Wyjątkowy rok dla Mlekovity
Walne otworzył przewodniczący rady nadzorczej Janusz Wnorowski i powitał uczestników Walnego, prezesa Dariusza Sapińskiego oraz dwóch zaproszonych gości: emeryta Krzysztofa Wróblewskiego, byłego redaktora naczelnego TPR, oraz byłego kierownika działu skupu SM Mlekovita, Jana Jacyniewicza, również emeryta. Wybrano też prezydium Zebrania Przedstawicieli. W wyniku głosowania znaleźli się w nim przewodniczący Stanisław Porowski, sekretarz Leszek Brzozowski, asesorowie – Kazimierz Gosiewski, Tomasz Bruś. Przy prezydialnym stale zasiedli również: prezes Dariusz Sapiński oraz przewodniczący rady Janusz Wnorowski. Wybrano też skład komisji mandatowo-skrutacyjnej, do której weszli: Grzegorz Stypułkowski, Wojciech Kostro, Agata Przeździecka. Natomiast komisję uchwał i wniosków utworzyli: Grzegorz Grodzki, Janusz Kisielewski oraz Marek Lubowicki.
Pożegnano też minutą ciszy pracowników i członków spółdzielni, którzy od czasu ostatniego walnego odeszli do Domu Ojca. Byli to w Zakładzie w Wysokiem Mazowieckiem:
- 1. Kazimierz Przeździecki – przewodniczący rady nadzorczej – 68 l.
- 2. Andrzej Olszewski – były członek rady nadzorczej – 62 l.
- 3. Tomasz Radziszewski – członek rady nadzorczej – 62 l.
- 4. Paweł Safaryn – członek rady nadzorczej – 37 l.
- 5. Artur Kalinowski – członek spółdzielni – 56 l.
- Pracownicy: Dariusz Bloch – 44 l., Stanisław Malinowski – 62 l., Krzysztof Kostro – 32 l.
- Zakłady/ Oddziały w terenie: Mirosław Szcześniak – kierownik Działu Skupu Oddział w Baranowie – 58 l. Wojciech Grad – Oddział w Baranowie – 47 l. i Halina Warzybok – Oddział w Trzebownisku – 53 l.
– Rok 2022 był wyjątkowy dla nas wszystkich, nie tylko dla Mlekovity, która obchodziła 30-lecie marki. Mierzyliśmy się i nadal musimy się mierzyć z wyzwaniami na wielu polach, ale jesteśmy firmą odpowiedzialną i codziennie wywiązujemy się z zobowiązań. Cokolwiek działoby się w bliższym czy dalszym otoczeniu, dla Mlekovity nie ma innej drogi niż zrównoważony rozwój. Tę misję podzielamy wszyscy w firmie: od rolników – dostawców mleka, poprzez pracowników, po kadrę zarządzającą. Bo pozycja lidera, rosnące wyniki – w tym kolejny rekord przychodów – które w minionym roku zbliżyły się do 9,5 miliarda złotych, prestiżowe nagrody i wyróżnienia, to nasze wspólne dzieło: członków spółdzielni, rady nadzorczej, producentów mleka i pracowników wszystkich zakładów produkcyjnych, hurtowni i sklepów firmowych – mówił prezes zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński podczas sobotniego spotkania.
Fundamentalne wartości Mlekovity
Mlekovita to obecnie firma o zasięgu globalnym – jej produkty trafiają do 167 krajów świata na wszystkich kontynentach. To polski koncern mleczarski, który tworzą własne komplementarne podmioty: 22 zakłady produkcyjne, 34 hurtownie, 147 sklepów firmowych Mlekovitka i sklep internetowy mlekovitka.pl. Funkcjonowanie całej grupy mleczarskiej opiera się na szeregu fundamentalnych wartości, takich jak:
-
stabilność – firma ugruntowana na rynku, rozwijana od pokoleń, z bardzo konserwatywnym podejściem do zarządzania ryzykiem,
-
zaufanie – fundament partnerskich relacji z klientami,
-
solidność – odpowiednia płynność finansowa przedsiębiorstwa,
-
zrównoważony rozwój – zapewnienie rentowności inwestycji i droga do utrzymania ciągłości na przestrzeni czasu i pokoleń,
-
skuteczność – przemyślana, prosta i efektywna filozofia działania przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości.
Mlekovita kreatorem modelu nowoczesnego biznesu mleczarskiego
Dbając o swój nieustanny rozwój, m.in. inwestuje w infrastrukturę techniczną i technologiczną. W związku z regularnym zwiększaniem zdolności produkcyjnych, w sposób odpowiedzialny oraz przemyślany realizowane są kolejne inwestycje, starając się, aby utrzymywać wydatki na nie na zbliżonym poziomie, z możliwością modyfikowania ich w zależności od sytuacji na rynku. W 2022 r. na inwestycje wydanych zostało blisko 100 mln złotych. Związane one były m.in. z uruchomieniem fabryki serów dojrzewających w Białej Podlaskiej, farmy fotowoltaicznej w centrali w Wysokiem Mazowieckiem, nowych linii produkcyjnych, w tym w centrali na wydziałach UHT i masłowni oraz pierwszego Bistro Mlekovitka, zlokalizowanego również w centrali Grupy. Nie ma dziś bowiem rozwoju bez inwestycji, a Mlekovita – jako lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej i kreator modelu nowoczesnego biznesu mleczarskiego – musi nieustannie ewaluować i stawiać sobie najwyższe cele, spośród których celem nadrzędnym jest utrzymanie statusu firmy globalnej, którą, jako największy polski eksporter żywności docierający do niemal każdego kraju na świecie, już osiągnęła.
Mlekovita jest szansą dla młodych rolników
– Podsumowanie ubiegłego roku pokazuje, że 2022 rok był kolejnym, w którym Mlekovita może pochwalić się dobrą kondycją. Osiągnęliśmy sukces w postaci stałego rozwoju firmy i wzrostu wartości marki Mlekovita, zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, rozbudowując i modernizując infrastrukturę wewnętrzną. To sprawia, że Mlekovita jest szansą dla młodych rolników i producentów mleka – stabilność i bezpieczeństwo, jakie daje nowoczesna, wciąż rozwijająca się grupa mleczarska, pozwala im spokojnie planować rozwój produkcji i modernizację gospodarstw – podkreślał prezes Dariusz Sapiński. – Z uwagą wsłuchujemy się również w potrzeby i oczekiwania naszych konsumentów, by jak najlepiej na nie odpowiadać. Wprowadziliśmy szereg nowych produktów i planujemy kolejne nowości – z tych ubiegłorocznych wiele od momentu pojawienia się na rynku zyskało uznanie konsumentów i zdobyło nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach.
Nowości Mlekovity wprowadzone na rynek w 2022 roku
Ogrom pracy wkładanej w rozwój firmy poprzez rozbudowę bazy produktowej znakomicie ilustruje liczba nowych produktów oferowanych konsumentom każdego roku. W ostatnich latach, nawet tych najbardziej kryzysowych, Mlekovita wprowadza na rynek szereg nowości, często jako pierwsza na polskim rynku. Ubiegły rok to kolejnych 28 nowych produktów:
- śmietana Polska termizowana 18% w tubie 240 g,
- batoniki twarogowe MiaMu w polewie toffi 40 g: waniliowy i truskawkowy,
- napoje mleczno-kawowe Wypasione 330 ml: cappuccino i caffe latte,
- jogurty Polskie 1 kg: naturalny, truskawka, karmel,
- lody bez laktozy 1 l i kubek 200 ml,
- śmietanka bez laktozy 30% 330 ml,
- ser Favita w plastrach 150 g: klasyczny, z chrzanem i koperkiem, z papryką, ze szpinakiem i czosnkiem,
- ser Favita do grillowania i sałatek 200 g,
- jogurt typu islandzkiego skyr Super Body Active 500 g: naturalny, z truskawkami, z brzoskwinią i marakują,
- ser Bialski z Doliny Krzny oraz ser Bialski z dziurami z Doliny Krzny w bloku (linia Regionalne Rarytasy),
- ser topiony kremowy w kostkach 140 g (8 x 17,5 g): klasyczny, z papryką, z szynką,
- śmietana Polska 12% 400 g,
- śmietana Polska 18% 1 kg,
- jogurty Polskie na deser 125 g: truskawkowy, nektarynka – pomarańcza,
- ser Mozzarella & Cheddar wiórki 200 g.
Plany na kolejny rok obejmują dalszy, konsekwentny rozwój firmy i marki Mlekovita, w tym także w zakresie eksportu, w którym Mlekovita od wielu lat jest numerem 1 – największym eksporterem produktów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest liderem nie tylko w wartości eksportowanych produktów, lecz także pod względem liczby obsługiwanych krajów oraz asortymentów wysyłanych na rynki zewnętrzne. Obecnie na eksport, w sumie do 167 krajów na wszystkich kontynentach – w Europie (w tym do wszystkich 27 państw Unii Europejskiej), Azji, Afryki, Australii oraz obu Ameryk: Północnej i Południowej – kierowanych jest około 35% wytwarzanych przez Mlekovitę produktów. Codziennie poza granice Polski wysyłanych jest średnio 150 kontenerów z produktami. Co miesiąc Grupa Mlekovita dostarcza na rynek krajowy i zagraniczny m.in. minimum: 60 mln l mleka, 8 tys. ton serów, 6 tys. ton masła, 10 tys. ton proszków mlecznych.
Produkty marki Mlekovita cenione są przez krajowych i zagranicznych odbiorców za unikatowe wartości odżywcze i bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym. Eksport produktów mleczarskich oraz wszelkie działania w tym zakresie podejmowane przez firmę prezentują i promują Polskę na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera gospodarczego, wspierają dobry wizerunek polskiego przedsiębiorcy, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju oraz przyciągają inwestorów. Budują także kapitał zaufania wobec Polski i Polaków.