Pronar najczęściej wybieranym producentem przyczep
W lutym dokonano 254 rejestracji nowych przyczep rolniczych. Tak słabego wyniku nie notowano od listopada ub.r. Ale już w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego rezultat jest lepszy o ponad 46 procent. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że początek zeszłego roku był wyjątkowo słaby pod względem sprzedaży nowych przyczep rolniczych. Dla przypomnienia, zarówno w styczniu, jak i lutym 2017 roku liczba rejestracji nie przekraczała 200 sztuk.
Zestawieniu tak jak przed rokiem przewodzi Pronar, który w lutym sprzedał 109 przyczep, co stanowiło aż 43 procent całkowitej liczby rejestracji. Firma ta odnotowała jednak ponad 28-procentowy spadek w ujęciu miesięcznym, ale też i 52 procent wzrost w ujęciu rocznym w porównaniu do 2017 roku.
Na drugiej pozycji uplasował się Metal-Fach z liczbą 30 rejestracji. Sprzedaż tej firmy spadła o 37 procent w porównaniu ze styczniem br. Podium zamknął Metaltech dzięki rejestracji 28 przyczep. Producent z Mirosławca zanotował 12-procentowy wzrost w ujęciu miesięcznym.
Pronar najczęściej wybierany w większości kategorii ładowności
Pronar okazał się też numerem jeden we wszystkich kategoriach ładowności, poza najcięższą powyżej 17 t, gdzie miano lidera nadal pełni marka Zasław. Nie dziwi więc fakt, że w tym roku najpopularniejszą nową przyczepą jest model Pronar T653/2 (6 ton ładowności), który był już rejestrowany 40 razy, z tego 19-krotnie w lutym br. Kolejne w rankingu są modele Pronar T672 (8 ton) i PT610 (10 ton), które w tym roku były rejestrowane odpowiednio po 26 i 22 razy.
Największą popularnością w lutym cieszyły się przyczepy o ładowności 12–17 ton, na których zakup zdecydowało się 112 osób. To o blisko 120 procent więcej niż w styczniu br. Drugie w zestawieniu znalazły się przyczepy z przedziału 5–7 ton, których zarejestrowano 48 sztuk. To spadek o 22 procent w porównaniu do pierwszego miesiąca roku. Trzecią najpopularniejszą ładownością w lutym był przedział 7–10 ton, który w styczniu przewodził temu zestawieniu. Rolnicy kupili 36 przyczep o takim tonażu – o 63 procent mniej niż miesiąc wcześniej, kiedy zarejestrowano 99 takich przyczep.
Najwięcej przyczep zarejestrowanych w mazowieckim
Spoglądając na sprzedaż przyczep w poszczególnych województwach, w rozbiciu na marki nadal widać, iż Pronar jest liderem w prawie wszystkich województwach, za wyjątkiem dolnośląskiego, gdzie największą sprzedaż notuje Metaltech. W lutym br. najwięcej nowych przyczep zostało zarejestrowanych w województwie mazowieckim (31 sztuk). Kolejne miejsca zajęły województwa wielkopolskie (28 szt.), lubelskie (23 szt.) i podlaskie (22 szt.). Gdy uwzględni się również styczeń br. to liderem jest Lubelszczyzna (68 szt.), za którą uplasowało się Wielkopolska (65 szt.), Mazowsze (62 szt.) i Podlasie (55 szt.). Jeśli chodzi o powiaty, to najwięcej przyczep w styczniu i lutym 2018 r. zarejestrowano w powiatach: bialskim (woj. lubelskie) - 11 sztuk, sieradzkim (woj. łódzkie) i bielskim (woj. podlaskie) – po 9 sztuk.
Używane przyczepy coraz częściej kupowane
W pierwszych dwóch miesiącach 2018 r. wzrósł wolumen rynku przyczep używanych. W tym czasie zarejestrowano bowiem 764 przyczepy z „drugiej ręki”, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego było to 658 sztuk (wzrost o 16,1 proc.). Najwięcej przyczep używanych zarejestrowano w woj. wielkopolskim, kujawsko-pomorskim i lubelskim – odpowiednio 158, 125 i 97 sztuk. W tych trzech województwach zarejestrowano co drugą przyczepę używaną. Jeśli chodzi o strukturę wiekową, to zdecydowana większość rejestrowanych przyczep używanych ma ponad 20 lat. W pierwszych dwóch miesiącach br. było ich aż 602 sztuki.
Zestawieniu tak jak przed rokiem przewodzi Pronar, który w lutym sprzedał 109 przyczep, co stanowiło aż 43 procent całkowitej liczby rejestracji. Firma ta odnotowała jednak ponad 28-procentowy spadek w ujęciu miesięcznym, ale też i 52 procent wzrost w ujęciu rocznym w porównaniu do 2017 roku.
