Niemieccy rolnicy przeciwko sieciom handlowym
Te cztery sieci mają 85% handlu detalicznego żywnością w Niemczech. Pod koniec ubiegłego roku niemieccy rolnicy demonstrowali swoje niezadowolenie wobec praktyk tych gigantów. Szale przeważyła reklama niskich cen mięsa i masła.
Kodeks dla handlu
Julia Klöckner, niemiecka minister rolnictwa, podjęła ostre kroki, by wesprzeć rolników. Opracowała tzw. kodeks postępowania dla handlu detalicznego, który przedstawiła szefom największych sieci handlowych.
W kodeksie zaznaczono, iż handel detaliczny powinien dawać pierwszeństwo produktom krajowym oraz zapewnić producentom „odpowiedni udział w wartości dodanej”. Znalazły się także zapisy mówiące o dążeniu do długoterminowych i niezawodnych relacji dostawczych i uczciwej zapłaty. Kodeks nawołuje również przedsiębiorstwa do stosowania w sposób wszechstronny i jednolity norm produkcyjnych opartych na podstawach naukowych. Z kolei każdy dodatkowy wysiłek producentów powinien zostać odpowiednio wynagrodzony.
Kodeks wskazuje, iż w reklamie sieci powinny dążyć nie tylko do przywództwa cenowego, ale także podkreślać jakość, zrównoważony rozwój, dobrosta...