New Holland styczniowym numerem jeden
Niska ilość rejestracji ciągników w styczniu to pokłosie grudniowej rekordowej ilości rejestracji. Ta z kolei była związana ze zmianami w homologacji i wejściem w życie od 1 stycznia br. dyrektywy unijnej tzw. „Mother Regulation”. To „pompowanie” ilości rejestracji najmniej odczuł New Holland, który w styczniu br. wprowadził na rynek najwięcej cięgników – 73 sztuki. To o 43 procent więcej w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. New Holland okazał się numerem jeden we wszystkich najpopularniejszych przedziałach mocy – 70–100 KM, 100–140 KM i 141–200 KM. Również jeden z jego modeli TD5.105 dzięki 10 rejestracjom znalazł się w gronie maszyn, które były najchętniej wybierane przez rolników.
Drugą lokatę na podium rejestracji styczniowej zajęła Kubota. Japońska marka odnotowała 61 rejestracji, co oznacza spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 14 procent. Wysokie miejsce to zasługa ciągników niższej mocy, w której Japończycy dominują na rynku. Najpopularniejszym modelem w gamie okazał się L5040, który był rejestrowany osiem razy.
Podium rejestracji uzupełnia Zetor. W omawianym miesiącu kupili 43 traktory czeskiego producenta. Taki wynik oznacza spadek w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku o 44 procent. Hitem sprzedażowym Zetora okazała się Proxima CL 80 rejestrowana sześciokrotnie. Daleko jemu jednak do Ursusa C-380, który dzięki 17 rejestracjom był najczęściej wybieranym ciągnikiem w styczniu.
W styczniu 2018 roku użytkownicy prywatni zarejestrowali 258 nowych traktorów, zaś osoby prawne – 82 sztuki. W tej drugiej grupie 17 ciągników zostało zarejestrowanych przez dealerów. Prawie połowa z nich (8 sztuk) to ciągniki marki Kubota.
Lp. | Marka | Rejestracje w styczniu | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do 2017 roku |
1 | New Holland | 73 | 21,47% | 43,14% |
2 | Kubota | 61 | 17,94% | -14,08% |
3 | Zetor | 43 | 12,65% | -44,16% |
4 | John Deere | 36 | 10,59% | -25,00% |
5 | Case IH | 25 | 7,35% | -39,02% |
6 | Ursus | 23 | 6,76% | -45,24% |
7 | Deutz-Fahr | 19 | 5,59% | -73,24% |
8 | Valtra | 15 | 4,41% | -16,67% |
9 | Steyr | 10 | 2,94% | -23,08% |
10 | Tym | 8 | 2,35% | 33,33% |
Pozostałe | 27 | 7,94% | -68,12% | |
Łącznie | 340 | 100% | -33,72% |
W którym województwie najwięcej rejestracji?
Liderem styczniowej rejestracji wśród regionów zostało województwo mazowieckie. Ciągniki rolnicze na tym terenie kupiło 62 odbiorców, to jest o 33 procent mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Drugą lokatę zajęło województwo lubelskie z 36 rejestracjami. Taka ilość oznacza spadek o 12 procent w porównaniu ze styczniem roku ubiegłego. Trzecią lokatę zajęło województwo wielkopolskie. Tablice rejestracyjne w tym rejonie uzyskały 33 nowe ciągniki rolnicze – o 30 procent mniej niż w styczniu 2017 roku. Najbardziej sprzedaż spadła w województwie podlaskim. W styczniu 2017 roku zarejestrowano tam 68 nowych ciągników, a w styczniu tego roku już tylko 19 sztuk. Jeśli chodzi o powiaty, to najwięcej nowych traktorów zarejestrowano w Warszawie i powiecie poznańskim (po 7 sztuk) oraz w zdecydowanie bardziej rolniczych powiatach: zamojskim (województwo lubelskie), grójeckim, ostrołęckim (oba województwo mazowieckie) i kieleckim – po 6 sztuk. Dla porównania, w styczniu 2017 r. najwięcej ciągników zarejestrowano w Warszawie (16 sztuk), powiecie sokólskim (13 sztuk) i łomżyńskim (11 sztuk).
Analizując sprzedaż ciągników w poszczególnych województwach, w rozbiciu na marki widać, iż New Holland jest numerem jeden w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, opolskim, podlaskim, a także w śląskim (ex aequo z marką Kubota) i zachodniopomorskim (ex aequo z marką Case IH). Kubota to styczniowy lider w pomorskim, świętokrzyskim, wielkopolskim i małopolskim. Ursus przewodzi na Podkarpaciu, a Zetor w styczniu 2018 r. był liderem w województwa warmińsko-mazurskiego.
Analizując sprzedaż ciągników w poszczególnych województwach, w rozbiciu na marki widać, iż New Holland jest numerem jeden w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, opolskim, podlaskim, a także w śląskim (ex aequo z marką Kubota) i zachodniopomorskim (ex aequo z marką Case IH). Kubota to styczniowy lider w pomorskim, świętokrzyskim, wielkopolskim i małopolskim. Ursus przewodzi na Podkarpaciu, a Zetor w styczniu 2018 r. był liderem w województwa warmińsko-mazurskiego.
Struktura geograficzna
Struktura geograficzne rynku ciągników używanych nie różni się w znacznym stopniu od rynku ciągników nowych. W styczniu najwięcej maszyn zarejestrowano w województwie mazowieckim (254 sztuki), lubelskim (236 sztuk) i wielkopolskim (200 sztuk). Sytuacja w poszczególnych województwach zależy od struktury wiekowej. W przedziale do 5 lat i 11–20 lat najwięcej ciągników zarejestrowano w województwie wielkopolskim. W grupie ciągników 6–10 lat zwyciężyło województwo mazowieckie, zaś powyżej 20 lat – lubelskie. W grupie traktorów w wieku do 5 lat najczęściej rejestrowane były traktory marki Belarus, w przedziale 6–10 i 11–20 lat – John Deere, zaś powyżej 20 lat dominuje marka Massey Ferguson. Top 3 marek ciągników używanych w styczniu 2018 r. kształtował się następująco: na pozycji lidera była marka Massey Ferguson (245 sztuk) z udziałem w rynku na poziomie blisko 15 procent. Na pozostałych miejscach podium ulokował się John Deere (213 sztuk, 13 proc.) i Zetor (173 sztuki, 10,5 proc.). Kolejność w styczniu 2017 r. była nieco inna – John Deere przed Massey’em Fergusonem i Zetorem.
Analiza danych rejestracyjnych wskazuje znaczny wzrost średniej mocy kupowanych ciągników. W styczniu 2018 r. było to przeciętnie 106,36 KM. Dla porównania w styczniu 2017 r. średnia moc wyniosła 90,9 KM. Zauważalne jest zróżnicowanie geograficzne pod względem tego wskaźnika. Z jednej strony jest bowiem województwo zachodniopomorskie ze 164,13 KM. Z drugiej województwo podkarpackie, w którym przeciętna moc nowego ciągnika wyniosła 81,9 KM.
Analiza danych rejestracyjnych wskazuje znaczny wzrost średniej mocy kupowanych ciągników. W styczniu 2018 r. było to przeciętnie 106,36 KM. Dla porównania w styczniu 2017 r. średnia moc wyniosła 90,9 KM. Zauważalne jest zróżnicowanie geograficzne pod względem tego wskaźnika. Z jednej strony jest bowiem województwo zachodniopomorskie ze 164,13 KM. Z drugiej województwo podkarpackie, w którym przeciętna moc nowego ciągnika wyniosła 81,9 KM.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych udostępnianych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych oraz agencję Martin&Jacob)