Wszyscy tracą podczas kryzysu
– Jedno jest jednak pewne: tracą wszyscy, zarówno producenci, jak i przetwórcy, handlowcy oraz klienci. Siła nabywcza konsumentów jest dużo mniejsza niż miesiąc temu. Wszyscy muszą mieć tego świadomość i szybko rewidować swoje oczekiwania cenowe – komentuje Mirosław Szczepański, dyrektor generalny Polish Dairy.
Nowe warunki cenowe
Jak wskazuje ekspert, z obserwacji Polish Dairy wynika, że polscy przetwórcy nie w pełni dostrzegają nadchodzący problem. Obecnie realizowane są jeszcze kontrakty zawarte przed pandemią, jednak nowe możliwe są do zawarcia na nowych warunkach cenowych. Zdaniem Szczepańskiego, mleczarnie niemieckie czy holenderskie to zauważyły i ich propozycje cenowe są znacznie niższe niż mleczarni polskich (w Polsce ceny skupu mleka w proszku też już spadają – od redakcji).
– Zatem ta mleczarnia, która szybciej obniży cenę, po której zawrze nowe kontrakty wbrew zdrowemu rozsądkowi więcej zarobi – mówi ekspert.
Może dlatego, problemów ze zbytem mleka w proszku nie ma holenderski potentat mleczny Friesland Campina. Zakład poinformował TPR, iż na chwilę obecną nie mają problemów ze zby...