StoryEditorRynek mleka

Jak rosnący udział marek własnych w marketach wpływa na polski rynek mleka?

04.02.2021., 16:02h
Część producentów zapewne jeszcze pamięta deklaracje premiera Mateusza Morawieckiego z początku 2019 roku. Udział marek własnych na sklepowych półkach miał znacząco zmaleć. W ten sposób miało dojść do wzmocnienia pozycji rolników w łańcuchu dostaw. Duże grono dostawców sieci handlowych z pomysłu się ucieszyła uważając, że poprawi to ich pozycję negocjacyjną. Tymczasem w ciągu ostatniego roku udział marek własnych znacząco wzrósł. (fot. Biedronka)

Jak zmieniły się marki własne sieci handlowych na przestrzeni czasu?

Sama idea marki własnej pojawiła się już w końcówce XIX wieku w Wielkiej Brytanii. Były to, tak jak dziś, produkty lub usługi wykonywane na zlecenie handlowców lub ich grupy. Jednak ich dystrybucja pozostawała w pełni po stronie zamawiającego. Umożliwiało to dostarczenie konsumentowi produktu po znacząco niższych cenach. Masowe stosowanie ich w sprzedaży miało jednak miejsce dopiero w latach 80., a zostało spopularyzowane w wyniku przyrostu udziału sieci handlowych i dyskontów w handlu detalicznym.

Początkowo były to produkty niskie jakościowo, sprzedawane w jednolitych, niczym szczególnym niewyróżniających się opakowaniach. Większość pamięta zapewne doskonale lata dziewięćdziesiąte i początek ekspansji sklepów wielkopowierzchniowych w naszym kraju. Na półkach dominowały opakowania w białym kolorze oznaczone marką własną. Były to towary, których sprzedaż nacelowana była na odbiorcę o zdecydowanie chudszym portfelu. Etap ten możemy uznać za zakończony. Przez kolejne lata wizerunek marek własnych uległ diametralnej zmianie. Bez wątpienia została podniesio...
Pozostało 81% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
21. listopad 2024 15:20