Jak zaczęły się problemy z ciągnikiem?
Początek całej historii miał miejsce 23 grudnia 2012 roku, kiedy Marcin Kalicki kupił ciągnik u autoryzowanego dealera marki Case IH w firmie Piomar Agro-Tech w Grójcu. Maszyna według zapewnień rolnika zawsze była na bieżąco serwisowana. Potwierdzeniem tego są liczne faktury, m.in. za zakup oleju i części eksploatacyjnych, będące w zebranej dokumentacji. W międzyczasie ww. firma, w której rolnik kupił ciągnik, przestała świadczyć usługi, a spora część pracowników przeszła do autoryzowanego dealera New Hollanda –Przedsiębiorstwa Księżopolski w Wiśniewie.
– We wrześniu 2019 roku usłyszałem delikatny szum dochodzący prawdopodobnie ze skrzyni. Zadzwoniłem do firmy Księżopolski, aby wykonać przegląd skrzyni oraz ewentualną diagnozę. Niepokojącym objawem były pierwsze opiłki widoczne na korku. Ciągnik po serwisie i wymianie olejów nie chciał się już poprawnie skalibrować. Podczas przeglądu mechanicy stwierdzili, że nic niepokojącego nie słychać. Według mnie maszyna dalej nie pracowała tak jak powinna. Poinformowałem ich telefonicznie o słyszalnym echu. Serwisanci stwierdzili, że skoro ciągnik działa i nie wiadomo skąd dochodzi szum, to bez sensu jest go rozbierać i zalecili dalszą eksploatację – opowiada pan Marcin.
Niska wycena
- Zdjęcie po lewej: Widoczne ślady tarcia na elementach
Zdjęcie po prawej: Widoczne opiłki na korku wlewu oleju hydraulicznego
Duże kwoty, brak gwarancji
W grudniu 2019 roku po uzyskanej wycenie i diagnozie, rolnik postanowił zabrać ciągnik z serwisu. Na jego decyzję wpłynął fakt braku zapewnienia gwarancji przeprowadzenia skutecznej naprawy maszyny, pomimo zainwestowania konkretnych środków pieniężnych. Warto podkreślić, że serwisanci firmy Księżopolski na rozmontowanie, diagnozę oraz złożenie ciągnika potrzebowali 39 godzin, które zostały wycenione łącznie na kwotę 5996,25 zł, czyli 153,75 zł brutto za jedną roboczogodzinę. Następnie maszyna została przekazana do firmy Niezależny Serwisant w Dubiczach.
– Mechanicy próbowali naprawić maszynę. Zostały wymienione części tj. korpus skrzyni, tryby, uszczelniacze, pierścienie, podkładki oraz nakrętki. Pomimo zainwestowania kolejnych 40 tys. złotych przeznaczonych na oryginalne części zamienne oraz naprawę skrzyni, ciągnik nadal nie pozwolił się skalibrować. Do dnia dzisiejszego wspomniana maszyna nie została skutecznie naprawiona. Zmuszony jestem wynajmować ciągniki i korzystać z usług firm zewnętrznych. Straciłem nadzieję, że ten traktor będzie jeszcze jeździł. W tym ciągniku zostało wymienione praktycznie wszystko co było uszkodzone. W tej chwili widzę tylko jedno rozwiązanie. Gdyby firma Case IH zaproponowała mi wymianę ciągnika za rozsądną dopłatę, to z chęcią bym z tego skorzystał. Niestety za całą dość kosztowną awarię płacę z własnej kieszeni, chociaż uważam, że nie powstała z mojej winy – mówi Marcin Kalicki.
Próbowaliśmy skontaktować się z ww. serwisem w Dubiczach, jednak do dnia publikacji numeru nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Krótkie komentarze
O opinię dotyczącą tej sprawy zapytaliśmy Łukasza Grochowskiego, byłego kierownika serwisu obsługującego markę Case IH w firmie Piomar Agro-Tech, a potem zatrudnionego na stanowisku kierownika handlowego w firmie Księżopolski.
