25 kwietnia podczas targów w Hanowerze spółka H. Cegielski–Poznań (w Wielkopolsce nazywana „Ceglorzem”) oraz Ursus podpisały umowę na stworzenie wspólnego projektu auta dostawczego o dopuszczalnej masie 3.5 t napędzanego silnikiem elektrycznym.
Samochód opracowany przez Ursusa
Na podstawie porozumienia firma kojarząca się z produkcją ciągników i maszyn rolniczych ma zaprojektować i wyprodukować samochód. Z resztą prototyp pojazdu Ursus już stworzył.
– Mały samochód dostawczy jest polską odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku polskiego oraz rynków europejskich na mały kompaktowy elektryczny samochód dostawczy, który z powodzeniem może być użytkowany zarówno przez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski – przekonywał Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA.
Innowacyjny napęd opracowany przez HCP
W ramach porozumienia H. Cegielski–Poznań (HCP) opracuje i dostosuje do samochodu dostawczego silnik elektryczny.
– Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 % większy niż rozwiązania dostępne na rynku – powiedział Wojciech Więcławek, prezes HCP.
Rozwiązanie proponowane przez „Ceglorza” wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które zapewnia wysoką sprawność. Dodatkowo napędy opracowane przez HCP są mniejsze, a przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach. HCP jest też producentem stacji do ładowania tego typu pojazdów.
– Nasze rozwiązania stwarzają więc dogodne warunki dla rozwoju technologii elektromobilności w Polsce – uważa Wojciech Więcławek.
Samochód dostawczy o ładowności 1100 kg
Z zapowiedzi Ursusa i HCP wynika, że polski elektryczny samochód dostawczy do 3.5 tony będzie miał minimalną ładowność 1100 kg, Ma rozwijać prędkość do 100 km/h oraz będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu baterii ok. 150 km.
Ursus chce, aby auto miało wysokość ok. 2 metrów. Dzięki temu będzie nim można wjechać np. na parking podziemny. Samochód oferowany będzie w wersji 3 osobowej. Ursus planuje, że samochód będzie dawał możliwość dobrania odpowiedniego rodzaju zabudowy np. zabudowy skrzyniowej, kontenerowej lub specjalistycznej.
Samochód będzie miała 2 rodzaje napędu. Albo będzie to silnik umiejscowiony centralnie o mocy 60-70 kw (82 – 95 KM), albo w drugim przypadku możliwe będzie to rozłożenie mocy na dwa silniki każdy o mocy 35 kw (48 KM).
Zaletą takiego auta będzie zastosowane w nim baterii litowo-jonowych z możliwością szybkiego doładowania do 90% w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.
pm
fot. Ursus