Najczęściej wybierana ładowność przyczep
W kwietniu br. rolnicy kupili 411 przyczep, z tego aż 113 sztuk mieściła się w przedziale ładowności od 12 do 17 ton. Wynik ten jest wyższy od zeszłorocznego o blisko 19 procent, kiedy to na rynek wprowadzanych zostało 95 przyczep o takim tonażu. Łącznie w tym roku do gospodarstw trafiło już 400 przyczep o takiej ładowności. Na drugiej pozycji utrzymał się przedział 7–10 ton. W kwietniu br. tablice rejestracyjne otrzymało 89 takich przyczep, a więc o ponad 17 procent więcej niż w zeszłym roku, a w ujęciu od stycznia do kwietnia br., do gospodarstw trafiło już 328 przyczep z przedziału 7–10 ton. Trzecią najpopularniejszą ładownością jest 5–7 ton. W omawianym miesiącu zarejestrowano 80 takich przyczep – o blisko 20 procent więcej niż w kwietniu zeszłego roku.
Od początku roku takie przyczepy były rejestrowane 270 razy. Najczęściej wybieraną przyczepą z tego tonażu był model T653/2 (6 ton ładowności) firmy Pronar, który otwiera także zestawienie najpopularniejszych modeli przyczep. W tym roku był on rejestrowany 106 razy, z tego 43-krotnie w kwietniu br. Drugą najpopularniejszą przyczepą na rynku jest Pronar PT610 (10 ton) z liczbą 66 rejestracji, z tego 28 zostało dokonanych w kwietniu br. Podium uzupełnia Pronar PT 672 (8 ton) na którą zdecydowało się 63 rolników, w tym 11 w kwietniu. Dla porównania, w zeszłym roku klasyfikacja najpopularniejszych modeli przyczep wyglądała następująco: Pronar T653/2 (71 szt.), Pronar PT610 (39 szt.) i Metal-Fach T710/1 (37 szt.).
Od początku roku takie przyczepy były rejestrowane 270 razy. Najczęściej wybieraną przyczepą z tego tonażu był model T653/2 (6 ton ładowności) firmy Pronar, który otwiera także zestawienie najpopularniejszych modeli przyczep. W tym roku był on rejestrowany 106 razy, z tego 43-krotnie w kwietniu br. Drugą najpopularniejszą przyczepą na rynku jest Pronar PT610 (10 ton) z liczbą 66 rejestracji, z tego 28 zostało dokonanych w kwietniu br. Podium uzupełnia Pronar PT 672 (8 ton) na którą zdecydowało się 63 rolników, w tym 11 w kwietniu. Dla porównania, w zeszłym roku klasyfikacja najpopularniejszych modeli przyczep wyglądała następująco: Pronar T653/2 (71 szt.), Pronar PT610 (39 szt.) i Metal-Fach T710/1 (37 szt.).
Pronar nie ma sobie równych
Preferencje rolników nie zmieniły się także, jeżeli chodzi o producentów. Najczęściej wybierane są przyczepy Pronaru, które w kwietniu były rejestrowane 215 razy. To o ponad 6 procent mniej niż przed miesiącem, ale też o 76 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Drugim wyborem jest Metal-Fach. W kwietniu br. zarejestrowano 52 przyczepy tego producenta – o jedną mniej niż w marcu br. Wynik ten jest zdecydowanie niższy od ubiegłorocznego, kiedy rolnicy kupili 60 przyczep z Sokółki (spadek ponad 13 procent). Na trzeciej pozycji, tak jak przed rokiem, uplasował się Metaltech. Do gospodarstw trafiło w kwietniu br. 30 przyczep z oferty tego producenta. Odnotował on 21 proc. spadku w stosunku do poprzedniego miesiąca i 7-procentowy wzrost w porównaniu z kwietniem 2017 roku.
Największym zaskoczeniem pierwszej dziesiątki zestawienia jest awans aż o dwie pozycje firmy CynkoMet. Przed rokiem 23 rejestracje dawały tej marce ósmą pozycję. Obecnie z 38 przyczepami zajmuje on szóste miejsce notując ponad 65-procentowy wzrost w ujęciu rocznym, ale też i 23-procentowy spadek w ujęciu miesięcznym.
Największym zaskoczeniem pierwszej dziesiątki zestawienia jest awans aż o dwie pozycje firmy CynkoMet. Przed rokiem 23 rejestracje dawały tej marce ósmą pozycję. Obecnie z 38 przyczepami zajmuje on szóste miejsce notując ponad 65-procentowy wzrost w ujęciu rocznym, ale też i 23-procentowy spadek w ujęciu miesięcznym.
