To nie był rok, który uniósł firmę wysoko, ale obdarzył pokorą
Pierwszym krokiem w kierunku zmian jest planowane w tym roku połączenie z OSM Bychawa, co otwiera nowe możliwości w handlu produktami szybko zbywalnymi, takimi jak twarogi, maślanki czy kefiry. To również szansa na przemodelowanie
wiodących marek Spomleku i stworzenie spójnej całości, łącząc sery żółte z produktami OSM Bychawa.
Czynniki wpływające na trudności Spomleku na rynku mleka obejmują dynamiczne wahania cen serów oraz produktów proszkowanych serwatkowych. Dodatkowo, spadek cen tych produktów i zmniejszenie popytu na sery wpłynęły na wyniki finansowe firmy.
– Odczuwając te zmiany, musieliśmy dostosować ceny, co miało bezpośredni wpływ na naszych rolników, którym płacimy za dostarczane mleko. Staraliśmy się, żeby płacona cena była na możliwie najwyższym poziomie i żeby nasi dostawcy surowca nie odczuli tych perturbacji rynkowych – wyjaśnia prezes Paweł Gaca.
Mimo trudności, firma zdołała podjąć wiele projektów mających na celu rozwój. Innowacyjne podejście do kwestii energetycznych, w tym uruchomienie silnika trigeneracyjnego, przyniosło oszczędności i miało pozytywny wpływ na środowisko. Współpraca z OSM Bychawa oraz rozwój segmentu produktów szybko zbywalnych stanowią kluczowe elementy planu rozwoju firmy.
– Rozwijamy się poprzez współpracę z OSM Bychawa. Połączenie to da nam nie tylko mocny start sprzedaży, ale także pozwoli wejść na półki galanterii mlecznej z marką Lublanka, która od kilku lat bardzo dobrze funkcjonuje na rynku mleczarskim –zaznacza prezes.
Rok 2024 to dla Spomleku czas intensywnego rozwoju i strategicznych inwestycji
Planowane jest uruchomienie nowej solowni w zakładzie w Radzyniu Podlaskim, co wpłynie na jeszcze lepszą jakość serów dojrzewających. Dodatkowo, firma planuje połączenie z OSM Bychawa oraz kontynuację inwestycji w obszarze produktów wysokobiałkowych. Pod koniec 2023 roku do sprzedaży trafiły koncentraty białek serwatkowych WPC 80 w czterech smakach, w opakowaniach 700 g. Dostępne są m.in. na platformie zakupowej Allegro.
– Chociaż nie oczekujemy natychmiastowego zdobycia dużego udziału rynkowego, nowa oferta otwiera przed nami nowe perspektywy i możliwości. Mamy już grono wiernych konsumentów naszych WPC 80 i WPI 90 w czystej postaci, bez dodatków smakowych. To za ich poleceniem wprowadziliśmy wersje smakowe. Natomiast pracujemy nad nowościami z dużą zawartością białka, bo to segment, który jest w obszarze naszego zainteresowania – mówi prezes Gaca.
Długoterminowa strategia Spomleku koncentruje się na dostosowaniu do dynamicznego otoczenia biznesowego poprzez innowacje, elastyczność i budowanie silnej współpracy wewnątrz firmy.
– Chcemy być liderem rynku, nie tylko pod względem produktów, ale także jako organizacja, która kształtuje pozytywną kulturę pracy i skuteczne relacje zespołowe, co nam się rzeczywiście udaje robić. Na lokalnych rynkach jesteśmy postrzegani jako solidny pracodawca, który dba o bezpieczeństwo załogi w różnych aspektach zatrudnienia – zaznacza Prezes Paweł Gaca.
Spomlek, mimo trudności, patrzy w przyszłość z optymizmem, gotowy do adaptacji i kontynuowania rozwoju w dynamicznym świecie biznesu.
Oprac. Beata Dąbrowska