Powstaje strategia dla branży mleczarskiej. Kto ją tworzy i czego dotyczy?MRiRW
StoryEditorPolskie mleko

Powstaje strategia dla branży mleczarskiej. Kto ją tworzy i czego dotyczy?

11.04.2024., 14:36h
W Polsce brakuje strategii dla sektora mleczarskiego i konkretnych planów na przyszłość tej branży. To ma się wkrótce zmienić. Ruszyły właśnie prace nad przygotowaniem strategii polskiego mleczarstwa.

Strategia dla branży mleczarskiej: kto ją tworzy?

Rozpoczęto formułowanie strategii branżowej dla sektora mleczarskiego. Prace zostały rozpoczęte z inicjatywy Polskiej Izby Mleka. W jej powstawaniu udział biorą również pozostałe organizacje związane z produkcją i przetwórstwem mleka, czyli Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Związek Polskich Przetwórców Mleka.

W spotkaniu udział wzięli również Czesław Siekierski i Stefan Krajewski, minister i wiceminister rolnictwa, nawiązując do obecnej sytuacji na rynku mleka. Jak stwierdził wiceminister Stefan Krajewski, mamy bardzo dobrą, silną markę, jeżeli chodzi o sektor mleczarski.

- Jednak to co sprawdza się w jednym województwie, niekoniecznie sprawdzi się w innym. Wszystkie pomysły należy przemyśleć i wyciągnąć wnioski - mówił Krajewski.

Mleczarstwo w Polsce różni się regionalnie

Faktycznie polskie mleczarstwo będące jedynym obecnie rosnącym pod względem produkcji posiada jeszcze potencjał do rozwoju. Niemniej jest trudne do ukierunkowania, a jego kształt w poszczególnych województwach jest skrajnie inny. Trudno porównywać produkcję mleka w województwie świętokrzyskim i mazowieckim. Na kwestie te zwracali uwagę współprowadzący spotkanie Łukasz Wyrzykowski, dyrektor zarządzający IFCN AG oraz doktor Erik Elgersma, były dyrektor do analiz strategicznych w Friesland Campina.

Strategia dla mleczarstwa powstanie w trzecim kwartale 2024 roku

Pomimo rozbieżności charakterystycznych dla produkcji mleka nie tylko w Polsce, a wielu innych państwach europejskich, w kilku z nich przyjęto sektorowe strategie, w których ujęto punkty wspólne dla wszystkich uczestników rynku. Są one pomocne również w trakcie współpracy z administracją poszczególnych państw. Za przykład mogą tu posłużyć Holandia, czy Wielka Brytania, ale też odleglejsza Australia. Nie powinno zatem dziwić, że Polska jako jeden z czterech kluczowych producentów mleka wśród państw unijnych również podejmuje prace nad opracowaniem swojej ścieżki rozwoju sektora. Prace nad jej ukończeniem zapowiedziano na trzeci kwartał bieżącego roku.

Jak informuje topagrar.pl, strategia dla sektora mleczarskiego będzie opublikowana i zaprezentowana podczas XXI Forum Mleczarskiego 4-5 września.

- To nie jest krótki proces. Cieszę się, że zaangażowała się w to strona rządowa. Przez ostatnie lata mówiłam o tym, że bez strategii nie możemy prowadzić działań w zakresie ekspansji i eksportu. Ministrowie, słuchając naszych uwag, mogli zobaczyć, że jest to temat poważny. Bo nie wszyscy kryzysy na rynku mleka przetrwają. Musimy cały czas o tym myśleć, jak nie stracić rolników – podkreśliła Agnieszka Maliszewska, dyrektor PIM w rozmowie z topagrar.pl. 

Artur Puławski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
23. listopad 2024 23:11