyczep, a od początku roku dokonano 34 rejestracje.
Zestawienie nie uwzględnia wozów asenizacyjnych rejestrowanych jako przyczepy rolnicze. W okresie styczeń-czerwiec 2018 dokonano około 80 takich rejestracji przeważnie beczkowozów z firm Meprozet i Pomot.
W zestawieniu półrocznym tuż za Lubelszczyzną plasuje się Wielkopolska z 294 przyczepami, wyprzedzając woj. mazowieckie, gdzie nowe tablice rejestracyjne zamontowano na 255 przyczepach. Najniższą sprzedaż przyczep notuje się w województwie lubuskim, gdzie w czerwcu sprzedało się tylko 12 nowych przyczep, a od początku roku dokonano 34 rejestracje.
Lp. | Marka | Rejestracje od początku roku | Rejestracje w czerwcu | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do 2017 r. |
1 | Pronar | 1172 | 260 | 49,07% | 43,27% |
2 | Metal-Fach | 279 | 55 | 11,68% | -18,66% |
3 | Metaltech | 215 | 50 | 9,00% | 33,54% |
4 | Wielton | 173 | 58 | 7,24% | 45,37% |
5 | Zasław | 131 | 47 | 5,48% | 4,80% |
6 | CynkoMet | 63 | 11 | 2,63% | 103,22% |
7 | Mar-Pol | 61 | 9 | 2,55% | 15,09% |
8 | Ursus | 47 | 7 | 1,96% | -28,78% |
9 | PPHU Wodziński | 42 | 8 | 1,75% | 27,27% |
10 | Gomar | 35 | 10 | 1,46% | 16,66% |
POZOSTAŁE | 139 | 28 | 7,11% | -14.72% | |
ŁĄCZNIE | 2357 | 543 | 100% | 23,79% |
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych CEPiK udostępnianych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych i agencję Martin&Jacob)