Czeski producent sukcesywnie podnosi poprzeczkę techniczną. W 2009 roku zadebiutowały na rynku ciągniki Proxima Power, które jako pierwsze z gamy posiadały elektrohydrauliczny rewers i półbiegi. Trzy lata później przekładnię z elektrohydraulicznym rewersem wprowadzono również w większych maszynach – Forterrach HSX. Oprócz tego, ciągniki te zyskały trzypunktowy układ zawieszenia HitchTronic, który automatycznie dostosowuje regulację EHR do aktualnych warunków podłoża. Wszystkie te rozwiązania znajdziemy również w najnowszych ciągnikach z serii Forterra HD. Maszyny te oferują jednak coś więcej.
Dłuższy o 13 cm
Konstruktorzy Zetora tworząc Forterrę HD wzięli sobie za cel osiągnięcie jak najwyższego komfortu pracy. Udało im się zredukować hałas w kabinie do poziomu poniżej 76 dB. Ponadto zastosowali nowe panele podłogowe, które w znaczny sposób zredukowały wibracje przenoszone na miejsce pracy operatora. To jednak nie wszystko. Po raz pierwszy czeski producent sięgnął po amortyzowaną przednią oś. To rozwiązanie ma kapitalne znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy, ale i dla wykonywanych prac polowych. Bowiem wpływa na wzrost siły uciągu poprzez zwiększenie przyczepności kół. Według zapowiedzi, resorowana oś będzie rozwiązaniem dostępnym opcjonalnie. Możliwe będzie również wyposażenie ciągnika w amortyzowaną kabinę. W nowych modelach, w porównaniu do ciągników Forterra HSX, zwiększono rozstaw osi o 13 cm do poziomu 2,72 m. To wpływa na poprawę stabilności, a także przyczepności w czasie pracy. W gamie znajdą się trzy modele. Ich siłą napędową będą znane z modeli HSX czterocylindrowe szesnastozaworowe silniki marki Zetor o pojemności skokowej 4156 cm3. W zależności od modelu będą ustawione tak, aby generowały moc 127 KM (Forterra 130 HD), 136 KM (Forterra 140 HD) lub 147 KM (Forterra 150 HD). W największym ciągniku będzie montowana elektronicznie sterowana pompa wtryskowa. Aby spełnić obowiązujące normy spalin, pod maską nowych maszyn znajdzie się katalizator DOC i filtr cząstek stałych
DPF.
30 biegów w obu kierunkach
W układzie przeniesienia napędu montowana będzie, również znana z modeli Forterra HSX, zsynchronizowana skrzynia umożliwiająca jazdę z prędkością do 40 km/h. Jej obudowa została jednak wzmocniona, tak aby wytrzymywała większe obciążenia dla trzypunktowego układu zawieszenia oraz w przypadku cięższych warunków pracy. Podobnie ma się rzecz z osiami jezdnymi. Tu również zastosowano wzmocnienia. Na wyposażeniu przekładni będzie 5 biegów głównych przełączanych bądź to za pomocą pedału sprzęgła nożnego lub też po nadciśnieniu przycisku umieszczonego na dźwigni zmiany biegów. Na każdym biegu dostępne będą po trzy półbiegi załączane przyciskami umieszczonymi na głównym drążku. Możliwe będzie automatyczne przełączanie półbiegów po załączeniu funkcji preselekcji wzmacniacza momentu obrotowego. Półbiegi będą wtedy zmieniane w zależności od obrotów silnika. W układzie przekazania napędu znajdzie się również reduktor biegów do pracy w polu oraz na drodze, tym samym łącznie do dyspozycji będzie po 30 biegów do przodu i 30 do tyłu. Zmiana kierunku jazdy będzie się odbywała bez naciskania na pedał sprzęgła. Nowe Zetory bowiem będą miały montowany załączany pod obciążeniem rewers elektrohydrauliczny (tzw. Power Shuttle), który tradycyjnie będzie sterowany dźwignią znajdującą się z lewej strony pod kołem kierownicy.
Zmieniony panel
Nowością w kabinie Forterry HD będzie przekonstruowany prawy panel. Znajdą się na nim przyciski i drążki m.in. do obsługi układu hydraulicznego. Ten z kolei będzie zasilany pompą o wydatku 85 l/min podającą olej pod ciśnieniem do 200 barów (20 MPa). Możliwe będzie zamówienie Forterry z wydajniejszą pompą o zmiennym wydatku, podającą do 120 litrów oleju na minutę. Do obsługi hydrauliki zewnętrznej będzie służył czterosekcyjny rozdzielacz z elektrohydraulicznym sterowaniem. Oprócz czterech par wyjść hydraulicznych, montowane będzie również gniazdo wolnego spływu. Dla tylnego podnośnika tych maszyn producent deklaruje udźwig 8500 kg. Dostępne będą cztery prędkości wałka WOM-u: 540 i 1000 obr./min i dwie ekonomiczne 540E i 1000E obr./min, w których prędkości standardowe osiągane są przy niższych obrotach silnika. Do ciągników można będzie zamówić przedni WOM obracający się z prędkością 1000 obr./min oraz przedni TUZ. Zbiornik paliwa pomieści 220 litrów.
Jeszcze w tym półroczu do produkcji seryjnej mają trafić ciągniki Forterra HD o mocach około 130 i 140 KM. W przypadku największego 150-konnego modelu nie ma jeszcze ustalonej daty wprowadzenia go do oferty. W Polsce ciągniki Forterra HD mają zadebiutować jesienią w czasie wystawy Agro Show w Bednarach. Celem grupy Zetor do 2016 roku jest produkcja sześciu typoszeregów ciągników zamiast obecnych trzech, które mają obejmować zakres mocy od 60 do 200 KM.
Przemysław STANISZEWSKI