W którym województwie było najwięcej chętnych na przyczepy?
W kwietniu na zakup nowych przyczep zdecydowało się najwięcej rolników województwa lubelskiego. Na tym terenie zarejestrowano 52 sztuki – o 4 procent więcej niż w kwietniu zeszłego roku. Druga pozycja przypadła województwu mazowieckiemu, na którego terenie pojawiły się 42 nowe przyczepy. To 90-procentowy wzrost w porównaniu do kwietnia 2017 roku. Trzecie są ex aequo województwa łódzkie i podlaskie z 41 rejestracjami. Dla obu oznacza to wzrost w porównaniu do kwietnia 2017 – o blisko 8 procent w tym pierwszym i ok. 14-procentowy w drugim. W ujęciu styczeń-kwiecień br. pierwsze miejsce zajmuje Lubelszczyzna z 177 rejestracjami, wyprzedzając województwo wielkopolskie, gdzie trafiły 162 nowe przyczepy i województwo podlaskie z liczbą 144 rejestracji.
Identycznie wyglądała pierwsza „trójka” w analogicznym okresie 2017 r. Analizując sprzedaż przyczep w poszczególnych powiatach, to najwięcej w styczniu-kwietniu 2018 r. zarejestrowano w sieradzkim (woj. łódzkie) – 31 sztuk, bialskim (woj. lubelskie) – 30 sztuk i hajnowskim (woj. podlaskie) – 22 sztuki. W tym samym okresie 2017 r. najwięcej nowych przyczep rejestrowano w powiatach: bielskim (woj. podlaskie) – 19 sztuk, bialskim (woj. lubelskie) i sieradzkim (woj. łódzkie) – po 14 sztuk.
Identycznie wyglądała pierwsza „trójka” w analogicznym okresie 2017 r. Analizując sprzedaż przyczep w poszczególnych powiatach, to najwięcej w styczniu-kwietniu 2018 r. zarejestrowano w sieradzkim (woj. łódzkie) – 31 sztuk, bialskim (woj. lubelskie) – 30 sztuk i hajnowskim (woj. podlaskie) – 22 sztuki. W tym samym okresie 2017 r. najwięcej nowych przyczep rejestrowano w powiatach: bielskim (woj. podlaskie) – 19 sztuk, bialskim (woj. lubelskie) i sieradzkim (woj. łódzkie) – po 14 sztuk.
Lp. | Marka | Rejestracje od początku roku | Rejestracje w kwietniu | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do 2017 r. |
1 | Pronar | 707 | 215 | 50,28% | 57,46% |
2 | Metal-Fach | 183 | 53 | 13,02% | -4,69% |
3 | Metaltech | 121 | 30 | 8,61% | 45,78% |
4 | Wielton | 86 | 20 | 6,12% | 38,71% |
5 | Zasław | 58 | 16 | 4,13% | 16,00% |
6 | CynkoMet | 38 | 10 | 2,70% | 65,22% |
7 | Ursus | 37 | 8 | 2,63% | -11,90% |
8 | Marpol | 31 | 9 | 2,20% | 14,81% |
9 | PPHU Wodziński | 23 | 6 | 1,64% | 64,29% |
10 | Auto-Tech | 21 | 6 | 1,49% | 110,00% |
11 | Gomar | 19 | 10 | 1,35% | 46,5% |
12 | Techmont | 14 | 4 | 1,00% | 133,33% |
13 | Mar-Pol | 11 | 2 | 0,78% | -8,33% |
14 | Fliegl | 8 | 2 | 0,57% | 60,00% |
15 | NT Industry | 7 | 6 | 0,50% | 700,00% |
POZOSTAŁE | 42 | 15 | 2,99% | -26,32% | |
ŁĄCZNIE | 1406 | 411 | 100% | 34,55% |
Jak wyglądał rynek przyczep używanych?
Nie odbiega znacząco od rynku nowych pojazdów. Od stycznia do kwietnia br. dokonano 1512 rejestracji, z tego 293 sztuki w omawianym miesiącu. Rok temu z końcem kwietnia liczba rejestracji przyczep „z drugiej ręki” wynosiła 1219 sztuk, a więc była niższa od tegorocznej o 24 procent. Aż 80 procent przyczep używanych ma ponad 20 lat. W pierwszych czterech miesiącach zarejestrowano ich aż 1181 sztuk. Najwięcej przyczep używanych rejestruje się w województwach wielkopolskim, kujawsko-pomorskim i lubelskim – odpowiednio 325, 247 i 175 sztuk.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych CEPiK udostępnianych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych)