
Fonterra wraz z Marsem i Nestlé będą premiować gospodarstwa redukujące swoją emisyjność
Fonterra ogłosiła nowy system naliczania wynagrodzeń dla swoich dostawców, który ma zacząć obowiązywać w sezonie produkcyjnym 2025/26, rozpoczynającym się 1 czerwca. Oczywiście, dopłaty rozchodzą się o nic innego jak emisyjność i zrównoważoną produkcję.
W dalszym ciągu prawie połowa całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Nowej Zelandii pochodzi z rolnictwa, głównie metanu emitowanego przez krowy i owce. Chociaż nowozelandzki rząd poluzował politykę klimatyczną, Fonterra w dalszym ciągu dąży do redukcji emisji o 30% w gospodarstwach swoich dostawców do 2030 r.
Dopłaty dla producentów mleka będą finansowane na podstawie odrębnych umów z firmami Mars i Nestlé. Dyrektor generalny Fonterry, Miles Hurrell, przyznaje, że nowe płatności są realizacją strategii klimatycznej Fonterry w praktyce.
– Budujemy relacje z tymi klientami, którzy doceniają ciężką pracę rolników przy produkcji wysoko jakościowego mlek w sposób zrównoważony. Pomaga nam to w realizacji celu dotyczącego zmniejszenia emisji na farmach i zapewnia opłacalności naszym dostawcom – mówi Hurrell.
Ile dostaną rolnicy od Fonterry w ramach redukcji emisyjności?
Na jakie dopłaty mogą liczyć nowozelandzcy producenci mleka w ramach nowego programu Co-operative Difference?
Dopłata od 1 do 5 centów nowozelandzkich za kgMS (kilogram suchej masy mlecznej) dla farm spełniających określone kryteria. Na podstawie danych z ubiegłego sezonu, Fonterra oszacowała, że do dopłat zakwalifikuje się ok 5 tys. gospodarstw.
Dodatkowo Mars i Nestlé wypłacą rolnikom płatności dla najlepszych dostawców Fonterry. Ze wsparcia ma skorzystać około 300 do 350 rolników, którzy otrzymają dodatkowe płatności w wysokości od 10 do 25 centów nowozelandzkich za KgMS mleka.
W swoim oświadczeniu, Fonterra zapowiedziała także plany wprowadzenia nowych narzędzi w gospodarstwach swoich dostawców, które pomogą im produkować mleko w sposób bardziej zrównoważony, a finansowanie owych modernizacji będzie zapewnione przez Marsa i Nestlé. Firma Mars poinformowała już, że przeznaczy na ten cel 27 milionów dolarów.
Czytaj więcej: Ceny produktów mleczarskich na GDT spadają. Co staniało najbardziej?
Kamila Dłużewicz