Na drugiej pozycji uplasował się Metal-Fach z liczbą 30 rejestracji. Sprzedaż tej firmy spadła o 37 procent w porównaniu ze styczniem br. Podium zamknął Metaltech dzięki rejestracji 28 przyczep. Producent z Mirosławca zanotował 12-procentowy wzrost w ujęciu miesięcznym.
Pronar najczęściej wybierany w większości kategorii ładowności
Pronar okazał się też numerem jeden we wszystkich kategoriach ładowności, poza najcięższą powyżej 17 t, gdzie miano lidera nadal pełni marka Zasław. Nie dziwi więc fakt, że w tym roku najpopularniejszą nową przyczepą jest model Pronar T653/2 (6 ton ładowności), który był już rejestrowany 40 razy, z tego 19-krotnie w lutym br. Kolejne w rankingu są modele Pronar T672 (8 ton) i PT610 (10 ton), które w tym roku były rejestrowane odpowiednio po 26 i 22 razy.
Największą popularnością w lutym cieszyły się przyczepy o ładowności 12–17 ton, na których zakup zdecydowało się 112 osób. To o blisko 120 procent więcej niż w styczniu br. Drugie w zestawieniu znalazły się przyczepy z przedziału 5–7 ton, których zarejestrowano 48 sztuk. To spadek o 22 procent w porównaniu do pierwszego miesiąca roku. Trzecią najpopularniejszą ładownością w lutym był przedział 7–10 ton, który w styczniu przewodził temu zestawieniu. Rolnicy kupili 36 przyczep o takim tonażu – o 63 procent mniej niż miesiąc wcześniej, kiedy zarejestrowano 99 takich przyczep.
Lp. | Marka | Rejestracje od początku roku | Rejestracje w lutym | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do 2017 r. |
1 | Pronar | 262 | 109 | 46,21% | 52,32% |
2 | Metal-Fach | 78 | 30 | 13,76% | 6,84% |
3 | Metaltech | 53 | 28 | 9,35% | 103,84% |
4 | Wielton | 39 | 21 | 6,88% | 105,26% |
5 | Zasław | 28 | 16 | 4,94% | 86,66% |
6 | Ursus | 20 | 5 | 3,53% | 42,85% |
7 | CynkoMet | 15 | 12 | 2,65% | 66,67% |
8 | Marpol | 13 | 7 | 2,29% | 85,71% |
9 | PPHU Wodziński | 13 | 9 | 2,29% | 160,00% |
10 | Auto-Tech | 9 | 5 | 1,59% | 125,00% |
Pozostałe | 37 | 12 | 6,52% | -13.95% | |
Łącznie | 567 | 254 | 100% | 46,51% |
Najwięcej przyczep zarejestrowanych w mazowieckim
Spoglądając na sprzedaż przyczep w poszczególnych województwach, w rozbiciu na marki nadal widać, iż Pronar jest liderem w prawie wszystkich województwach, za wyjątkiem dolnośląskiego, gdzie największą sprzedaż notuje Metaltech. W lutym br. najwięcej nowych przyczep zostało zarejestrowanych w województwie mazowieckim (31 sztuk). Kolejne miejsca zajęły województwa wielkopolskie (28 szt.), lubelskie (23 szt.) i podlaskie (22 szt.). Gdy uwzględni się również styczeń br. to liderem jest Lubelszczyzna (68 szt.), za którą uplasowało się Wielkopolska (65 szt.), Mazowsze (62 szt.) i Podlasie (55 szt.). Jeśli chodzi o powiaty, to najwięcej przyczep w styczniu i lutym 2018 r. zarejestrowano w powiatach: bialskim (woj. lubelskie) - 11 sztuk, sieradzkim (woj. łódzkie) i bielskim (woj. podlaskie) – po 9 sztuk.
Używane przyczepy coraz częściej kupowane
W pierwszych dwóch miesiącach 2018 r. wzrósł wolumen rynku przyczep używanych. W tym czasie zarejestrowano bowiem 764 przyczepy z „drugiej ręki”, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego było to 658 sztuk (wzrost o 16,1 proc.). Najwięcej przyczep używanych zarejestrowano w woj. wielkopolskim, kujawsko-pomorskim i lubelskim – odpowiednio 158, 125 i 97 sztuk. W tych trzech województwach zarejestrowano co drugą przyczepę używaną. Jeśli chodzi o strukturę wiekową, to zdecydowana większość rejestrowanych przyczep używanych ma ponad 20 lat. W pierwszych dwóch miesiącach br. było ich aż 602 sztuki.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych udostępnianych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych oraz agencję Martin&Jacob)