Już w listopadzie 2017 roku Zetor zaprezentował na targach Agritechnika w Hanowerze popularny model Major w zupełnie nowej wersji. Po kilku miesiącach od premiery, 16 lipca 2018 roku rozpoczęła się seryjna produkcja Zetora Major z nowym wyglądem. Jak podkreśla czeski producent ciągników rolniczych, nowy design Zetora Majora ma niezwykły kształt, który ma kojarzyć się z dynamiką i siłą, a jednocześnie ukazywać uniwersalny charakter traktora i jego szerokie zastosowanie w codziennej pracy w gospodarstwie.
Dwie wersje nowego Zetora Majora o mocy 75 KM
W czeskich zakładach Zetora w Brnie będą montowane modele nowego Majora. Czterocylindrowy ciągnik będzie miał moc 75 KM i będzie napędzany silnikiem Deutz. Nowy Major będzie oferowany w dwóch wersjach: CL i HS. Prostsza konstrukcja, CL, będzie wyposażona w skrzynię biegów 12/12. Z kolei wersja HS będzie posiadać skrzyni biegów z zakresem prędkości 24/12 oraz maksymalnej prędkości 40 km/h. Skrzynia biegów jest wyposażona w dwustopniowy wzmacniacz momentu obrotowego oraz rewers elektrohydrauliczny, umożliwiający zmianę kierunku jazdy pod obciążeniem.
Siła podnoszenia wersji HS wyniesie do 3300 kg, co jest rezultatem znacznie powyżej standardu w tej klasie traktorów. Wersja CL podniesie do 2400 kg.
Major spod ręki stylistów Ferrari i Alfa Romeo
Za opracowanie nowej stylistyki Zetora Majora było odpowiedzialne włoskie studio Pininfarina, które wcześniej pracowało chociażby nad modelami samochodów Ferrari czy Alfa Romeo.
Pierwsze maszyny czeskiego producenta z serii „Zetro by Pininfarina” zostały zaprezentowane podczas międzynarodowych targach techniki rolniczej Agritechnica w Hanowerze w 2015 roku. A że projekt spotkał się z zainteresowaniem, to czeska firma zaczęła przygotowania do produkcji seryjnej modeli z nowym wyglądem. Pierwszym modelem z nowym designem skierowanym do produkcji seryjnej jest Major, ponieważ jest to jeden z najbardziej popularnych modeli Zetora.
Ciekawy wygląd, lepsza funkcjonalność
Projektanci nowego wyglądu Zeotra Majora nadali mu agresywne nachylenie maski i jednocześnie masywny kształt u podstawie. Do tego dodano zupełnie nowy kształt reflektorów w inny miejscu niż dotychczas a logo przesunięto z górnej części na centralny punkt maski i powiększono je. Dzięki temu ciągnik od przodu wygląda jednocześnie dynamicznie i muskularnie. Z kolei z tyłu reflektory zostały osadzone na przetłoczeniach błotnikach.
– Udało się nam poprawić również funkcjonalność ciągników serii Major. Na przykład nowe rozmieszczenie przednich reflektorów oświetla większą przestrzeń roboczą przed traktorem, z kolei nietypowe nachylenie maski i nowy kształt dachu umożliwiają traktorzyście lepszą widoczność wokół maszyny oraz ładunków podczas pracy z przednimi ładowaczami – przekonuje Marián Lipovský, dyrektor wykonawczy Zetor Tractors.
Nowy design dla Zeotra Proxima i Forterra już w 2019 roku
– W zeszłym roku dotrzymaliśmy słowa i podczas targów Agritechnica 2017 zaprezentowaliśmy nowy traktor MAojr o zupełnie nowej sylwetce. Już teraz możemy potwierdzić, że jego gorące przyjęcie przekroczyło nasze najśmielsze oczekiwania – mówi Marián Lipovský.
– Sukces nowego designu utwierdził nas w przekonaniu, że jego aplikacja na wszystkie linie modelowe jest właściwą decyzją. Dlatego też w przyszłym roku wprowadzone zostaną na rynek traktory Proxima i Forterra w nowej odsłonie – dodaje Marián Lipovský.
Zetor Major – uniwersalny traktor z niemal 20-letnim stażem
Zator po raz pierwszy zaczął sprzedawać model Major w 1999 roku, choć tak naprawdę była to „jedynie” zmodernizowana seria modeli oznaczana jako Model 92. Były one w produkcji do 2006 roku. W 2013 r. czeski producent traktorów zaprezentował nową wersję Majora, a pod koniec 2016 roku wprowadził Majora w wersji HS.
Jak podkreślają przedstawiciele czeskiego koncernu, Major szybko stał się jednym z najpopularniejszych ich ciągników. Odpowiednia moc – do 80 KM – oraz kompaktowe gabaryty sprawiają, że Major często jest wybierany zarówno do gospodarstw, w których jest prowadzona hodowla zwierząt, jak i produkcja roślinna. Sprawdza się nieźle w pracy z maszynami zielonkowymi, w tym z przetrząsaczami do trawy, kosiarkami, zgrabiarkami, jak również podczas transportu przy ciągnięciu przyczep oraz w usługach komunalnych.
- Zetor Major w ostatnich latach był jednym z najczęściej kupowanych nowych ciągników przez polskich rolników. Czy nowy design przyciągnie więcej klientów?
Paweł Mikos
Fot. Zetor, Archiwum TPR/Przemysław Staniszewski