– Marcin Kalicki jako użytkownik dbał o ciągnik. Wszystkie filtry i części zamienne wymieniane były regularnie. Generalnie przeglądy cykliczne były skrupulatnie wykonywane. Będąc przy tym ciągniku, nigdy nie zauważałem braków oleju czy wycieków. Jeszcze w 2018 roku przywoziłem panu Marcinowi oryginalne filtry i oleje do wspomnianego ciągnika. Pewnego dnia podczas prac polowych pan Marcin zadzwonił, że słyszy jakieś dziwne hałasy z okolicy skrzyni, dlatego zaleciłem mu kontakt z serwisem. Ciągnik został ściągnięty na lawecie do firmy Księżopolski, w której wówczas pracowałem. Traktor odebrany od rolnika posiadał oryginalne filtry, zaś stan poziomu olejów nie budził zastrzeżeń. Pierwszym niepokojącym objawem były opiłki metalu w oleju hydraulicznym, które były zauważone tuż po odkręceniu korka spustu oleju. Po konsultacji z rolnikiem nastąpiło rozebranie skrzyni biegów oraz wycena ewentualnych napraw. We wnętrzu skrzyni biegów widoczne było wydarte gniazdo łożyska. Coś się tam rozsypało. Dodatkowo widoczny był wytarty wałek, uszkodzona obudowa skrzyni, łożysko oraz tulejki. Nigdy w mojej historii pracy z marką Case IH nie słyszałem o podobnym przypadku. Uważam, że może być to ukryta wada fabryczna, coś w fabryce mogło być niedopilnowane. Taka awaria przy 2320 motogodzinach jest nieprawdopodobna. Z tego co pamiętam, pierwsza wycena naprawy wynosiła ok. 40 tys. zł za części plus robociznę. Po czym teoretycznie ciągnik powinien działać – opowiada Łukasz Grochowski, obecnie prowadzący firmę AgroBest w Borkach Kosiorkach.
- Marcin Kalicki
Co na to Case IH?
– Odnosząc się do sprawy ciągnika Case IH Puma 130 CVX zakupionego w grudniu 2012 roku, od momentu zakupu maszyny do tej pory klient nie kontaktował się z przedstawicielstwem marki Case IH w żaden sposób w sprawie żadnej awarii. O sprawie zostaliśmy poinformowani przez redakcję TPR. Klient odmówił naprawy ciągnika w firmie Księżopolski (autoryzowany dealer marki New Holland), do której pierwotnie dostarczył maszynę, nie zdecydował się również na to u żadnego autoryzowanego dealera marki Case IH. Jak zostaliśmy poinformowani, firma Księżopolski na życzenie klienta, po dokonaniu weryfikacji, złożyła ciągnik do stanu pierwotnego, a Klient odebrał ciągnik jeszcze w 2019 roku. Z naszej wiedzy wynika, że właściciel ciągnika otrzymał w tym czasie dwie wstępne oferty wymiany maszyny uwzględniające odkup aktualnie posiadanego ciągnika. Jedną ofertę od wymienionego w artykule autoryzowanego dealera marki New Holland – firmy Księżopolski oraz od jednego z autoryzowanych dealerów marki Case IH – firmy PPHU Marian Kisiel, do której zwrócił się sam klient. Żadna z ofert nie została przyjęta przez klienta. Naprawa o wartości ok. 40 tys zł, o której wspomina klient nie została przeprowadzona przez żaden z autoryzowanych serwisów marki Case IH. Nie możemy ustosunkować się do przyczyny usterki ani braku skutecznej naprawy, ponieważ naprawa została wykonana poza autoryzowaną siecią serwisów. Sprawa wyglądałaby zupełnie inaczej, gdyby klient zdecydował się na naprawę maszyny w autoryzowanym serwisie, gdzie usterka zostałaby usunięta, a maszyna usprawniona lub klient skorzystałby z ofert wymiany maszyny. W przypadku jakichkolwiek pytań lub zastrzeżeń polecamy również kontakt z centralą Case IH (np. za pomocą darmowej infolinii Max Service).
Alicja Dominiak-Olenderek
Brand Communications Manager Poland Case IH i Steyr
Komentarz redakcji: Marcin Kalicki po stwierdzeniu awarii 29 listopada 2019 roku wysłał maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z prośbą o kontakt i wsparcie naprawy ciągnika. Wspomniany adres mailowy został rolnikowi wskazany za pośrednictwem aplikacji Messenger, w celu bezpośredniego kontaktu z Case IH Polska przez oficjalny profil ww. firmy na platformie Facebook. Wiadomość oraz mail z wyraźnie widocznymi datami rolnik udostępnił dla naszej redakcji.
Do sprawy wrócimy.