Zerowy VAT na artykuły mleczarskie wzbudza uzasadniony niepokój
Wzrosty cen z uwagi na silne współzależności rynkowe z innymi elementami, potęgują rosnące ceny surowców oraz niesłabnące w swej presji koszty ogólne działalności gospodarczej. Uzasadniony niepokój budzą za to skutki redukcji stawki VAT do 0% na artykuły mleczarskie. Obniżenie cen na półkach o 5% przyniesie wątpliwą korzyść dla konsumenta. Jednak ryzyko podwyższenia cen przez sieci handlowe „za pięć dwunasta”, by za chwilę w gazetkach reklamowych szumnie obwieścić radosną nowinę o obniżkach jest nadal aktualne. Owa praktyka jest przecież doskonale znana z rozmaitych akcji wyprzedażowych, gdzie dzień przed „czarnym piątkiem” sklepy podwyższały ceny, a dnia kolejnego proponowały klientom obniżki o tę samą wartość.
Podwyżki cen osłabią popyt
Wydatki na żywność pierwszej potrzeby stanowią jedynie ułamek kosztów prowadzenia gospodarstwa domowego. Pomimo tego, konsumentów czekają kolejne podwyżki cen żywności co może przełożyć się na osłabienie popytu. To z kolei powinno budzić w sieciach handlowych obawy o utrzymanie sprzedaży na tym samym poziomie, bo przecież pł...