Pronar nieustannie króluje
Niekwestionowanym liderem jest Pronar, który dzięki rejestracji 153 przyczep, zagarnął dla siebie blisko połowę rynku. Jeśli tę ilość zestawić ze styczniem zeszłego roku, wzrost będzie sięgał 70 procent. Nie dziwi więc fakt, że wszystkie trzy najpopularniejsze na rynku modele przyczep zostały wyprodukowane w Narwi. W styczniu 2018 r. rolnicy najczęściej kupowali 6-tonowy model T653/2, który był rejestrowany 21 razy. Niewiele mniej trafiło na rynek przyczep T672 o ładowności 8 ton (17 rejestracji). Podium w tej klasyfikacji zamyka model PT612 (14 rejestracji), na którego można załadować 12 ton. Przyczepa T653/2 utrzymała także pozycję lidera, którą dzięki 18 rejestracjom zajmowała również po pierwszym miesiącu roku 2017. Drugą lokatę w styczniu br. wśród producentów zajął Metal-Fach. W omawianym miesiącu zarejestrowano 48 przyczep firmy z Sokółki – o 17 procent więcej niż w styczniu 2017 roku. Podium uzupełnił Metaltech, na którego przyczepy zdecydowano się 25 razy. Wynik ten jest wyższy od analogicznego miesiąca roku ubiegłego o 78 procent.
Najpopularniejsza ładowność wybierana w styczniu
W styczniu br. najpopularniejszą ładownością okazał się przedział 7–10 ton. Zarejestrowano 99 tego typu przyczep, to jest o ponad 100 procent więcej niż rok temu. Drugi najchętniej wybierany segment ładowności mieścił się w przedziale 5–7 ton. Do rolników trafiły 62 przyczepy o takim tonażu – o 72 procent więcej niż w styczniu 2017 roku. Równie popularne okazały się przyczepy z segmentu 10–12 ton, które były rejestrowane 60 razy. Czyli ponad dwa razy częściej niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Warto dodać, że niemalże we wszystkich kategoriach ładowności numerem jeden był Pronar. Tylko w największych przyczepach o tonażu powyżej 17 ton miano lidera zyskał Zasław.
Lp. | Marka | Rejestracje w styczniu | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do stycznia 2017 r. |
1. | Pronar | 153 | 48,88% | 70,00% |
2. | Metal-Fach | 48 | 15,34% | 17,07% |
3. | Metaltech | 25 | 7,99% | 78,57% |
4. | Wielton | 18 | 5,75% | 80,00% |
5. | Ursus | 15 | 4,79% | 400,00% |
6. | Zasław | 12 | 3,83% | 50,00% |
7. | Marpol | 6 | 1,92% | 100% |
8. | Mar-Pol | 6 | 1,92% | 600% |
9. | Gomar | 5 | 1,60% | 150,00% |
10. | Auto-Tech | 4 | 1,28% | 300,00% |
Pozostałe | 21 | 9,05% | 50,00% | |
Łącznie | 313 | 100% | 64,73% |
W którym województwie odnotowano największa liczbę rejestracji?
Największą liczbę rejestracji w omawianym miesiącu odnotowano w województwie lubelskim, gdzie trafiło 45 przyczep. Ten wynik jest aż o 165 procent wyższy od zeszłorocznego, w którym województwo lubelskie zajęło trzecie miejsce. Lider ze stycznia 2017 roku, województwo wielkopolskie, tym razem uplasowało się na drugim miejscu z liczbą 37 rejestracji. W tym przypadku wzrost rejestracji wyniósł ok. 25 procent. Niewiele mniej przyczep (34 sztuki) uzyskało nowe tablice rejestracyjne w województwie łódzkim. Również w tym przypadku odnotowano imponujący ponad 161-procentowy wzrost sprzedaży, bowiem w styczniu 2017 roku w województwie łódzkim sprzedano tylko 13 przyczep. Tylko w jednym województwie dolnośląskim sprzedaż przyczep spadła w porównaniu ze styczniem 2017 roku. Analizując sprzedaż nowych przyczep w poszczególnych województwach, w rozbiciu na marki widać, iż Pronar jest numerem jeden we wszystkich województwach, za wyjątkiem dolnośląskiego, gdzie największą sprzedaż odnotowała firma Metaltech.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn
i Urządzeń Rolniczych)